TMap (Test Management approach)

In dit artikel wordt de TMap / Test Management approach praktisch uitgelegd. Na het lezen zal je de basis begrijpen van deze krachtige IT-tool.

Wat is de TMAP / Test Management approach?

De TMap (Test Management approach) is een toonaangevende benadering voor het testen van software. De gestructureerde testmanagementbenadering kan helpen om complexe en kwalitatief hoogwaardige software sneller te leveren zodat organisaties middelen zoals tijd en geld besparen. TMap biedt een tool box voor het instellen en uitvoeren van tests, in combinatie met handleidingen en instructies. De aanpak van gestructureerde testen kan in vier essentiële componenten worden samengevoegd, nader toegelicht in dit artikel.

De beproefde methode is gebaseerd op Sogeti-onderzoek en gebruikerservaring. De flexibele aanpak maakt het een interessante keuze voor een breed scala aan organisaties en industrieën. Veel grote organisaties geven aan TMap te gebruiken als standaardtestbenadering.

De eerste versie van de software testbenadering is ontwikkeld in 1995 door de Nederlanders Martin Pol, Ruud Teunissen en Erik van Veenendaal. Eind 2006 volgde een nieuwe versie, genaamd TMap Next. TMap is eigendom van de Nederlandse divisie van Sogeti, onderdeel van Capgemini.

Vier essentiële componenten TMap

TMap is een uitgebreid en veelomvattend proces. De basis van deze benadering voor het testen van software kan worden uitgelegd aan de vier basiscomponenten van TMap.

Het eerste essentiële onderdeel houdt rechtstreeks verband met het feit dat business cases steeds belangrijker worden, en steeds vaker gebruikt worden in organisaties. Deze business driven test management approach wordt daarom gezien als leidende draad voor het tweede component: het gestructureerde TMap testproces.

Dit proces laat de levenscyclus zien van een testproces. In dat proces moeten verschillende aspecten op het gebied van IT-infrastructuur, technieken en organisatiemiddelen worden opgezet en beheerd om het proces correct ten einde te brengen. Daarvoor biedt TMap veel praktische en toepasbare informatie in de vorm van voorbeelden, checklists en procedures.

Die toolbox vormt het derde component. Het opbouwen en opstellen van een TMap proces kan worden gedaan voor een nieuw systeem, of een bestaand systeem. Ook kunnen er delen worden uitbesteed. Het complete pakket is een adaptieve testmethode, met toolbox, gestructureerd en gebaseerd op business cases.

Business Driven Test Management (BDTM)-benadering

Testen worden vaak uitgevoerd aan de hand van checklists en procedures. Het doen van een goede test is echter niet eenvoudig. Op de test zinvol te laten zijn moeten de tests gericht zijn op het testen van specifieke onderdelen of kenmerken waarvan men denkt dat deze later in de productie of andere situatie onvoldoende werken. Dat betekent dat voor de test al nagedacht wordt over de eventuele werking en toekomst van het bedrijfsonderdeel. Omdat deze test en keuzes gebaseerd zijn op aspecten als resultaat, risico’s, tijd en kosten wordt deze benadering ook wel business driven genoemd.

Gestructureerd proces

Toetsen is het vaststellen van het verschil tussen actuele eigenschappen en vereiste eigenschappen. In de basis verschilt het van supervisie, al is het wel gelinkt. Een belangrijk aspect hierbij is het vaststellen van de norm. Dit aspect komt terug in bijna alle vormen van testen. De manier waarop getest wordt verschilt. Soms wordt er alleen een steekproef genomen, een andere keer worden risicoanalyses uitgevoerd om toekomstige fouten te ontdekken en daarop te anticiperen. TMap is een complete testbenadering, inclusief procedures en technieken.

Voor een complete beschrijving van het TMap proces scroll je verder in het artikel.

Complete tool box

Zoals aangegeven komt de TMap benadering met tools en procedures. De toolbox helpt de gebruiker met onder andere:

  • Test diagnoses
  • Defectbeheer
  • Statistieken en variabelen selecteren of opstellen, en bijhouden
  • Productrisicoanalyse
  • Productevaluatie

Adaptieve testmethode

Een van de voordelen van TMap ten opzichte van andere testmethoden is dat het aanpasbaar is voor omgevingen waarin andere methodologieën gebruikt worden, zoals Agile en Scrum.

TMap fases

De complete TMap NEXT-testbenadering bestaat uit enkele fases. Daaraan zijn twee extra fases toegevoegd, namelijk infrastructuur en management. Deze zijn niet cruciaal voor het testen zelf, maar komt ten goede aan kwaliteitsmanagement. Test Management approach (TMap) bestaat uit de volgende fasen:

TMap / Test Management Approach - toolshero

1. Plannen

In de eerste fase wordt de volledige teststrategie bepaald, op basis van een risicoanalyse. Daaruit vloeit een aanpak voort, die wordt opgenomen in het testplan. Daar worden later de begroting en procedures aan toegevoegd. Het complete testplan en aanpak wordt vervolgens gepresenteerd aan de stakeholders. Als zij het plan dragen wordt door de opdrachtgever het plan geaccordeerd.

2. Beheer

Vaak blijkt dat niet alle onderdelen uit het testplan ook daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden. Daarom wordt tijdens het proces alles beheerd. In de fase beheer, een doorlopende fase, worden de activiteiten uit het plan beheerd, bewaakt en eventueel bijgestuurd. De opdrachtgever wordt gedurende het hele proces op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen, en over de voortgang en kwaliteit van de testen.

3. Inrichting

Om efficiënt te testen moeten verschillende aanpassingen gedaan worden. Een goede testomgeving is belangrijk, samen met de beschikbaarheid van testtools en goede werkplekken. Tijdens deze fasen worden alle activiteiten uitgevoerd die hiermee te maken hebben.

4. Specificatie

In de fases specificatie worden testcases opgesteld op basis van technieken die zijn opgenomen in het testplan. Tijdens deze fase wordt exact duidelijk wat er getest wordt, en aan welke voorwaarden voldaan moet worden.

5. Uitvoering

Tijdens de uitvoeringsfase worden de testcases uitgevoerd, en worden de bevindingen vastgelegd. Vaak worden er tijdens het testen problemen vastgesteld. Deze worden gedocumenteerd, samen met alle situationele kenmerken. Uiteindelijk wordt na analyse duidelijk hoe het gesteld is met de kwaliteit van het testobject.

6. Afronding

Tijdens de fase afronding wordt de test afgerond. Een gedetailleerd testrapport wordt opgesteld met daarin alle resultaten, en verschillende laatste activiteiten worden uitgevoerd om zoveel mogelijk gegevens te conserveren. Als laatste geeft test management approach Next de mogelijkheid om het uitgevoerde testproces te evalueren.

TMap voordelen voor organisaties

De gestructureerde testbenadering voor software biedt organisaties verschillende voordelen:

  • Uitgebreid inzicht in risico’s door softwarekwaliteit
  • Transparant testproces
  • Beheersbaar in termen van tijd, kosten en kwaliteit
  • Waarschuwt bij slechte kwaliteit
  • Korte testperiode
  • Consistentie en standaardisatie

TMap samengevat

TMap werd ontwikkeld door Sogeti Nederland BV, een onderdeel van Capgemini SA. TMap Next werd in 2006 geïntroduceerd en biedt bedrijven een procesgerichte testbenadering met de nadruk op bedrijfsdoelstellingen. Test management approach (TMap) kan worden samengevat in vier hoofdzaken.

Als eerste is de benadering een business driven aanpak. Dat houdt in dat de keuzes die gemaakt worden gebaseerd zijn op resultaten, kosten en risico’s. De methode komt samen met een gestructureerd proces, van uitvoering tot beheer, en van planning tot evaluatie. Verder biedt het bedrijf achter TMap een complete toolbox met middelen die het makkelijker maken om te testen voor organisaties. De adaptieve methode kan aangepast worden naar de eisen van de gebruiker, en is compatible met methodologieën als Scrum en Agile.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over TMap (Test Management approach)? Wat zijn volgens jou voor- en nadelen van deze aanpak? Wordt deze benadering in jouw omgeving gebruikt, of zou het goed gebruikt kunnen worden? Heb jij tips of opmerkingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk of meld je aan voor onze gratis wekelijkse nieuwsbrief. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

Meer informatie

  1. Humphrey, W. S. (1995). A discipline for software engineering. Addison-Wesley Longman Publishing Co., Inc..
  2. Koomen, T., Broekman, B., van der Aalst, L., & Vroon, M. (2013). TMap next: for result-driven testing. Uitgeverij kleine Uil.
  3. Pinkster, I., Van De Burgt, B., Janssen, D., & van Veenendaal, E. (2006). Successful test management: an integral approach. Springer Science & Business Media.
  4. van der Aalst, L., Roodenrijs, E., Vink, J., & Baarda, R. (2013). TMap NEXT: business driven test management. Uitgeverij kleine Uil.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2019). TMap (Test Management approach). Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/informatie-technologie/tmap-test-management-approach/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/informatie-technologie/tmap-test-management-approach/”>toolshero: TMap (Test Management approach)</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Ben Janse
About the Author

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *