Persuasive speech
Persuasive speech: in dit artikel wordt persuasive speech van Alan Monroe praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijpt u de fundamenten van deze krachtige communicatie techniek.
Inleiding
In de jaren dertig van de vorige eeuw, ontwierp de Amerikaanse psycholoog Alan Monroe een methode om op een overtuigende manier te speechen, de persuasive speech.
Nog steeds wordt de “Motivated Sequence” oftewel de “persuasive speech” van Monroe door veel sprekers over de hele wereld gebruikt om hun publiek te boeien en te overtuigen.
Persuasive speech: de overtuiging
De Motivated Sequence methode oftewel de persuasive speech van Alan Monroe wordt zelfs in veel televisiereclames toegepast en het latere AIDA-model is er van afgeleid.
Dat de Motivated Sequence methode nog steeds effectief is, heeft met overtuiging en overreding te maken. Het inspireert en stimuleert mensen om in actie te komen.
Vijf stappen van een persuasive speech
Volgens Monroe is het belangrijk om voorafgaand aan een speech een onderwerp te kiezen, dat aansluiting vindt bij het publiek. Het onderwerp van de persuasive speech moet relevant zijn en moet het publiek kunnen boeien.
Een doelgroep gerichte aanpak is daarbij onvermijdelijk. De Motivated Sequence methode oftewel de persuasive speech bestaat uit vijf opeenvolgende stappen, waardoor een speech overtuigend wordt:
1. Aandacht (hook)
Door meteen in het begin de aandacht van het publiek te trekken, wordt een speech levendig en aantrekkelijk. Dat kan met behulp van een (retorische) vraag, een citaat van een bekend persoon, een gedetailleerd verhaal of een humoristische anekdote. Hiermee houdt de spreker de aandacht van het publiek vast.
2. Behoefte (need)
Door het publiek de noodzaak en het nut in te laten zien van het onderwerp, blijft het publiek geboeid. Dat kan door middel van een probleemstelling. Het publiek wordt extra overtuigd door middel van bewijsvoering zoals praktische voorbeelden, cijfers en statistieken.
De behoefte naar de informatie wordt extra vergroot door het noemen van voor- en nadelen, waardoor het publiek het idee krijgt zelf een oordeel te kunnen vellen.
3. Tevredenheid (solution)
Door haalbare oplossingen voor de eerdere probleemstelling te benoemen, neemt de tevredenheid van het publiek toe. Gemakkelijke en voor de hand liggende oplossingen zal het publiek overtuigen.
In deze stap is het belangrijk om het publiek zover te krijgen, dat het actie onderneemt. Eventuele bezwaren vanuit het publiek moeten wel ontkracht worden aan de hand van bewijsvoering.
4. Visualisatie (visualization)
Door het publiek te vertellen wat de gevolgen zijn van de eerder aangedragen oplossingen en stappen, ziet het publiek daar het nut van in. Daardoor krijgen zij een concreet beeld van de situatie en in gedachten kunnen zij het nu visualiseren. Dat wakkert hun emoties en (diepere) verlangens aan.
5. Actie (action)
Door het publiek te vertellen welke actie zijzelf kunnen ondernemen, zullen zij actief aan de slag gaan om het genoemde probleem op te lossen.
Voordeel van de persuasive speech
Het is een groot voordeel van de persuasive speech, dat het benadrukt wat het publiek kan doen en welke actie het kan ondernemen. Het is echter wel belangrijk om aan het einde van een speech nadruk te leggen op de noodzaak van de aangedragen oplossingen.
Een korte herhaling is daarvoor voldoende. Om het publiek tot actie over te laten gaan, is het goed om hen stap voor stap te vertellen wat zij daar precies voor moeten doen.
Nu is het jouw beurt
Wat denk jij? In hoeverre ben je bekend met de Persuasive speech? Herken je het bovenstaande of heb je aanvullingen? Wat zijn voor jou succesfactoren die bijdragen om mensen te inspireren en te stimuleren?
Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.
Meer informatie
- Frymier, A. B. & Shulman, G. M. (1995). “What’s in it for me?”: Increasing content relevance to enhance students’ motivation. Communication Education, 44(1), 40-50.
- McDermott, V. M. (2004). Using motivated sequence in persuasive speaking: the speech for charity. Communication Teacher, 18(1), 13-14.
- Monroe, A. H. (1955). The motivated sequence. Principles and Types of Speech, 680.
Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2013). Persuasive speech. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/persuasive-speech/
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/persuasive-speech/”>ToolsHero: Persuasive speech</a>
Published on: 15/12/2013 | Last update: 27/01/2022