Baldrige Award

Malcom Baldrige award - ToolsHero

In dit artikel wordt de baldrige award praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijpt u de basis van deze interessante kwaliteitsmanagement methode.

Wat is de Baldrige Award?

Jaarlijks wordt de Malcolm Baldrige (National Quality) Award in de VS uitgereikt aan Amerikaanse organisaties, die een excellente prestatie hebben geleverd. Dat kunnen zowel organisaties uit de profit als uit de non-profit sector zijn.

De Baldrige Award is de enige formele erkenning van bedrijfsprestaties op topniveau, die door de Amerikaanse president bekrachtigd worden.

De Award wordt beheerd door de National Quality Program Baldrige, dat op haar beurt weer beheerd wordt door de National Institute of Standards and Technology.

De Award is vernoemd naar Malcolm Baldrige jr., de Amerikaanse minister van handel gedurende de Reagan regering.

Voorwaarden voor Baldrige award

Met de Baldrige Award versterken bedrijven hun positie en kunnen zij zich onderscheiden van hun concurrenten.

Bovendien krijgen zij de kans om succesvolle strategieën te openbaren en informatie hierover uit te wisselen met andere bedrijven.

Voorwaarde is wel, dat een organisatie een managementsysteem hanteert dat continu verbetering van producten en/of diensten garandeert.

Juist met een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering kan een bedrijf zich onderscheiden.

De Baldrige Award wordt niet gegeven voor specifieke producten of diensten.

Categorieën

Jaarlijks worden er 18 prijzen uitgereikt, verdeeld over zes categorieën: productie, service, kleine ondernemingen, onderwijs, gezondheidszorg, en non-profit.

Daarnaast wordt er op zeven criteria gelet:

  1. Leiderschap
  2. Strategische planning
  3. Aandacht voor de klant
  4. Meting, analyse en kennismanagement
  5. Personeelsmanagement
  6. Procesmanagement
  7. Resultaten

Deze criteria spelen een belangrijke rol in het versterken van het concurrentievermogen.

Het helpt organisaties hun mogelijkheden, prestaties en resultaten te verbeteren. Ook vergemakkelijkt het de communicatie en uitwisseling van informatie met andere bedrijven.

Als laatste dient het als werkinstrument om te leren, om prestaties te beheren en te begrijpen en om planning in goede banen te leiden.

Geïntegreerde aanpak

De Baldrige Award criteria bieden organisaties de mogelijkheid om managementstrategieën geïntegreerd in hun strategisch beleid op te nemen. Dat kan uiteindelijk resulteren in:

  • Levering van steeds betere producten / dienstverlening, die bijdragen aan duurzaamheid.
  • Verbetering van de effectiviteit en efficiëntie binnen een organisatie.
  • Organisatorische leermomenten door middel van evaluatie.

Geschiedenis Baldrige Award

In de jaren tachtig van de vorige eeuw zagen veel Amerikaanse industriemagnaten en regeringsleiders, dat hernieuwde nadruk op kwaliteit noodzakelijk was om te kunnen concurreren met een steeds groter groeiende wereldmarkt.

De Baldrige Award werd voorgesteld als een standaard voor uitmuntendheid, waardoor Amerikaanse organisaties de mogelijkheid kregen een rolmodel te vervullen op het gebied van kwaliteit naar wereldklasse formaat.

De eerste directeur van de Malcolm Baldrige National Quality Program, Curt Reimann, ontwikkelde met zijn medewerkers van het National Institute of Standards and Technology (NIST) een prijs die zich richtte op de uitvoering van kwaliteit, met inbegrip van een evaluatie van de regering.

Deze prijs kennen we nu als de Baldrige Award.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Hoe pas de Baldrige Award binnen de huidige economie? Herken je het bovenstaande of zijn er meerdere aandachtspunten? Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook Facebook en Twitter.

Meer informatie

  1. Bemowski, K., & Stratton, B. (1995). How do people use the Baldrige award criteria?. Quality Progress, 28(5), 43-48.
  2. Blackburn, R., & Rosen, B. (1993). Total quality and human resources management: lessons learned from Baldrige award-winning companies. The Academy of Management Executive, 7(3), 49-66.
  3. Wisner, J. D., & Eakins, S. G. (1994). A performance assessment of the US Baldrige Quality Award winners. International Journal of Quality & Reliability Management, 11(2), 8-25.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2009). Baldrige Award. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/kwaliteitsmanagement/baldrige-award/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/kwaliteitsmanagement/baldrige-award/”>ToolsHero: Baldrige Award</a>

Interessant artikel? Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Baldrige Award, 5 / 5 (1 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here