DISC test

0
767
DISC test / DISC model uitleg van William M. Marston | ToolsHero.nl

In dit artikel wordt het DISC test van William Moulton Marston praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige communicatie en effectiviteit tool.

Wat is de DISC test?

Waarom vinden sommige mensen veranderingen vervelend en waarom zoeken anderen dit juist op?

Waarom nemen bepaalde mensen de leiding en willen anderen juist veel liever volgen? Zomaar een aantal vragen, die met behulp van het DISC test beantwoord kunnen worden.

De DISC test is een persoonlijkheidsanalyse. Deze gedragstest is ontwikkeld door psycholoog William Moulton Marston.

Met de DISC test krijgen mensen diepgaand inzicht in hun eigen persoonlijkheidsstijl en die van anderen.

De DISC test werd op verschillende universiteiten, onafhankelijk van elkaar onderzocht en behaalde 90% betrouwbaarheidsscore.

Persoonlijkheidsstijlen

De letters vertegenwoordigen vier persoonlijkheidsstijlen, die ook wel temperamenten worden genoemd: Dominant, Invloed, Stabiel en Consciëntieus.

De DISC test geeft inzicht in gedrag en de verschillen tussen mensen.

Ook komt naar voren hoe hun behoeftes invloed op hun gedrag hebben. Elk persoon heeft een voorkeur voor één temperament, maar ook andere stijlen kunnen wel degelijk aan de orde komen.

De DISC test zet twee lijnen recht tegenover elkaar. Enerzijds is dit Indirect versus Direct en anderzijds is dit Taakgericht versus Mensgericht.

DISC test / DISC model uitleg van William M. Marston | ToolsHero.nl

Direct – Indirect

In drie stappen wordt gekeken wat voor temperament iemand heeft. In stap 1 wordt bepaald of iemand indirect of direct is.

Direct gedrag wordt gekenmerkt doordat iemand graag zelf het woord neemt, duidelijk en luid praat, initiatief vol is, onrustig kan bewegen en aanwezig is.

Indirect gedrag wordt gekenmerkt door bedachtzaamheid, goed luisteren, wachten tot een ander initiatief neemt, rustig praten en bewegen en bescheiden opstelling.

Taakgericht – Mensgericht

In stap 2 wordt onderzocht of iemand taakgericht of juist mensgericht is. Taakgericht gedrag wordt gekenmerkt door doelgericht werken aan taken en processen. Een dergelijk persoon heeft sterk behoefte aan kennis, feiten en argumenten en gaat graag de discussie aan.

Hij neemt beslissingen op basis van feiten. Mensgericht gedrag daarentegen wordt gekenmerkt doordat iemand goed contact met anderen wil hebben, harmonieus is en de discussie of het conflict uit de weg gaat. Hij zal op basis van emoties beslissingen nemen.

Temperamenten

Daarna volgt stap 3, waarin de uitkomsten van stap 1 en 2 gecombineerd worden. Vervolgens komt daar één van de DISC test temperamenten uit.

Direct + Taakgericht = Dominant

Dominant wordt gekenmerkt door assertief gedrag, resultaatgerichtheid, op luide toon praten, het nemen van risico´s en een ongeduldige uitstraling.

Direct + Mensgericht = Interactief

Interactief betekent dat iemand enthousiast, positief en optimistisch is, altijd in is voor nieuwe ideeën en zeer trendgevoelig is.

Hij heeft een hoog (werk)tempo en heeft een intense manier van praten. Bij het nemen van beslissingen zal hij zijn gevoel laten mee beslissen.

Indirect + Mensgericht = Stabiel

Deze persoon is een luisteraar, heeft een vriendelijke uitstraling, is beleefd, attent en servicegevoelig en een treedt bescheiden op.

Hij is loyaal en zal een besluit nog even uitstellen.

Indirect + Taakgericht = Consciëntieus

Consciëntieus houdt in dat iemand gericht is op feiten, ietwat afstandelijk en formeel is, behoefte heeft aan uitgebreide informatie en lang niet altijd even expressief is.

Hij wil echt garanties en zekerheden en neemt beslissingen op basis van feiten en resultaten. Het zijn vaak analytische denkers.

Toepassing van de DISC test

De DISC test kan om verschillende redenen gebruikt worden; van persoonlijke ontwikkeling en leiderschapstraining tot werving & selectie en profielrapportage.

Met de verkregen kennis uit de DISC test krijgt men beter inzicht in het eigen handelen, dat van medewerkers, collega´s en eventueel klanten, waardoor men elkaar beter zal begrijpen.

Daarmee kan men beter aansluiten op elkaars persoonlijke behoefte, kunnen conflicten voorkomen worden of verminderen en is er beter begrip voor elkaar.

Dit levert een goede basis voor vertrouwen en een effectievere manier van samenwerking.

DISC test / DISC model uitleg van William M. Marston | ToolsHero.nl

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Hoe pas jij het DISC test toe? Herken je de 4 stappen voor een goede uitwerking of zijn er meer / anderen? Wat zijn volgens jou andere succescriteria of factoren die kunnen bijdragen aan een goede toepassing van het DISC test?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook en Twitter.

Meer informatie

  1. Slowikowski, M. K. (2005). Using the DISC behavioral instrument to guide leadership and communication. AORN journal, 82(5), 835-843.
  2. De Jonge, J., & Dormann, C. (2003). The DISC model: Demand-induced strain compensation mechanisms in job stress. Occupational stress in the service professions, 43-74.
  3. Merloni, A., Fabian, A. C., & Ross, R. R. (2000). On the interpretation of the multicolour disc model for black hole candidates. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, 313(1), 193-197.
  4. Marston, W. M. (2013). Emotions of Normal People. Cooper Press.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2016). DISC test. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/disc-test/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/disc-test/”>ToolsHero: DISC test</a>

Interessant artikel? Geef je waardering of deel het artikel via social media!

5 / 5 (3 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here