Starbursting

Starbursting Brainstorming - Toolshero

Starbusting: in dit artikel wordt het concept van Starbursting praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige creativiteit en brainstorming tool.

Wat is Starbursting?

Starbursting is een alternatieve vorm van brainstorming, waarbij vragen worden gegenereerd op een systematische wijze. Het is brainstorming, waarbij niet de focus ligt op het vergaren van antwoorden en ideeën.

Daarmee is starbursting een handig middel om tot besluitvorming of probleemoplossing te komen, aangezien de deelnemers beter zullen begrijpen wat er nu precies aan de hand is.

Gratis e-book bij Toolshero

Veel andere brainstorming technieken hebben juist de neiging om indirect de nieuwe ideeën te verkennen en beslissingen te nemen op basis van een teamdiscussie.

Bij starbursting gaat het erom de nieuwe ideeën duidelijk te definiëren en te verzamelen. Daardoor krijgt iedereen inzicht in gerelateerde factoren en de kans goed na te denken voordat er tot een oplossing wordt gekomen.

Starbursting Brainstorming uitleg (Engelstalige video)

Bij starbursting gaat het vooral om open vragen stellen

Het stellen van vragen is een waardevolle manier om een nieuw idee te begrijpen. Bij starbursting is het de bedoeling dat het gehele team participeert.

Iedereen wordt uitgedaagd mee te denken en op een uitgebreide manier tot goede vraagstelling te komen. De zes open vragen zijn daarbij een handig hulpmiddel: Waarom, Wat, Wanneer, Hoe, Wat en Waar.

Starbursting brainstorm techniek - toolshero

Figuur 1 – het Starbursting raamwerk

Het genereren van vragen is van onschatbare waarde om een nieuw idee, concept, product, probleem of (werk)proces te begrijpen. Doordat de deelnemers worden betrokken, zullen zij uiteindelijk loyaler zijn en meebewegen in de verandering. Het stelt iedere deelnemer in staat om uitdagingen aan te gaan en tot creatieve ideeën en oplossingen te komen.

Voor een goede stroomlijning is het goed om een voorzitter of facilitator aan te stellen, die de starbursting bijeenkomst leidt. Hij moet erop toezien dat er een systematische stroom is van vragen in een specifieke volgorde en dat de vragen relevant zijn voor het betreffende onderwerp.

Toepassing

De starbursting methode is uitstekend toe te passen binnen een team van minimaal drie personen. Het is een eenvoudige maar effectieve techniek, die de teamleden laat nadenken over het nieuwe product, een probleem of een moeilijke beslissing.

Wel is het aan te raden om een facilitator aan te stellen en onderstaande stappen te volgen:

Stap 1: Tekenen van een ster

Op een groot vel papier wordt een zes puntige ster getekend. In het midden komt het idee, het product of het probleem te staan of de projectnaam.

De webwinkel van dameskleding die een hippe tienerlijn wil gaan lanceren, noteert bijvoorbeeld ’tienerlijn’.

Stap 2: Vraaggroepen

In elke punt van de sterk komt een vraaggroep te staan. Zo staan er zes woorden aan elk uiteinde: Wie, Wat, Waarom, Waar, Wanneer en Hoe. Vervolgens kunnen deze vraaggroepen in een systematische volgorde met het team worden besproken.

Stap 3: Vragen stellen

Dit is de belangrijkste stap. Bij elke vraaggroep moeten allerlei vragen omtrent het onderwerp worden gesteld. In deze fase is het niet de bedoeling dat er al antwoorden ontstaan. De focus moet op de vraagstelling blijven liggen. De vragen stralen uit van de centrale ster:

  • Wie gaat de tienerlijn dragen? Wie is verantwoordelijk voor de tienerlijn? Wie zijn onze concurrenten?
  • Wat voor naam krijgt de tienerlijn? Wat zijn de ontwikkelingskosten? Wat is de manier om het in de markt te zetten?
  • Hoe zal deze tienerlijn ons bedrijf een ‘boost’ geven? Hoe duur zal de reclamecampagne zijn? Hoe passen we het in op onze website?
  • Waar verkopen we deze tienerlijn? Waar plaatsten we de advertenties voor de tienerlijn? Waar komt de investeringsfinanciering vandaan? Waar laten wij de kleding voor de tienerlijn maken?
  • Wanneer wordt de tienerlijn gelanceerd? Wanneer is de start van een eerste ontwerp? Wanneer communiceren we de tienerlijn?
  • Waarom is een tienerlijn überhaupt nodig? Waarom zullen tieners onze kledinglijn leuk vinden? Waarom zijn wij met de tienerlijn onderscheidend van de concurrent?

Stap 4: Vragen beantwoorden

In deze laatste fase gaan de deelnemers de vragen met elkaar beantwoorden. Daarmee dragen zij bij aan een visie op het nieuwe idee. Bij veel vragen en antwoorden, kunnen vervolgens weer nieuwe vragen worden opgesteld.

Door de antwoorden te verzamelen en de beste eruit te filteren, ontstaat een goed beeld om tot een mooie en gezamenlijke oplossing te komen.

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? In hoeverre ben je bekend met het concept van starbursting? Wat zijn volgens jou andere succescriteria of -factoren bij het generen van nieuwe ideeën en concepten?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Cory, T. R. (2003). Brainstorming: Techniques for new ideas. iUniverse.
  2. Paulus, P. B., & Nijstad, B. A. (Eds.). (2003). Group creativity: Innovation through collaboration. Oxford University Press.
  3. Tallman, K. M. (2015). Developing student creativity in an engineering context. Proceedings of the Canadian Engineering Education Association.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2018). Starbursting. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/creativiteit/starbursting/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 23/03/2018 | Laatste update: 06/07/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/creativiteit/starbursting/”>Toolshero: Starbursting</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 12

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Patty Mulder
Article by:

Patty Mulder

Patty Mulder is een management expert op het gebied van competentie ontwikkeling, time management, persoonlijke effectiviteit en zakelijke communicatie. Naast content schrijven, is ze een business coach en verzorgt ze bedrijfstrainingen.

Tags:

Geef een reactie