Meervoudige intelligentie (Gardner)

Meervoudige intelligentie van Howard Gardner - ToolsHero

In dit artikel wordt het meervoudige intelligentie theorie, ontwikkeld door Howard Gardner praktisch uitgelegd. Na het lezen ervan zal je de basis begrijpen van de soorten intelligentie en hoe je deze theorie kan toepassen.

Wat is meervoudige intelligentie?

De meervoudige intelligentie theorie, ook bekend als Gardner’s Multiple Intelligences, is in 1983 geïntroduceerd door de psycholoog Howard Gardner in zijn boek ‘Frames of Mind’. De meervoudige intelligentie theorie komt erop neer dat ieder mens over acht soorten intelligenties beschikt.

Volgens Howard Gardner betekent intelligentie “de bekwaamheid om te leren, om problemen op te lossen”. Dit kan dus op verschillende (meervoudige) manieren. Ieder persoon heeft andere intelligenties sterk ontwikkeld en daardoor krijg je verschillende soorten slimheid. Met de meervoudige intelligentie theorie wilt Howard Gardner benadrukken dat docenten het leerproces van hun studenten moeten beoordelen op een manier die een juist overzicht geeft van hun sterke en zwakke punten.

8 Soorten intelligentie

Meervoudige intelligentie model - ToolsHero

1. Verbaal-linguïstisch; woorden, taal en schrijven

Mensen die sterk zijn in linguïstisch-verbale intelligentie kunnen woorden goed toepassen tijdens zowel schrijven als spreken. Vaak zijn deze personen erg goed in het schrijven van verhalen, het onthouden van informatie en lezen. Als je sterk bent in taalkundig-verbale intelligentie, zijn goede carrièrekeuzes voor jou: Schrijver / journalist, advocaat en leraar.

2. Logisch-mathematisch; problemen en wiskundige bewerkingen analyseren

Mensen die sterk zijn in logisch-wiskundige intelligentie zijn goed in redeneren, patronen herkennen en problemen logisch analyseren. Deze personen hebben vaak de neiging om conceptueel te denken over getallen, relaties en patronen. Als je sterk bent in logisch-wiskundige intelligentie, zijn goede carrièrekeuzes voor jou: Wetenschapper, wiskundige, computerprogrammeur, ingenieur en accountant.

3. Visueel-ruimtelijk; visueel en ruimtelijk inzicht

Mensen die sterk zijn in visueel-ruimtelijke intelligentie zijn goed in het visualiseren van voorwerpen. Bijvoorbeeld: aanwijzingen, kaarten, grafieken, video’s en afbeeldingen. Als je sterk bent in visueel-ruimtelijke intelligentie, zijn goede carrièrekeuzes voor jou: Architect, artiest en ingenieur

4. Muzikaal-ritmisch; ritme en muziek

Mensen met een sterke muzikale intelligentie zijn goed in het denken in patronen, ritmes en geluiden. Ze hebben een sterke waardering voor muziek en zijn vaak goed in muzikale compositie en uitvoering. Als je sterk bent in muzikale intelligentie, zijn goede carrièrekeuzes voor jou: Musicus, componist, zanger, muziek leraar en geleider.

5. Lichamelijk-kinesthetisch; fysieke beweging, motorische controle

Degenen met een hoge lichamelijk-kinesthetische intelligentie zouden goed zijn in het bewegen van het lichaam, het uitvoeren van acties en fysieke controle. Mensen die sterk zijn in dit gebied hebben over het algemeen uitstekende hand-oogcoördinatie en behendigheid. Als je sterk bent in lichamelijk-kinetische intelligentie, zijn goede carrièrekeuzes voor jou: Danser, bouwer, beeldhouwer en acteur.

6. Naturalistisch; patronen en relaties met de natuur vinden

Naturalistisch is de meest recente toevoeging aan Gardner’s theorie en heeft meer weerstand gekregen dan zijn oorspronkelijke zeven intelligenties. Volgens Gardner zijn mensen die hoog in dit soort intelligentie zijn meer in harmonie met de natuur en zijn ze vaak geïnteresseerd in koestering, het verkennen van het milieu en het leren van andere soorten. Van deze mensen wordt gezegd dat zij zich zeer bewust zijn van zelfs subtiele veranderingen in hun omgeving. Als je sterk bent in naturalistische intelligentie, zijn goede carrièrekeuzes voor jou: Bioloog, conservationist, tuinman en boer.

7. Interpersoonlijk; inzicht krijgen in en omgaan met andere mensen

Degenen met een sterke interpersoonlijke intelligentie zijn goed in het begrijpen van en omgaan met andere mensen. Deze personen zijn bekwaam in het beoordelen van de emoties, motivaties, verlangens en intenties van degenen om hen heen. Als je sterk bent in interpersoonlijke intelligentie, zijn goede carrièrekeuzes voor jou: Psycholoog, filosoof, raadgever, verkoper en politicus.

8. Intrapersoonlijk; zelfreflectie en zelfreflectie

Individuen die sterk zijn in intra persoonlijke intelligentie zijn goed in het zich bewust zijn van hun eigen emotionele toestanden, gevoelens en motivaties. Ze hebben de neiging om te genieten van zelfreflectie en analyse, waaronder dagdromen, het verkennen van relaties met anderen en het beoordelen van hun persoonlijke sterke punten. Als je sterk bent in intra persoonlijke intelligentie, zijn goede carrièrekeuzes voor jou: Filosoof, auteur, theoreticus en wetenschapper.

Toepassing van de meervoudige intelligentie theorie

Binnen het klaslokaal

In dit stuk wordt er met voorbeelden kort uitgelegd hoe je de meervoudige intelligentie theorie kan toepassen als docent voor de klas. Voor elke soort intelligentie kan je verschillende leeractiviteiten en projectideeën bedenken. Onderstaand vind je een aantal voorbeelden voor elke soort intelligentie.

Verbaal-linguïstisch

Voltooiing van kruiswoordpuzzels met vocabulaire woorden, woordspellen spelen, korte verhalen schrijven voor een nieuwsbrief, gedichten maken voor een klassenpoëzieboek, een verhaal vertellen aan de klas of een debat voeren.

Logisch-mathematisch

Het spelen van wiskunde spellen zoals mancala, dominostenen, schaken, dammen en Monopoly, zoeken naar patronen in de klas, op school, buitenshuis en thuis, het spelen van logica spellen en het maken van analogieën.

Visueel-ruimtelijk

Foto’s maken voor opdrachten en nieuwsbrieven in het klaslokaal, klei gebruiken of deeg spelen om objecten te maken of concepten van inhoud-gebied lessen te vertegenwoordigen, gebruik van picturale modellen zoals stroomdiagrammen, visuele kaarten, Venn-diagrammen en tijdlijnen om nieuw materiaal met bekende informatie te verbinden, notities maken met conceptmapping, mindmapping en clustering of kaarten gebruiken om geografische locaties te bestuderen die in de klas zijn besproken.

Muzikaal-ritmisch

Het schrijven van eigen liedjes en muziek over verschillende onderwerpen, een gedicht instellen op muziek en het vervolgens uitvoeren voor de klas, opnemen van een zelfgeschreven gedicht met een melodie die al bekend is of het luisteren naar muziek uit verschillende historische perioden.

Lichamelijk-kinesthetisch

Het spelen van bewegingspellen zoals Twister en Simon Says, gebruikmaken van charades om personages uit een boek, vocabulaire woorden, dieren of andere inhoudelijke onderwerpen uit te drukken, organiseren van speurtochten, zoeken naar items die betrekking hebben op een thema of eenheid, objecten bouwen met blokken, kubussen of Lego om concepten uit inhoudsgebiedlessen weer te geven en gebruik maken van elektronische bewegingssimulatiespellen.

Naturalistisch

Zorgen voor klasplanten, zorgen voor huisdieren in de klas, natuurlijke objecten sorteren en classificeren, zoals bladeren en stenen, onderzoek naar dierlijke habitats, het observeren van de natuurlijke omgeving of het organiseren van of deelnemen aan schoonmaakwerkzaamheden aan parken.

Interpersoonlijk

Werken in samenwerkingsverbanden om projecten te ontwerpen en te voltooien, in paren werken om wiskundige feiten te leren, interviewen van mensen met kennis over inhoudelijke onderwerpen, bijles van jongere studenten of klasgenoten of poppen gebruiken om een poppenspel op te zetten.

Intrapersoonlijk

Reflectieve artikelen schrijven over inhoudelijke onderwerpen, schrijven van essays vanuit het perspectief van historische figuren, een literaire autobiografie schrijven, doelen voor de toekomst schrijven en manieren bedenken om ze te bereiken, journalen of logboeken bijhouden gedurende het jaar of een plakboek maken voor hun gedichten, papers en reflecties.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over meervoudige intelligentie of heb jij aanvullingen? Wanneer denk jij dat een meervoudige intelligentie theorie effectief is? Wat zijn volgens jou succesfactoren die bijdragen aan het toepassen in de praktijk?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn en Twitter.

Meer informatie

  1. Armstrong, T. (2009). Multiple intelligences in the classroom. Ascd.
  2. Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. NY: Basics.
  3. Gardner, H. (2006). Multiple Intelligences: New horizons in theory and practice. Basic books.
  4. Kagan, S., & Kagan, M. (2009). Meervoudige intelligentie: het complete MI boek. Bazalt.

Citatie voor dit artikel:
Sari, J. (2018). Meervoudige intelligentie (Gardner). Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/effectiviteit/meervoudige-intelligentie-gardner/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/effectiviteit/meervoudige-intelligentie-gardner/>ToolsHero: Meervoudige intelligentie (Gardner)</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here