SCAMPER methode van Bob Eberle

scamper methode van bob eberle - Toolshero

In dit artikel wordt de SCAMPER methode van Bob Eberle methode praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige creativiteit tool.

Wat is de SCAMPER methode?

In 1971 omschreef onderwijskundige Bob Eberle de term SCAMPER methode in zijn boek Games for Imagination Development. Met de SCAMPER methode zijn bedrijven in staat om tot een nieuwe product of tot een nieuwe dienstverlening te komen, te ontwikkelen en/of het product of de dienstverlening te verbeteren. Hij bedacht deze methode aan de hand van de checklist van de grondlegger van de brainstorm techniek Alex Osborn. SCAMPER is een acroniem voor Substitute, Combine, Adapt, Modify/ Magnify, Purpose, Eliminate/ Minify, Rearrange/ Reverse.

SCAMPER methode - ToolsHero

Brainstormtechniek

Het is niet altijd even gemakkelijk om op nieuwe ideeën te komen en soms heeft het menselijk brein een duwtje nodig in creativiteit. De creatieve brainstormtechniek SCAMPER methode kan hierbij helpen. Met deze methode kan men ideeën genereren voor nieuwe producten en diensten of op ideeën komen die tot verbetering en/of aanpassing leiden. Door middel van vraagstelling over bestaande producten of dienstverleningen, ontstaan er creatieve oplossingen. De vragen maken creatieve ideeën los voor het ontwikkelen van nieuwe producten en het verbeteren van de huidige producten.

Toepassing

SCAMPER is een zeer gemakkelijk toe te passen methode. Allereerst wordt er een bestaand product of dienstverlening gekozen. Dit kan een product zijn dat verbeterd of aangepast moet worden of een product dat nu veel problemen ondervindt. Zelfs een product dat als basis voor een ander (toekomstig) product kan dienen, is bruikbaar voor de SCAMPER methode.

Vervolgens komt de vragenronde aan bod met behulp van de 7 SCAMPER onderwerpen. Per onderwerp zijn verschillende vragen handig en hieronder staan diverse voorbeelden.

Tenslotte blijven de antwoorden over. Over het algemeen zijn dit allemaal creatieve antwoorden, die nu gefilterd worden op ‘bruikbaar’, ‘niet bruikbaar’ of ‘enigszins bruikbaar’. De meest levensvatbare en haalbare ideeën worden verzameld en nader onderzocht.

SCAMPER methode stappen - ToolsHero

Voorbeeldvragen

Per onderdeel van de SCAMPER methode zijn hieronder voorbeeldvragen te vinden. Daarnaast is het altijd mogelijk om zelf vragen toe te voegen, afhankelijk van het product en de organisatie.

Substitute – plaatsvervanging

  • Welke materialen of middelen kunnen worden vervangen om het product te verbeteren?
  • Welk ander product kan gebruikt worden?
  • Welke onderdelen kunnen worden vervangen?
  • Is het product ook voor een andere toepassing te gebruiken?

Combine – combineren

  • Wat gebeurt er als het product gecombineerd wordt met een ander product? Ontstaat er dan een nieuw eindproduct?
  • Kan het product ook voor een ander doel gebruikt worden?
  • Met wat kan het product gecombineerd worden, zodat het gebruik van het product gemaximaliseerd wordt?

Adapt – aanpassen

  • Kan dit product worden aanpassen, zodat het tot een ander gebruik dient?
  • In welke andere context kan het product geplaats worden?
  • Hoe kan het product worden aangepast, zodat het een nog betere functie krijgt?

Modify/ Magnify – wijzigingen

  • Hoe zou de vorm of het uiterlijk van het product veranderd kunnen worden?
  • Wat kan aan het product worden toegevoegd?
  • Wat zou aan het product benadrukt kunnen worden om zo meer waarde te creëren?
  • Welk onderdeel van het product kan veranderd worden, zodat er iets nieuws ontstaat?

Purpose – voor een ander gebruik inzetten

  • Kan het product voor iets anders worden gebruikt?
  • Door wie zou dit product nog meer kunnen worden gebruikt?
  • Hoe zou dit product zich gedragen in een andere context?
  • Kan het afval van dit product worden hergebruikt?

Eliminate/ Minify – elimineren / weglaten

  • Hoe zou dit product eruit zien als het vereenvoudigd wordt?
  • Welke functies en/of onderdelen kunnen worden weggelaten?
  • Hoe kan het product kleiner, sneller of lichter gemaakt worden?
  • Wat zou er gebeuren als een deel van het product wordt weggehaald?

Rearrange/ Reverse – omgekeerde

  • Wat gebeurt er als het product wordt omgedraaid?
  • Wat gebeurt er als onderdelen van het product in een andere volgorde worden gemonteerd?

Antwoorden

De antwoorden kunnen divers zijn en er zullen ongetwijfeld ideeën tussen zitten, die onpraktisch zijn of niet passen bij de omstandigheden. Het doel is echter om, net als bij brainstorming, zoveel mogelijk ideeën te genereren. Niet voor niets wordt ook aangeraden om naast de SCAMPER methode ook andere creatieve denkmethoden te gebruiken.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? In hoeverre ben je bekend met de SCAMPER methode? Wat zijn volgens jou andere succescriteria of -factoren bij het generen van nieuwe ideeën en concepten? Kun je aan de slag met de voorbeeldvragen of heb je nog waardevolle toevoegingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn en Twitter.

Meer informatie

  1. Eberle, B. (1996). Scamper: Games for Imagination Development. Prufrock Press Inc.
  2. Eberle, R. F. (1972). Developing imagination through scamper. The Journal of Creative Behavior, 6(3), 199-203.
  3. Glenn, R. E. (1997). SCAMPER for student creativity. The Education Digest, 62(6), 67.
  4. Serrat, O. (2017). The SCAMPER technique. In Knowledge Solutions (pp. 311-314). Springer Singapore.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2018). SCAMPER methode. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/creativiteit/scamper-methode-bob-eberle/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/creativiteit/scamper-methode-bob-eberle/”>ToolsHero: SCAMPER methode</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here