Fundamentele analyse

Fundamentele analyse - toolshero

Fundamentele analyse: in dit artikel wordt de basis van de fundamentele analyse praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige organisatie analyse en investering tool.

Wat is een fundamentele analyse?

Een fundamentele analyse wordt veelal gebruikt in de beleggingswereld en geeft goed inzicht in de jaarrekening en de financiële gezondheid van een bedrijf of organisatie, zodat het voor een koper duidelijk wordt of het wel of niet aantrekkelijk is om een aandeel te kopen.

Op basis van de beursnoteringen (Forex Futures) richt een fundamentele analyse zich op de rente, productie, inkomsten en (vermogens)beheer van een organisatie. Deze analyse neemt een kijkje in een organisatie en voorspelt de resultaten van het bedrijf.

Fundamentele analyse: verschillende benaderingen

Een fundamentele analyse wordt uitgevoerd op basis van historische en huidige financiële gegevens en achtergronden van een bedrijf.

Er zijn vier verschillende benaderingen:

  • berekening van de voorraadwaardering van een bedrijf en voorspelling van de vermoedelijke prijsontwikkeling
  • voorspelling en projectie van de bedrijfsprestaties
  • de evaluatie van het (vermogens)beheer en het maken van interne zakelijke beslissingen
  • berekening van het kredietrisico

Technische analyse

Als tegenhanger van de fundamentele analyse is de technische analyse. Bij dit onderzoek wordt er naar trends in het koersverloop gekeken en probeert de analist daar patronen in te herkennen.

Hier uw bedrijfsnaam of product? Informeer naar de mogelijkheden  

Emotionele reacties van investeerders op prijsontwikkelingen, kunnen dan leiden tot herkenbare prijsgrafiek patronen. Beleggers gebruiken echter beide analyses voor het kiezen / aankopen van aandelen (stock picking).

Fundamentele analyse: driedeling

De fundamentele analyse zelf omvat drie sub analyses:

  1. Een economische analyse
  2. Een industriële analyse
  3. Bedrijfsanalyse

Op basis van deze sub-analyses wordt de intrinsieke waarde van de aandelen bepaald. Als de intrinsieke waarde hoger is dan de marktprijs, wordt er aanbevolen om het aandeel te kopen. Als het gelijk is aan de marktprijs van het aandeel, is het aan te bevelen om het aandeel te behouden en als het minder is dan de marktprijs is het verkopen van de aandelen de beste optie.

Verschillende portefeuillestijlen

Beleggers kunnen gebruik maken van fundamentele analyse binnen de verschillende portefeuillemanagementstijlen:

Koop en behoud

Beleggers geloven in actief laveren tussen goede bedrijven, waardoor een investeerder meegroeit met het bedrijf. Zelfs de aandelen van slechte (ondergewaardeerde) bedrijven fluctueren en creëren kansen voor het maken van winst.

Ook kunnen zij afgaan op de economische cyclus, voordat zij bepalen of de omstandigheden goed genoeg zijn om aandelen van mogelijk geschikte bedrijven te kopen.

Contrarian beleggers

Deze beleggers onderscheiden zich door een korte termijn benadering; de markt is een stemmachine en geen weegmachine. Er worden eigen beslissingen genomen, waardoor signalen uit de markt worden genegeerd.

Value beleggers

Deze beleggers beperken hun aandacht tot ondergewaardeerde bedrijven en geloven dat deze bedrijven niet snel zullen omvallen. De waarde wordt bepaald aan de hand van een fundamentele analyse.

Fundamentele analyse: Top-down en bottom-up

Beleggers kunnen in een fundamentele analyse voor zowel een top-down als een bottom-up benadering kiezen:

  • Bij de top-down benadering begint de investeerder zijn onderzoek met de mondiale economie, waarbij bruto binnenlands product (BBP), groeicijfers, inflatie, belangentarieven, wisselkoersen, productiviteit en energieprijzen een belangrijke rol spelen. Vervolgens richt hij zich meer op een regionale analyse van bedrijven, waarbij hij let op de totale verkoop, prijsniveau, de gevolgen van concurrerende producten en buitenlandse concurrentie. Zo vindt hij de beste bedrijven in een bepaald gebied.
  • Bij de bottom-up benadering begint de investeerder met zijn zoektocht bij specifieke bedrijven, ongeacht hun sector / regio.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Hoe maak jij een fundamentele analyse? Herken je het bovenstaande of heb je aanvullingen? Wat zijn volgens jou andere succesfactoren die kunnen bijdragen aan een goede fundamentele analyse?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Haugen, R. A., & Haugen, R. A. (2001). Modern investment theory. Prentice Hall.
  2. Pruitt, S. W., & Friedman, M. (1986). Determining the effectiveness of consumer boycotts: A stock price analysis of their impact on corporate targets. Journal of Consumer Policy, 9(4), 375-387.
  3. Roberts, H. V. (1959). Stock‐Market “Patterns” And Financial Analysis: Methodological Suggestions. The Journal of Finance, 14(1), 1-10.

How to cite this article:
Van Vliet, V. (2010). Fundamentele analyse. Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/financieel-management/fundamentele-analyse/

Add a link to this page on your website:
<a href=”https://www.toolshero.nl/financieel-management/fundamentele-analyse/ “>toolshero: Fundamentele analyse</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 6

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Artikel door:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Tags:

Geef een reactie