Learning Management System (LMS)

Learning Management System (LMS) - toolshero

Learning Management System (LMS): in dit artikel wordt een praktische uitleg gegeven over het Learning Management System /strong> ofwel LMS. Naast wat het is, belicht dit artikel ook de doelgroepen, de voordelen, de soorten licenties, de industrie en concurrentie, de vergelijking met een CMS en slotconclusie. Na het lezen zul je de basis begrijpen van deze softwaretool voor het beheer van trainingsprogramma’s op afstand, voor bedrijven of onderwijsinstellingen. Veel leesplezier!

Wat is een learning management system (LMS)?

Een Learning Management System (LMS) is een webapplicatie die wordt gebruikt voor het beheren, leveren, monitoren en controleren van contactloze onderwijsactiviteiten (online onderwijs) van een onderwijsinstelling of organisatie.

Deze software wordt gebruikt door onderwijsinstellingen of bedrijven om educatieve ervaringen op te bouwen met hun werknemers of studenten, om online leren te promoten en resultaten virtueel bij te houden.

In organisaties wordt deze Learning Management System (LMS) tool gebruikt om bedrijfstrainingen te geven over het bedrijfsbeleid, het product of de kennis die moet worden verworven om de functies te vervullen die het bedrijf van zijn werknemers vraagt.

In deze ruimte van educatieve interactie (tussen studenten, gebruikers en docenten) vind je onder andere fora, chats en videoconferenties om het leerproces te sturen en te volgen, en evaluaties en rapporten uit te voeren. Een learning management system omvat over het algemeen geen auteursmogelijkheden (het creëren van eigen content), maar richt zich op het beheren van content die door externe bronnen is gecreëerd. Het opstellen van cursussen wordt gedaan via een plug-in die op een server is geïnstalleerd en wordt uitgevoerd als aanvulling op een LMS of via een Learning Content Management System (LCMS).

Het LMS is een platform dat is ontworpen en ontwikkeld om de leservaring met onderwijs op afstand te verbeteren in een virtuele omgeving waar je leerprogramma’s kunt beheren, besturen, organiseren en coördineren, rekening houdend met de behoeften van je organisatie.

Opleidingsachtergrond

Leersystemen werden geïntroduceerd in 1924. Vervolgens verscheen in 1929 de probleemcilinder, het adaptieve onderwijssysteem in 1956, de Hewlett Packard-desktopcomputer in 1970, de internetprotocolfamilie in 1982, Softarc, de eerste LMS-software in 1990, het interne open source-netwerk , Moodle en de private cloud in 2008, en tot slot de LMS-systemen die in 2012 in de cloud worden aangeboden. De term LMS wordt gebruikt om educatieve informatietoepassingen te beschrijven.

Het learning management system is voortgekomen uit e-learning. Hoewel het zich richtte op het hoger onderwijs, is het tegenwoordig ook toegespitst op de zakelijke markt. De eerste introductie was eind jaren negentig, met de FirstClass die wordt erkend als het eerste learning management system, dat draait op Apple-computers en waarmee studenten vragen konden stellen en theorieën konden bespreken die in leermodules werden gepresenteerd.

Wie vormt een LMS?

Er zijn verschillende profielen die ondersteuning bieden aan de door deze software gedeelde onderwijsleerprocessen.

1. Studenten

Dit zijn de personen die meedoen aan de cursussen, die de stof tot zich nemen.

2. Docenten of facilitatoren

De mensen die de studenten doorlopend feedback geven over twijfels of vragen die zij hebben over een specifiek onderwerp dat wordt gepresenteerd. Ze houden ook het proces van de studenten in fora en discussies in de gaten.

3. Beheerders

Beheren en actualiseren de functionaliteiten van het LMS-platform en zijn virtuele ruimtes (middelen, toegang tot cursussen en het volgen en visualiseren van het proces van de studenten).

4. Ontwerpers

Deze zijn verantwoordelijk voor het ontwerpen van de cursussen en zijn experts op het gebied van multimedia, hypermedia-taal en technieken voor afstandsonderwijs.

Gebruik van het learning management system in bedrijven

Met de voorgaande uitleg over LMS als leersoftware is het belangrijk om vast te stellen welke functionaliteiten bedrijven kunnen vinden voor hun medewerkers, partners en klanten.

Het learning management system (LMS) wordt vaak door bedrijven gebruikt om hun werknemers te trainen, bij te scholen en kennis toe te voegen om doelstellingen te bereiken met nieuwe vaardigheden die nodig zijn op het werkveld voor elk administratief gebied van het bedrijf.

Deze LMS-tool kan voor hen interactief en aantrekkelijk zijn, omdat deze helpt bij het versterken en ontwikkelen van noodzakelijke vaardigheden. Je kunt bovendien vaststellen wat de zwakke punten zijn van het personeel, door voortdurend te analyseren hoe shared learning deze punten voor werkprestaties kan verbeteren.

Soorten learning management systems

Momenteel zijn er wereldwijd meer dan 600 LMS-platforms beschikbaar, maar er zijn drie sectoren waar deze virtuele applicaties het meest worden gebruikt:

  • Academisch: onderwijsorganisaties zoals scholen en universiteiten die de LMS-platforms gebruiken om het leren te bevorderen door middel van online cursussen voor studenten.
  • Zakelijk: organisaties en bedrijven die het LMS gebruiken voor virtuele training van partners, medewerkers en klanten.
  • Commercieel: sector die bestaat uit mensen en bedrijven die cursussen online willen verkopen.

Het moet verduidelijkt dat LMS-platforms minimumnormen voor functionaliteiten moeten aanhouden. Deze worden bepaald door het IEEE Learning Technology Standards Commitee. Learning management systems die zijn gespecialiseerd in een specifieke sector ontwikkelen functionaliteiten die afhankelijk zijn van de sector waarin ze zich bevinden:

  • Academisch: gespecialiseerd in student management functies, compatibiliteit met e-learning en contentmanagement
  • Zakelijk: gespecialiseerd in het beheer- en opleidingsproces en informatiebeveiliging
  • Commercieel: wordt vastgesteld voor het ontwikkelen van integraties met digitale marketingplatforms en geavanceerde aanpassingsmogelijkheden

Belangrijke voordelen van een Learning Management System (LMS)

Voordelen voor een bedrijf:

Maakt mobiliteit mogelijk, heft het probleem van geografische of temporele afstanden op en biedt vrijheid op een gebied van tijd en leertempo

  • Verlaagt leer- en ontwikkelingskosten voor het opleiden van mensen
  • Constante updates en interactie van de studie, met behulp van een facilitator (coach)
  • Conferenties in meerdere talen
  • Centraliseren van middelen voor e-learning
  • Het geven introductietrainingen voor partners en medewerkers ter verbetering van verkooppunten, strategieën, enz.
  • Meten hoe scholing de prestaties van de organisatie beïnvloedt
  • Evalueren van de scholing en de effectiviteit ervan bij werknemers

Voordelen voor een student:

  • Vergroten van de kennis van studenten
  • Voortdurend bijleren
  • Verwerven van vaardigheden en kennis die vereist zijn voor professionele vooruitgang
  • Prestaties verbeteren
  • Aanmoedigen van permanente zelftraining
  • 24 uur per dag toegang tot middelen en materiaal

Soorten licenties van een LMS learning management system

De meeste systemen zijn commercieel ontwikkeld en hebben commerciële softwarelicenties; een aantal daarvan hebben een gratis, online open source-licentie.

Een algemene jaarlijkse vergoeding is inherent aan het gebruik van commercieel erkende platforms.

  • Volledige commerciële licentie: de economische vergoeding is afhankelijk van het totale aantal gebruikers van de instelling
  • Beperkte commerciële licentie: beperkt tot het aantal toegestane gebruikers

Online leerplatforms

Afhankelijk van hoe je het commerciële (eigen) LMS of de gratis cloudsoftware (SaaS) gebruikt

Ze worden opgedeeld in verschillende aspecten:

  • Gratis systemen / software: het is gratis en sluit aan op wat het bedrijf wil. Nadeel is dat het weinig of geen ondersteuning biedt.
  • LMS SaaS-type: dit is een softwaredistributiemodel dat via een applicatie aan meerdere klanten wordt aangeboden en online staat. Het wordt gekenmerkt door toegankelijke software die wordt beheerd en aangeboden via het netwerk. Klanten kunnen hier gebruik van maken via vergoedingen of een abonnement. Gebruikers hebben toegang vanaf elk onderdeel of apparaat omdat de gegevens zich in de cloud bevinden.
  • Aanpassing in de vorm van een plug-in: het biedt integraties met andere online functies zoals aangeboden in cursussen of lidmaatschapsgebieden.
  • Propriëtaire systemen: hebben commerciële kosten en omvatten een ondersteuningssysteem dat zowel persoonlijk, online als telefonisch kan zijn. Aanpassingen worden gedaan door de aanbieder.

Learning Management System (LMS) Industrie en concurrentie

In de learning management-industrie in het hoger onderwijs in de VS, waren in het najaar van 2018 Blackboard (31%), Canvas (30%) en Moodle (18%) de belangrijkste LMS voor wat betreft het aantal instellingen. Dezelfde drie systemen stonden aan kop betreffende het aantal ingeschreven studenten, maar Canvas scoorde iets beter dan Blackboard. Wereldwijd is het beeld anders, aangezien Moodle meer dan 50% van het marktaandeel heeft in Europa, Latijns-Amerika en Oceanië.

Blackboard

Blackboard (Blackboard Learning Management System) is een virtueel leerplatform en learning management system dat ontwikkeld is door Blackboard.Inc, een webserversoftware die cursussen aanbiedt.

Moodle

Moodle is een gratis en vrij toegankelijk source learning management system. Moodle wordt gebruikt voor gecombineerd leren, afstandsonderwijs en virtuele leerprojecten van scholen, universiteiten of bedrijven.

Canvas

Canvas is een web learning manager en een enorm online platform voor cursussen.

LMS online

Propriëtaire systemen

  • iLearning van Oracle
  • Aulapp
  • Catedr@
  • Desire2Learn
  • eCollege
  • Fronter
  • Saba Learning
  • SidWeb

Free systems

  • ATutor
  • Docebo
  • Moodle
  • Claroline
  • Dokeos
  • Proyecto Sakai
  • Chamilo
  • iSpring Learn

Vergelijking van Learning Management System (LMS) en CMS

Het is belangrijk om de overeenkomst tussen het learning management system (LMS) en het content management system (CMS) uit te leggen, omdat het voor verwarring kan zorgen wanneer je het systeem moet kiezen dat het beste bij je past.

Het LMS is het learning management system voor afstandsonderwijs dat de activiteiten van het online leerproces beheert, controleert, verspreidt en evalueert. Het LMS is de intermediair tussen de student en de docent of coach; dit vergemakkelijkt het monitoren van het leerproces en het biedt communicatiemiddelen zoals fora, videoconferenties en chats.

Het CMS creëert de contentpagina en de online publicaties, en beheert de databases waar de content van de site is opgeslagen. De bijbehorende functie is het beheren en creëren van content op webpagina’s, en het maakt publicatie en bewerking mogelijk. Het CMS is niet betrokken bij learning management zoals het LMS.

Conclusies omtrent learning management systems

Tegenwoordig verbindt technologie mensen op een dynamische en eenvoudige manier met onderwijs- en leerprocessen. Met slechts één klik biedt de LMS learning management system-software de mogelijkheid van interconnectiviteit met onderwijsinstellingen en bedrijven, wat een belangrijk onderdeel is voor de begeleiding van studenten of werknemers die vooruitgang willen boeken in het academische of professionele veld, ongeacht de afstand waarop zij zich bevinden.

In de beroepssfeer kiezen hedendaagse bedrijven voor een LMS, zodat hun werknemers steeds meer voorbereid zijn op de arbeidsomstandigheden van de branch of de markt waarin het bedrijf zich bevindt. Dit betekent dat academische training en certificaten van vitaal belang zijn voor de voortdurende professionele ontwikkeling van het personeel van het bedrijf. De educatieve stimulans is ook een onderdeel van de motivatie voor werknemers om specifieke kennis te verwerven inzake hun vakgebied en daarmee een benadering van vertrouwen en ervaring in hun expertise.

Het is ook belangrijk om te vermelden dat het LMS learning management system niet alleen gebruikt wordt voor training en interne bedrijfsondersteuning. Het wordt ook gebruikt om partners en klanten van de organisatie te benaderen door cursussen of hypermediamateriaal aan te bieden, zodat ze voortdurend interactie hebben met het bedrijf. Dit betekent dat het bedrijf de resultaten van elk individu constant kan monitoren en analyseren.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Is de implementatie van het learning management system belangrijk in bedrijven? Implementeer jij het LMS in je bedrijf en hoe doe je dat? Denk je dat het LMS tijd bespaart en effectief is in introductietrainingssessies? In bepaalde bedrijfsprocessen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Kakasevski, G., Mihajlov, M., Arsenovski, S., & Chungurski, S. (2008, June). Evaluating usability in learning management system Moodle. In Iti 2008-30th international conference on information technology interfaces (pp. 613-618). IEEE.
  2. McGill, T. J., & Klobas, J. E. (2009). A task–technology fit view of learning management system impact. Computers & Education, 52(2), 496-508.
  3. Wang, Q., Woo, H. L., Quek, C. L., Yang, Y., & Liu, M. (2012). Using the Facebook group as a learning management system: An exploratory study. British journal of educational technology, 43(3), 428-438.

Citatie voor dit artikel:
Ospina Avendano, D. (2020). Learning Management system (LMS). Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/informatie-technologie/learning-management-system/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 10/06/2020 | Laatste update: 31/10/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/informatie-technologie/learning-management-system/”>Toolshero: Learning Management System (LMS)</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 11

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Daniela Avendaño
Artikel door:

Daniela Avendaño

Daniela Avendaño werkt als contentschrijver en vertaler voor toolshero. Daniela is afgestudeerd in communicatie & journalistiek, en met haar theoretische en praktische kennis ondersteunt zij het toolshero content productieteam met het schrijven en vertalen van artikelen over managementtopics, persoonlijke en professionele ontwikkeling, marketing en meer. Daniela is gedreven en gemotiveerd om kennis te delen, en anderen te motiveren om te ontwikkelen.

Tags:

Geef een reactie