VOORT innovatie methode

VOORT innovatie methode - ToolsHero

In dit artikel wordt VOORT innovatie methode praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige verander- en innovatie tool.

Inleiding

Beginnen met innoveren is voor velen moeilijk om onder de knie te krijgen. Een onderzoek van Booz & Company toont aan dat slechts een kwart van alle bedrijven effectief is bij de start van innovatie.

En Stage-Gate goeroe Robert G. Cooper laat zien dat van iedere zeven projecten voor nieuwe producten/diensten, vier in ontwikkeling gaan, anderhalf worden geïntroduceerd en slechts één een succes wordt. Er is een gestructureerde innovatieaanpak die creativiteit en de zakelijke praktijk combineert.

Wat is de VOORT innovatie methode?

De naam van deze innovatiemethodologie is eigenlijk FORTH, een acroniem bestaande uit de eerste letter van elk van de vijf stappen:

  • Full Steam Ahead / Vertrekken
  • Observe & Learn / Ontdekken
  • Raise Ideas / Ontwikkelen
  • Test Ideas / Reflecteren
  • Homecoming / Terugkeren

De VOORT innovatie methode brengt structuur in de chaotische start van innovatie, creëert 3-5 mini nieuwe businesscases en promoot een cultuur voor innovatie in een expeditie van 20 weken. De resultaten van deze innovatie-expeditie zijn 3-5 mini nieuwe businesscases voor innovatieve concepten. Ze moeten passen bij de praktijk van je organisatie, anders zal het niet werken.

De VOORT innovatie methode werd in de praktijk ontwikkeld en is in Europa met succes gebruikt door meer dan 35 organisaties in zowel B2B als B2C markten en non-profit sectoren. De methode vormt de basis voor de Amazon bestseller over innovatie: De innovatie expeditie.

Recent wetenschappelijk onderzoek waarin 10 VOORT innovatie methode cases (2007-2013) werden bestudeert, toot aan dat het gebruik van de VOORT innovatie methode je innovatie-effectiviteit verdubbelt:

  • Normaal innovatieproces: 37,5% van de ideeën die de revue passeren wordt gelanceerd.
  • FORTH innovatieproces: 77% van de ‘mini nieuwe businesscases’ wordt gelanceerd.

VOORT innovatie methodologie

Een VOORT innovatie Expeditie van 20 weken met een multidisciplinair team kent 5 fases.

Fase 1: Vertrekken

Een goede voorbereiding vergroot de kans op succes. Eerst bepaal je het doel en de richting van de ideeënfase met een innovatieopdracht. Ook bepaal je de criteria waaraan de innovatieve concepten moeten voldoen. De tweede belangrijke beslissing is te bepalen hoe je ideale ideeënteam eruitziet. Des te groter het team, des te meer diversiteit en dus een hogere kans op wilde, gekke, patroon doorbrekende ideeën. Een speciale missie vraagt om speciale mensen. Daarom maken topmanagers ook onderdeel uit van het innovatieteam. En als zij eraan meedoen, zullen ze ook de eindresultaten steunen. Een enthousiast en multidisciplinair team staat klaar om van start te gaan tijdens de VOORT innovatie methode kick-off workshop.

Fase 2: Ontdekken

Oude wegen leiden niet naar nieuwe oplossingen. Daarom is het noodzakelijk om nieuwe inzichten op te doen. Daar draait fase 2 om. Wie is de eventuele klant en wat motiveert en frustreert hem of haar? Het identificeren van mogelijke knelpunten met de klant is cruciaal. Tijdens deze fase leer je de klant en zijn of haar gedrag kennen. Naast klanten dienen ook andere sectoren en leiders als een bron van inspiratie voor de innovatiemogelijkheden die tijdens de kick-off zijn vastgesteld. Vraag jezelf: “Als we in deze richting willen innoveren, van wie kunnen we dan wat leren?” Op die manier kijk je naar best practices en waardevolle ervaringen van andere personen of organisaties die ook met deze mogelijkheden te maken hebben gehad. De teamleden wisselen tijdens deze fase hun inzichten en geleerde lessen uit in verschillende ‘observeer en leer’ workshops. De exploratiefase vindt plaats gedurende zes weken. Aan het einde heeft het ideeënteam relevante inzichten vergaard over de klanten en hebben ze interessante innovatiemogelijkheden uitgewerkt.

Fase 3: Ontwikkelen

Deze stap vormt het creatieve neusje van de zalm van de VOORT innovatie methode. Deze bestaat uit een intensieve tweedaagse ideevorming workshop. Ideevorming wordt geïnspireerd door de ontdekkingsfase en meestal staan deelnemers te trappelen om hun ideeën te delen. Vaak levert het 750 ideeën op of zelfs meer. Deze worden omgezet in 40 idee-richtingen en 12 concrete conceptbeschrijvingen. Tijdens een tweede sessie worden de concepten verder uitgewerkt en verbeterd. Er worden externe experts uitgenodigd om het team te versterken. Met behulp van tekenaars kunnen ideeën gevisualiseerd worden en de eerste ontwerpen gemaakt worden.

Fase 4: Reflecteren

Hoe aantrekkelijk zijn de concepten voor het nieuwe product of de nieuwe dienst nou echt? Dat is een terechte vraag. Daarom wordt er meteen gereflecteerd op de concepten. De kracht van de nieuwe concepten wordt getest onder potentiële klanten. Op een kleine schaal kan dit onderzoek snel uitgevoerd worden in verschillende landen of continenten tegelijk met ‘live’ klanten of online. De eerste reacties van potentiële klanten bieden vaak uitstekende handvatten voor verbeteringen. Vervolgens is er nog een workshop waarin het team brainstormt over het oplossen van zwakke punten. Door concepten te laten testen in deze vroege fase heb je het voordeel dat je de mening van de klant kunt gebruiken om interne acceptatie te genereren voor de concepten tijdens het latere Stage Gate Proces. Aan het einde van deze fase wordt besloten welke 3-5 concepten zullen worden uitgewerkt in mini nieuwe businesscases voor de laatste fase.

Fase 5: Terugkeren

Tijdens de laatste fase van de VOORT innovatie methode breng je de resultaten van de expeditie thuis. Dat zijn niet een stel gele plakbriefjes of moodboards. Het zijn de innovatieve concepten die worden uitgewerkt als mini nieuwe businesscases. Dit zijn bedrijfsplannen per concept waarin essentiële zakelijke elementen worden toegelicht zoals: de aantrekkelijkheid van de nieuwe concepten voor de doelgroep, de omzet- en winstpotentie, hoe het concept binnen de bedrijfsstrategie past en of het realiseren ervan haalbaar wordt geacht. Het op deze manier presenteren van de eindresultaten kan rekenen op een hoop waardering van de directie. Een businesscase is iets dat het topmanagers zullen herkennen en begrijpen. De activiteiten van deze laatste fase vinden plaats tijdens ongeveer vier weken. Aan het einde van deze vijfde – en laatste – fase heeft het ideevormingsteam haar taken volbracht. In de praktijk kost het ongeveer vijftien weken vanaf de kick-off om met 3-5 mini nieuwe businesscases te komen.

In de praktijk

VOORT innovatie methode gebruikers in de industrie, dienstverlening en overheidsorganisaties in Europa zijn zeer tevreden over de methodologie. Ze hebben het een 8,1 (uit tien) als cijfer gegeven. De sterke punten van de methodologie worden door hen beschreven als:

  • Systematisch
  • Bevordert interne samenwerking
  • Nauwe betrokkenheid van de eindklant
  • Genereert praktische businesscases
  • Vergroot de effectiviteit van innovatie
  • Bevordert een cultuur van innovatie

Nu is het jouw beurt

Wat denk je? Is de VOORT innovatie methode toepasbaar binnen de bedrijven en organisaties van tegenwoordig? Herken je de praktische uitleg of heb je aanvullingen? Wat zijn jouw succesfactoren voor het creëren van innovatie en nieuwe ideeën binnen jouw werkomgeving?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook en Twitter.

Meer informatie

Citatie voor dit artikel:
Wulfen, G. (2013). VOORT innovatie methode. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/innovatie/voort-innovatie-methode/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/innovatie/voort-innovatie-methode/”>ToolsHero: VOORT innovatie methode</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here