Minto piramide principe

Minto piramide principe - ToolsHero

In dit artikel wordt het Minto piramide principe, ontwikkeld door Barbara Minto praktisch uitgelegd. Na het lezen zal je de basis begrijpen van deze krachtige effectiviteit en communicatie tool.

Wat is het Minto piramide principe?

Het Minto piramide principe, ook wel het McKinsey Pyramid Principle genoemd, is een tool om grote hoeveelheden informatie te verwerken en te structureren om een verhaal, boodschap of presentatie te voor te dragen zonder dat daarbij belangrijke details verloren gaan. Het principe van Barbara Minto is om meteen ter zake te komen in geschreven teksten of presentatie. Het zorgt ervoor dat snel de aandacht van het publiek getrokken wordt en dat een meeslepend verhaal opgemaakt kan worden dat gemakkelijk te onthouden en te begrijpen is.

Het Minto piramide principe wordt toegepast door punten en argumenten te structureren nadat de thesis of scriptieverklaring geïntroduceerd is. De informatie die gepresenteerd wordt vertakt vervolgens op deze manier naar specifieke details op een overzichtelijke manier.

‘The Pyramid Principle’, een boek geschreven door Barbara Minto, werd uitgebracht in de jaren 70 van de vorige eeuw door McKinsey & Company. Barbara Minto was verantwoordelijk voor het trainen van nieuwe rekruten en deze in de kortst mogelijke tijd tot deskundige consultants op te leiden.

Barbara Minto piramide principe - ToolsHero

Opbouw

Het schrijven van teksten, geven van presentaties of doen van aanbevelingen gebaseerd op het Minto piramide principe wordt uitgevoerd door de volgende drie niveaus van de piramide toe te passen:

1. Start met het antwoord, thesis of key point

De top-down structuur van een piramide toepassen in communicatiemethoden betekent dat direct een antwoord gegeven wordt op de gestelde vraag . Dit kunnen ook aanbevelingen zijn, de resultaten uit een onderzoek, thesisverklaring of andere key points.

Het Minto piramide principe draait de traditionele methode om die gebruikt wordt om tot een conclusie te komen. Normaal gesproken wordt de conclusie gegeven in een tekst of presentatie nadat alle feiten gereciteerd zijn, alle analyses behandeld zijn en ondersteunende ideeën besproken zijn. Barbara Minto legt met haar McKinsey Pyramid Principle uit waarom het antwoord eerst gegeven wordt in een scherpe en concrete vorm. Daarna dienen pas ondersteunende redenen of motivaties gegeven te worden. De eerste reden hiervoor is de beperkte tijd met het publiek maximaliseren en effectief gebruiken. In de meeste gesprekken met bijvoorbeeld een leidinggevende worden aanbevelingen gedaan. De reden om eerst de aanbeveling te doen en dan pas de motivatie te geven is dat de leidinggevenden vaak in hun hoofd de conclusie of aanbeveling al zien aankomen als er een stortvloed aan argumenten en redenen wordt gegeven. Dit is omdat zij op een dergelijke top-down manier denken, focussend op het grote plaatje.

Bovendien is een directe manier van communicatie overtuigender dan een conversatie waarin om de kern gedraaid wordt. Uit een directe stijl van communicatie blijkt assertiviteit en zelfverzekerdheid.

2. Groepeer argumenten en vat de hoofdpunten samen

Nu de kop eraf is moet er worden ingegaan op de argumenten, redenen of motieven voor het gegeven gepresenteerd in de eerste stap. Volgens het Minto piramide principe gaat het op dit niveau over het samenvoegen van alle argumenten in hoofdpunten. Elk punt vertegenwoordigt dus een samenvatting van een specifieke ondersteuning voor de aanbeveling of het antwoord uit de eerste stap.

3. Geef ondersteunde details en ideeën op een logische manier

Vervolgens vertakt de piramide vanuit elk argument naar het laagste niveau waarin ondersteunende details en ideeën gepresenteerd worden die de validiteit moeten weergeven van de gegeven argumenten. Het geheel van deze drie niveaus vormt de piramidestructuur.

Geef altijd het samenvattend idee als eerste, bovenaan de piramide. In het verhaal kan duidelijkheid en logica aangebracht worden door op de structuur en volgorde te letten.

Indien er een bepaalde flow, regelmaat of oorzaak-gevolg structuur zit in de argumenten en ideeën die gegeven worden moeten deze in chronologische volgorde gezet worden. Ook wordt het aanbevolen om belangrijke argumenten en ideeën eerst te geven.

Toepasbaarheid

Het is niet verwonderlijk dat het Minto piramide principe ontstaan is in de organisatieadviesbranche. Juist daar is het schrijven van de grotere en complexere schrijftaken aan de orde van de dag. Door teksten te structureren met behulp van het piramideprincipe worden de teksten korter, duidelijker en beter te volgen. Ook voor de schrijver zelf heeft het een groot voordeel. Door vooraf te bedenken hoe ideeën samenhangen kunnen deze efficiënter op papier worden gezet en kunnen de hoofd- en bijzaken beter onderscheiden worden. Feiten en gedachten worden op een manier georganiseerd dat een tekst overtuigender wordt. Bovendien heeft het trainen met een dergelijke structuur ook als voordeel dat de persoon zelf zijn woorden zorgvuldiger gaat kiezen in het alledaagse leven en dus ook op de werkvloer. Door alle irrelevante zaken te verwijderen komt de kern sterker naar voren en vergroot de gebruiker het potentieel om hogerop te komen in de hiërarchie.

Voor- en nadelen van het gebruik van het Minto piramide principe

Volgens Barbara Minto biedt het gebruik van het Minto piramide principe enkele voordelen ten opzichte van andere schrijfstructuren:

  • Efficiënter schrijven omdat gedachten en ideeën vooraf georganiseerd worden
  • De lezer wordt geholpen omdat in de tekst zelf lees strategieën zijn ingebouwd
  • Consistente kwaliteit
  • Grotere overtuigingskracht
  • Het Minto piramide principe sluit aan bij de manier waarop hersenen werken

Toch kleven er evengoed ook nadelen aan het gebruik van het Minto piramide principe:

  • De tool vergt veel training om tot betere teksten te komen
  • Herhaling van informatie ligt op de loer;
  • En dus is een inzicht gevende synthese lastig te formuleren
  • Het Minto piramide principe is vooral effectief voor teksten met een eenduidige conclusie of aanbeveling, en dus niet voor andere tekstsoorten

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over het Minto piramide principe? Ga jij deze communicatietool toepassen in jouw werk- of privéleven? Wat zijn volgens jou factoren die bijdragen aan een effectieve communicatiestijl?

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

Meer informatie

  1. Minto, B. (2009). The pyramid principle: logic in writing and thinking. Pearson Education.
  2. Locker, K. O., & Kaczmarek, S. K. (2009). Business communication: Building critical skills. New York, NY: McGraw-Hill Higher Education.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2018). Minto piramide principe. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/minto-piramide-principe/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/minto-piramide principe/>ToolsHero: Minto piramide principe</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Ben Janse
About the Author

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *