Bewust luisteren
Bewust luisteren: in dit artikel wordt bewust luisteren (discriminative listening) praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze communicatievaardigheid.
Wat is bewust luisteren?
Luisteren is een kerncompetentie die mensen helpt om stappen te maken in het leven. Luisteren is een actief proces van aandacht geven aan geluiden.
Het actieve luisterproces bestaat uit verschillende stappen, waaronder het ontvangen, selecteren, interpreteren, begrijpen, evalueren en reageren op een boodschap. Wanneer een van deze stappen niet gebeurt, wordt er niet goed geluisterd. Er zijn veel verschillende manieren om te luisteren.
Elke manier is nuttig en wordt gebruikt in verschillende scenario’s en omstandigheden. Weten dat er verschillende types luisteren zijn, zoals actief luisteren, analytisch luisteren en therapeutisch luisteren, is nuttig om een goede luisteraar te zijn.
Definitie van het bewust luisteren
Bewust luisteren is een type luisteren waarbij de luisteraar betekenis toekent aan geluiden in plaats van woorden. Bewust luisteren gaat daarom vooral om het horen van nuances en verschillen in geluiden en lichaamstaal.
De luisteraar focust op kenmerken zoals snelheid, intonatie en toonhoogte. Dit is de meest basale vorm van luisteren en wordt direct vanaf de geboorte ontwikkeld. Het herkennen van de interpretatie van regionale accenten is een voorbeeld van bewust luisteren.
Voorbeelden van bewust luisteren
Bewust luisteren wordt zoals aangegeven ontwikkeld vanaf enkele momenten na de geboorte. Na een korte periode begint het kind verschillende stemmen te herkennen, bijvoorbeeld die van de moeder en de vader.
Ook heeft onderzoek uitgewezen dat het kind verschillend op deze stemmen reageert. Onder andere stelt bewust luisteren ons dus in staat om onderscheid te maken tussen mannen –en vrouwenstemmen.
Daarnaast kan ook onderscheiden worden hoeveel mensen er tegelijk praten, de verschillende accenten van deze mensen en de manier van spreken, plus intonatie. Hier zijn verschillende signalen uit af te leiden, waaronder de emoties die achter het geluid schuilgaan.
Zo is het mogelijk om vast te stellen dat er iets mis is met iemand als diegene neerslachtig en verdrietig klinkt, waar deze persoon doorgaans opgewekt en energiek is.
Een ander voorbeeld vindt vaak plaats voor een klas jonge leerlingen. Een docent of leraar geeft doorgaans les op een informatieve toon. Als deze docent vervolgens hard en streng een kind toespreekt omdat het niet goed oplet, dan is gemakkelijk vast te stellen dat de docent dit gedrag niet accepteert en van stemming wisselt. Ook in dit voorbeeld is het onderscheidend luisteren dat het mogelijk maakt om deze signalen op te vangen.
Het is jouw beurt
Wat denk jij? Herken jij de uitleg over bewust luisteren? In welke situaties is onderscheidend luisteren nog meer belangrijk denk jij? Kan bewust luisteren worden ontwikkeld of verbeterd? Welke andere vormen van luisteren pas jij dagelijks toe? Heb jij tips of opmerkingen?
Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.
Meer informatie
- Wolvin, A. D., & Coakley, C. G. (1985). Listening. Wm. C. Brown Publishers.
- Welch, S. A., & Mickelson, W. T. (2013). A listening competence comparison of working professionals. International Journal of Listening, 27(2), 85-99.
- Stewart, M. C., & Arnold, C. L. (2018). Defining social listening: Recognizing an emerging dimension of listening. International Journal of Listening, 32(2), 85-100.
Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2022). Bewust luisteren. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/bewust-luisteren/
Published on: 21/02/2022 | Last update: 21/02/2022
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/bewust-luisteren/”>Toolshero: Bewust luisteren</a>