Communicatiemodel van Lasswell

Communicatiemodel van Lasswell

In dit artikel wordt het communicatiemodel van Lasswell praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige communicatie tool.

Wat is het communicatiemodel van Lasswell?

De Amerikaans socioloog en psycholoog Harold Lasswell werd voornamelijk bekend door zijn communicatiemodel dat hij 1948 ontwikkelde. Dit beschrijft wie er iets zegt, wat die persoon zegt, via welk kanaal deze boodschap overgebracht wordt, voor wie de boodschap bedoeld is en welk effect deze boodschap heeft. het communicatiemodel van Lasswell wordt nog steeds veelvuldig gebruikt binnen de communicatiewetenschap en public relations en daarmee is zijn model een klassiek zender-ontvanger model.

Communicatiemodel van Lasswell - ToolsHero

Vijf componenten

Het communicatiemodel van Lasswell beschrijft de verbale communicatie en bestaat uit vijf componenten: Who says What, in Which channel, to Whom, with What effect? Het communicatiemodel van Lasswell wordt ook wel een ‘lineair’, ‘uni-directioneel proces’ of ‘actiemodel’ genoemd en omschrijft een eenrichtingsproces binnen de communicatie. Hiermee wordt het beschouwd als één van de meest invloedrijke communicatiemodellen. Het model bestaat uit vijf componenten, die worden gebruikt als analyse-tool voor het evalueren van het gehele communicatieproces. De eerdere ‘W’ vragen zijn de basis voor deze componenten. Het antwoord op deze vragen geeft inzicht in de communicatie tussen personen.

Het communicatiemodel van Lasswell bestaat uit onderstaande basisvragen, die gericht zijn op een component en het verkrijgen van een analyse:

Wie?

Component: Dit is de communicator, ook wel zender genoemd, die een boodschap formuleert en verspreidt. De zender kan bovendien een tussenpersoon zijn.
Analyse: Het gaat om een besturings- en controleanalyse, die de zender helpt om de macht te hebben om te communiceren.

Wat?

Component: Dit is de inhoud van het bericht of de boodschap, die de zender verspreidt.
Analyse: De inhoudsanalyse is gerelateerd aan het doel van het bericht en/of de bijbedoeling ervan.

Welk kanaal?

Component: Het kanaal geeft het medium of de media aan die gebruikt wordt/worden om de boodschap over te brengen en te verzenden. Een medium kan bestaan uit verschillende communicatiemiddelen, massamedia en social media.
Analyse: De media-analyse geeft aan welk medium het beste gebruikt kan worden om de boodschap zo goed mogelijk over te brengen naar de ontvangers.

Aan wie?

Component: Dit beschrijft de ontvanger(s), zoals een doelgroep of een individu. Bij massacommunicatie is er sprake van publiek.
Analyse: De media-analyse geeft aan welk medium het beste gebruikt kan worden om de boodschap zo goed mogelijk over te brengen naar de ontvangers.

Welk effect?

Component: Het effect is de uitkomst van het bericht en waar het toe leidt. Vaak wordt de zogenoemde attitudedriehoek ‘kennis, houding, gedrag’ onder de loep genomen om het gewenste effect te omschrijven.
Analyse: De effectanalyse zal vooraf al gestart moeten worden, zodat de boodschap gericht op de doelgroep kan worden afgestemd.

Voorbeeld

Onder communicatie kan veel meer worden verstaan dan het lineaire communicatiemodel van Lasswell. Bij een communicatieadvies voor organisaties kan het model zeer goed werken, door alle vijf de vragen te beantwoorden. Zo krijgt een communicatieadviseur of marketeer vooraf gemakkelijker in beeld, welke concrete campagne het beste gevoerd kan worden. Ook in een dergelijk campagneplan staat immers welke boodschap via welke kanalen en op welke momenten naar een specifieke doelgroep wordt gezonden, om het gewenst effect te bereiken én om de communicatie open te houden tussen de organisatie en haar doelgroepen. Het onderstaande praktisch voorbeeld illustreert dit:

Stel dat een grote parfumerieketen veel meer jong publiek wil trekken in de leeftijd 15 tot 25 jaar. Tot op heden bestaat hun klantenkring uit vrouwen van 25 tot circa 55 jaar. Uit onderzoek is gebleken dat juist de jongere meisjes en vrouwen ook interesse hebben in make-up en parfums, maar dat zij liever niet de winkels bezoeken, maar bij voorkeur online op zoek gaan naar producten.
Dit is voor de parfumerieketen een nieuwe uitdaging, waarbij het communicatiemodel van Lasswell kan helpen. De vijf componenten worden ingezet en elke vraag die daarbij hoort wordt beantwoord. Zodoende ontstaat er een advies dat kan worden meegenomen in ontwikkeling van de campagne:

Wie communiceert er?

Dit is de parfumerieketen zelf, die zichzelf wil profileren als een modern bedrijf dat ook online producten aanbiedt.

Wat moet er gecommuniceerd worden?

Dat de parfumerieketen nu ook een webwinkel heeft geopend en actief is op social media. De webwinkel biedt een breed assortiment make-up en parfums van bekende merken en binnen 24 uur is de bestelling in huis. De taal die gebruikt wordt, zal hip en vlot zijn en in de 2e persoon (je/jij) staan om goed contact te maken, zodat de jonge doelgroep zich aangesproken voelt.

Welk kanaal gaat ingezet worden?

Naast grote advertenties op billboards in steden, waarop vermeld staat dat de webwinkel is geopend, wordt er ook geïnvesteerd in Facebook advertenties en inzet van andere social media, waaronder Twitter en Instagram.

Voor wie is de boodschap bedoeld?

Dit zijn de meisjes en jonge vrouwen tussen 15 en 25 jaar, die nu niet de parfumeriewinkel instappen, maar wel veel op internet bestellen.

Welk effect moet de campagne bewerkstelligen?

Het is de bedoeling dat de nieuwe doelgroep zich abonneert via Facebook of de webwinkel op een nieuwsbrief en zo wekelijks aanbiedingen krijgen aangeboden, waardoor zij sneller tot een internetbestelling zullen overgaan.

Massacommunicatie

In eerste instantie is het communicatiemodel van Lasswell ontwikkeld om massacommunicatie te analyseren. Desalniettemin wordt het ook voor interpersoonlijke communicatie of groepscommunicatie gebruikt, zoals uit het eerdere voorbeeld is op te maken.

Toen Lasswell het communicatie model in 1948 ontwikkelde, was het bedoeld om de mediapropaganda van landen en bedrijven te bestuderen. In die tijd hadden alleen rijkeren de mogelijkheid om gebruik te maken van massamedia zoals televisie en radio. Kranten werden nog niet door iedereen gelezen, om de simpele reden dat abonnementen te duur waren. Vanuit dat perspectief bracht Lasswell het concept van een effectief massacommunicatieproces in beeld, de relatie tussen de presentatie van de boodschap en hoe dit verschillende effecten genereert. Het effect van een boodschap kan tevens als feedback worden gezien. Ondanks dat het model specifiek werd ontwikkeld voor massacommunicatie, kan het vandaag de dag ook prima worden toegepast op verschillende media en nieuwe velden, waaronder internet, social media en campagnevoering.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Is het Communicatiemodel van Lasswell toepasbaar in je dagelijkse werk? Herken je de praktische uitleg of heb je meer toevoegingen? Wat zijn tips om je communicatieve vaardigheden te verbeteren?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn en Twitter.

Meer informatie

  1. Lasswell, H. D. (1951). The policy orientation. Communication Researchers and Policy–Making.
  2. Lasswell, H. D. (1972). Communications research and public policy. Public Opinion Quarterly, 36(3), 301-310.
  3. Rogers, E. M. (1994). History of communication study. Free Press.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2018). Communicatiemodel van Lasswell. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/communicatiemodel-van-lasswell/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/communicatiemodel-van-lasswell/”>ToolsHero: Communicatiemodel van Lasswell</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here