Intervisie: de uitleg en betekenis

Intervisie - Toolshero

Intervisie: in dit artikel wordt intervisie praktisch uitgelegd. Naast de betekenis van deze methode en werkvorm, wordt vooral ook de toepassing, de verschillende methoden en een praktisch stappenplan om dit te doen beschreven. Na het lezen ervan zal je de basis begrijpen van deze krachtige communicatietool. Veel leesplezier!

Wat is intervisie?

Intervisie is een vorm van kennisontwikkeling in een kleine groep professionals, managers of andere werknemers die een uitdaging of probleem gemeen hebben.

Professionals en collega’s doen hier een beroep op de expertise van anderen om hen te helpen waardevolle inzichten te krijgen. De ideale groep bestaat ongeveer uit vijf tot acht deelnemers. Samen ontrafelen zij het probleem dat is ingediend door een deelnemer of opdrachtgever, de case provider. Dat doen zij door vragen te stellen aan de hand van een intervisiemethode.

Het gaat bij intervisie in eerste instantie niet om de oplossing van een probleem, maar de groep moedigt elkaar aan om antwoorden te krijgen door vragen te stellen. Deze vragen moeten de opdrachtgever helpen een nieuwe manier van denken te ontwikkelen om zo een inzicht te krijgen in zijn probleem of vraagstelling.

Intervisie betekenis

Intervisie kan op verschillende manieren betekenis krijgen. De precieze betekenis voor een persoon van intervisie hangt vaak af van het probleem waar deze kennisontwikkeling voor wordt ingezet. Ook is het een veelzijdige tool die een andere betekenis krijgt aan de hand van de situatie of het veld waar het voor wordt ingezet.

Intervisie kan niet alleen op zakelijk niveau, maar ook op persoonlijk level plaatsvinden. Het kan gaan over omgaan met problemen op het werk, problemen met de manier van werken of andere problemen.

Hier uw bedrijfsnaam of product? Informeer naar de mogelijkheden  

Intervisie is altijd verbonden met iets uit de dagelijkse praktijk, professionalisering en verbetering, leren en ontwikkeling. Het maakt de uitvoerder bewust van individuele stijlen en voorkeuren, het persoonlijke perspectief op het werk en de manier waarop er met werk wordt omgegaan.

De waarde van intervisie voor de organisatie

Als intervisie op een geschikte manier wordt toegepast in de organisatie heeft het een positief effect op de sfeer in de groep. Het versterkt het gevoel van solidariteit tussen verschillende werknemers, of zelfs tussen mensen in het algemeen. Ook helpt het de werknemer een bewustzijn ontwikkelen en te leren om te verbeteren op basis van ervaringen en intervisie sessies.

Intervisie helpt bij de ontwikkeling van zogenaamde learning skills en soft skills:

Stappenplan intervisie sessie

Het houden van een intervisiesessie en intervisie op zichzelf is niet moeilijk. Volg de volgende stappen om effectief aan de slag te gaan met het houden van een intervisiesessie.

Intervisie sessie stappenplan - toolshero

Figuur 1 – concreet stappenplan voor het opzetten van een intervisie sessie.

Stap 1: voorbereiden

Als eerste moet er worden vastgesteld waar de intervisiesessie gehouden wordt, en of er een facilitator aanwezig is. De facilitator leidt het gesprek en voorkomt dat er afgedwaald wordt van de focus. Ook houdt de facilitator bij dat aan elk probleem evenveel tijd besteed wordt.

Er zijn verschillende manieren waarop een intervisiesessie gehouden kan worden. Een mogelijkheid is dat iedereen een probleem of issue meeneemt naar de tafel. Op die manier wordt voor elk probleem individueel het volgende stappenplan afgegaan. De sessie duurt op die manier 3 uur.

Dat is vrij lang voor intervisie, de korte concentratieboog van de mens zal ervoor zorgen dat na een paar problemen de focus weg is. Daarom is het beter om een sessie te houden waarin 1 of 2 problemen per keer gehandeld worden. Op die duurt het ongeveer 20 minuten tot een half uurtje. Het voordeel van een korte sessie is dat de deelnemers relatief scherp zijn, wat resulteert in nuttig en goed advies.

Stap 2: introductie issue

In de eerste stap van intervisie delen de deelnemers (5-8) hun issue in de groep. Elke deelnemer krijgt 3 minuten de tijd om duidelijk te maken wat het probleem of uitdaging is. Zorg ervoor dat het een probleem is van nu, en niet een probleem van de toekomst of het verleden.

Stap 3: vragenronde

In de tweede stap gaan de deelnemers vragen stellen aan elkaar om bepaalde punten op te helderen, en om meer te weten te komen over het onderwerp en het probleem.

Alle relevante informatie die daarbij verkregen wordt moet onthouden of opgeslagen worden. Zorg ervoor dat de informatie het hele plaatje beslaat, en dat niet al ingegaan wordt op mogelijke oplossingen. Dat komt in de vierde stap.

Zo kun je bijvoorbeeld vragen stellen als: Komt dit probleem vaker voor?; Waarom heb je het probleem tot nu toe nog niet aangekaart?; Wat voor effect heeft het probleem op jou? Deze vragen helpen om een duidelijker beeld te krijgen van de impact van het probleem. Bij deze stap is het nog niet aan de orde om oplossing zoekende vragen te stellen.

Voorbeelden van dergelijke intervisie vragen zijn: Wat denk jij dat we het beste kunnen doen?; of: Wat levert deze oplossing voor jou op?

Stap 4: brainstormen

Nu de informatie verzameld is wordt het tijd voor de a href=”https://www.toolshero.nl/creativiteit/brainstorming/”>brainstormsessie in de vierde ronde. In de groep wordt besproken hoe het probleem vanuit verschillende invalshoeken benaderd kan worden, en mogelijke oplossingen kunnen theoretisch getest worden.

Maak gebruik van een whiteboard met papiertjes waarop relevante ideeën worden opgeschreven. Zo worden aspecten gedurende het hele proces zichtbaar. De persoon die de issue meenam naar de sessie mag hier luisteren, maar niet actief deelnemen in de gesprekken die gevoerd worden over het onderwerp.

Stap 5: aanbevelingen

Gebaseerd op de brainstormsessie maken en delen de deelnemers een lijst met aanbevelingen die zij doen aan de persoon met het probleem. Belangrijk bij deze stap is dat het concreet advies moet betreffen, met haalbare suggesties en aanbevelingen. De deelnemers dienen hun aanbevelingen binnen twee minuten te doen.

Stap 6: feedback

De persoon die het probleem naar de tafel bracht neemt in deze stap de tijd om feedback te geven op de aanbevelingen die net gedaan zijn. Belangrijk is om elementen uit te wijzen die werken en bijdragen aan een oplossing voor het probleem, maar ook zaken die niet werken.

Zo houden de personen in de groep elkaar scherm en kritisch bij intervisie. Als laatste vat de probleemhouder samen wat de waarde is geweest van de sessie en wat hij of zij mee gaat nemen in de toekomst.

Verschillende methoden intervisie sessies

Naast de traditionele methode uit het stappenplan bestaan er ook nog enkele alternatieve methoden voor intervisie. De belangrijkste en bekendste methoden worden hieronder uitgelegd.

intervisie methode: de roddelmethode

De roddelmethode is een veelgebruikte vorm van intervisiesessies en komt het best tot zijn recht wanneer de probleemhouder het probleem echt goed kent.

Het probleem wordt gedeeld in de groep waarna de deelnemers ‘roddelen’ over wat ze zojuist gehoord hebben. Zij mogen daar niet aan deelnemen. Deelnemers zijn kritisch op de volgende zaken:

  • Indruk van de probleemhouder
  • Mogelijke betrokkenheid probleemhouder bij probleem
  • Oorzaak huidige situatie

Hoewel aan de methode de naam roddelmethode is gegeven is het wel belangrijk dat de methode wordt uitgevoerd in een veilige, vertrouwde groep waarin respect overheerst. De toon van de ‘roddels’ in intervisie is respectvol en concreet. De methode kan gebruikt worden voor iedereen, en werkt het best met een kritische en strenge facilitator.

intervisie methode: de incidentmethode

De incidentenmethode is erg geschikt om te gebruiken wanneer een incident heeft plaatsgevonden, en waar de probleemhouder een sterke emotionele reactie had en heeft.

De acties van de probleemhouder staat hier centraal. Belangrijk is dat de incidenthouder niet de uitkomst vertelt en dat de situatie recentelijk heeft plaatsgevonden. Door deze aanpak te gebruiken analyseert de groep de situatie rondom een probleem goed.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over intervisie? Ga jij nu aan de slag met het stappenplan om effectief problemen op te lossen, of maak jij al gebruik van een dergelijke communicatietool? Welke methode voor intervisie lijkt jou het meest geschikt? Heb jij tips of opmerkingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Lippmann, E. (2004). Intervision. Kollegiales Coaching professionell gestalten, Berlin et al.
  2. Hendriksen, J. (2002). Intervision: kollegiale Beratung in sozialer Arbeit und Schule. Beltz Juventa.
  3. Brinkmann, R. D. (2002). Intervision: ein Trainings-und Methodenbuch für die kollegiale Beratung; mit zahlreichen Checklisten. Sauer.
  4. Franzenburg, G. (2009). Educational intervision: Theory and practice. Problems of Education in the 21st Century, 13(1), 37-43.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2019). Intervisie. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/intervisie/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 02/08/2019 | Laatste update: 17/05/2024

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/intervisie/”>Toolshero: Intervisie</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4.2 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 10

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ben Janse
Artikel door:

Ben Janse

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Tags:

Geef een reactie