GOST methode
GOST methode: in dit artikel wordt de GOST methode van praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige communicatie tool.
Inleiding
Overal wordt gecommuniceerd en op elk niveau in een organisatie vindt communicatie plaats. Omdat communicatie een abstract begrip is, is het moeilijk na te gaan in hoeverre communicatie daadwerkelijk plaatsvindt of effect heeft. Om communicatie te meten in effectiviteit, ontwikkelden Mirjam Goes en Edwin Claassens in 2008 de GOST methode.
GOST Methode
De GOST methode verdeelt het begrip communicatie in vier deelgebieden, waarvan de eerste letters het anagram GOST vormen:
- Grafisch – Grafische uitingen van communicatie zoals logo´s en pictogrammen enz.
- Operationeel – Uitvoerende communicatie zoals notulen, verslagen, werkopdrachten enz.
- Strategisch – Communicatie als beleidsmiddel, zoals beleidsnota´s, meerjarenplannen enz.
- Taalkundig – Communicatie moet zowel schriftelijk als mondeling begrijpelijk voor de ontvangers zijn en goed geschreven en geformuleerd worden.
Vervolgens onderscheidt de GOST methode binnen een organisatie vier verschillende niveaus van communicatie:
Organisatie van Communicatie
Welke vormen van communicatie-uitingen zijn er binnen de organisatie te onderscheiden en wie is voor welk onderdeel verantwoordelijk.
Interne Communicatie
Alle communicatie die plaatsvindt tussen de medewerkers binnen de organisatie.
Corporate Communicatie
Alle externe communicatie die plaatsvindt naar de verschillende publieksgroepen.
Marketing Communicatie
Alle externe communicatie met als doel het genereren van verkoop en omzet. Daarnaast kijkt de GOST methode naar vijf verschillende kernwaarden, namelijk Begrijpelijkheid, Organisatie, Opbrengst, Samenhang en Tegenbeweging.
Om inzicht in de effectiviteit van communicatie binnen een organisatie te onderzoeken, maakt de GOST methode gebruik van vragenlijsten, observaties, diepte-interviews, steekproeven, analyses en berekeningen.
Alle informatie wordt schriftelijk gerapporteerd en ondersteund met grafieken.
Communicatiegebouw
De resultaten worden weergegeven in het zogenoemde “Communicatiegebouw”. Dit is de rapportagevorm die kenmerkend is voor de GOST methode. Het Communicatiegebouw geeft in schaalweergave de effectiviteit van de communicatie binnen een organisatie weer.
Het Communicatiegebouw wordt opgedeeld in vier verdiepingen. Er wordt gekeken naar de verschillende deelgebieden, kernwaarden en niveaus van communicatie. Elke verdieping moet stevig genoeg zijn om de verdieping erboven te dragen.
Indicatoren
In totaal zijn er 80 indicatoren (ook wel pilaren genoemd), die verdeeld worden over de vier verdiepingen (niveaus). Elke variabele die gemeten is, krijgt een eigen pilaar in het Communicatiegebouw. Elke indicator geeft een score weer. Hoe beter de score, hoe groter de doorsnede en hoe steviger het gebouw staat.
Zo wordt het door middel van het Communicatiegebouw duidelijk, op welk vlak de communicatie sterk is en op welk vlak de communicatie zwak is. Met die conclusie kan de communicatie, waar nodig, verbeterd worden.
Nu is het jouw beurt
Wat denk jij? Is het concept van de GOST methode en het Communicatiegebouw toepasbaar in deze tijd? Herken je het bovenstaande of heb je nog aanvullingen? Wat zijn volgens jou andere succes criteria of factoren die kunnen bijdragen aan het meten van organisatie communicatie?
Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.
Meer informatie
- Claassens, E. (2010). Het Communicatiegebouw. Article on http://prezi.com. Retrieved (20/10/2014) on http://prezi.com/x5dzlwmyxnzn/het-communicatiegebouw/
- Claassens, M. (2012). Investeren op buikgevoel? Liever niet! Article on gctwee.be. Retrieved (20/10/2014) on http://www.gctwee.be/communicatiegebouw/
Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2009). GOST Methode. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/gost-methode/
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/gost-methode/”>ToolsHero: GOST method</a>
Published on: 20/10/2009 | Last update: 27/01/2022