Evaluerend luisteren

Evaluerend luisteren - Toolshero

Evaluerend luisteren: in dit artikel wordt evaluerend luisteren praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige communicatiemethode.

Wat is evaluerend luisteren?

Evaluerend luisteren verwijst naar een type luisteren waarbij de luisteraar kritisch luistert naar de boodschap en deze direct evalueert en interpreteert. Deze vorm van luisteren wordt ook wel kritisch luisteren genoemd, veroordelend luisteren of interpreterend luisteren. Deze concepten en methoden zijn allemaal verwant aan deze vorm van luisteren.

definitie

Evaluerend luisteren is een kritische beoordeling van de verklaringen en boodschappen van een persoon tijdens een gesprek of andere interactie. Het concept werd gedefinieerd door Carl Rogers in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Hij gaf aan dat deze vorm van luisteren een onmiddellijke reactie oplevert die sterk beïnvloedt wordt door emoties en vooroordelen.

Gratis e-book bij Toolshero

Evaluerend luisteren heeft in de psychologie een negatieve connotatie, omdat het concept impliceert dat een luisteraar de uitspraken van een spreker op een bevooroordeelde manier interpreteert. Carl Rogers vulde verder aan dat deze vorm van luisteren een barrière betekent voor interpersoonlijke communicatie en dat daardoor hoogstwaarschijnlijk de twee of meerdere betrokken partijen de essentie van de boodschap missen.

In plaats van evaluerend luisteren stelde Carl Rogers daarom empathisch luisteren of actief luisteren voor.

Overtuigingen

Over het algemeen proberen mensen de waarheid of het feit achter het gezegde te beoordelen. Het kan voorkomen dat hetgeen gezegd wordt, tegen de waardes in gaat van de luisteraar. Daarbij maakt het niet uit of het goed of slecht is, moreel correct of incorrect, waardig of onwaardig. Evaluerend luisteren gaat over het vermogen van mensen om informatie te verwerken en vervolgens te transformeren in gevoelens.

Evaluerend is daarom zeer relevant in situaties waarin mensen een ander proberen te overtuigen. Overtuigen wordt gedaan om bepaald gedrag te veranderen, mentaliteit of om mensen aan te zetten tot het nemen van bepaalde acties.

Voorbeelden van evaluerend luisteren

Een voorbeeld van evaluerend luisteren is zichtbaar in situaties waarin juryrechtspraak plaatsvindt. De jury luistert in dat geval naar de argumenten die de advocaten van de verdachten maken. Een ander voorbeeld is wanneer een academicus luistert naar een onderzoeker die een zaak of onderzoek aan collega’s presenteert.

In plaats van luisteren, kan er ook evaluerend worden gelezen. Dit doen veel mensen in het dagelijks leven. Wanneer iets op het internet wordt gelezen, probeert de lezer daaruit de feiten te onderscheiden. Hierdoor kan hij of zij accepteren en aannemen wat er gelezen wordt. De informatie die binnenkomt via de zintuigen wordt op die manier afgestemd op overtuigingen en kennis.

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over evaluerend luisteren? Pas jij deze manier van luisteren vaak toe? Gebruik jij evaluerend luisteren in combinatie met andere luisterstijlen? Ben jij kritisch in het beoordelen van boodschappen in interpersoonlijke communicatie? Heb jij tips of opmerkingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Vinson, L. R., Johnson, C., & Hackman, M. Z. (1993). Explaining the effects of powerless language use on the evaluative listening process: A theory of implicit prototypes. International Listening Association. Journal, 7(1), 35-53.
  2. Purdy, M. (1997). What is listening. Listening in everyday life: A personal and professional approach, 2, 1-20.
  3. Weaver III, J. B., & Kirtley, M. D. (1995). Listening styles and empathy. Southern Journal of Communication, 60(2), 131-140.
  4. Johnston, M. K., Weaver III, J. B., Watson, K. W., & Barker, L. B. (2000). Listening styles: Biological or psychological differences?. International Journal of Listening, 14(1), 32-46.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2022). Evaluerend luisteren. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/evaluerend-luisteren/

Published on: 25/03/2019 | Last update: 25/03/2022

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/evaluerend-luisteren/”>Toolshero: Evaluerend luisteren</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ben Janse
Article by:

Ben Janse

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Tags:

Geef een reactie