Succesvolle wervingsstrategie: maak van jouw medewerkers je ambassadeurs

Het werven van personeel wordt voor ondernemers een steeds grotere uitdaging. Nu al heeft een werkzoekende vaak keus uit meerdere vacatures, omdat er meer banen zijn dan beschikbare mensen. In de komende jaren zal dit verschil nog groter worden. Vrijwel alle sectoren krijgen ermee te maken, maar door een combinatie van factoren is het tekort aan personeel in de technische branche al enkele jaren zeer nijpend. Een strategie die bewezen succesvol is voor het werven van nieuwe collega’s is het inzetten van je huidige medewerkers als ambassadeur voor je bedrijf.

Kritisch in keuzes

Een werkgever kan zichzelf nog zo mooi proberen te verkopen, de sollicitant prikt daar meestal vrij snel doorgeen. Juist omdat men de banen haast letterlijk voor het oprapen heeft, kan men tegenwoordig vrij kritisch zijn in het maken van de uiteindelijke keuze. Als ze zien dat medewerkers het er naar hun zin hebben, zullen ze echter sneller geneigd zijn om die keuze op jouw bedrijf te laten vallen. Stel dat ze uit meerdere vacatures operator kunnen kiezen. Dan is het voor een werkgever een slimme zet om enkele operators zelf aan het woord te laten en ze als ambassadeur de boodschap te laten verspreiden.

Inkijkje in het bedrijf

Een beproefde methode is om zo’n ambassadeur te filmen tijdens zijn werk. Hij geeft de buitenwereld op die manier letterlijk een inkijkje in het bedrijf. Hiervan gaat een psychologisch effect uit: iemand die nog niet bekend is met je bedrijf, krijgt op deze manier sneller een vertrouwd gevoel. Als de medewerkers zelf tevreden zijn over wat ze doen en waar ze dat doen, moet het wel een goede werkgever zijn, toch? Uiteraard moet de boodschap wel oprecht zijn. Iemand die zich niet op zijn plaats voelt bij een bedrijf, is niet geschikt om een positief beeld te schetsen van de betreffende werkgever.

Gratis e-book bij Toolshero

Veranderende arbeidsmarkt

Door de vergrijzing van Nederland en de komst van allerlei nieuwe beroepen ziet de arbeidsmarkt er de komende jaren heel anders uit. Nu al zien we dat het aantal vacatures techniek bij Synsel flink aan het stijgen is. Bedrijven in deze sector vissen echter allemaal in dezelfde vijver, waar het aantal vissen gestaag afneemt. Door juist mensen uit andere branches weg te trekken en door betere secundaire arbeidsvoorwaarden te bieden, hopen werkgevers hun personeelsbestand voldoende op orde te houden. Het blijft echter veel velen een grote uitdaging.

Patrick Koster
Article by:

Patrick Koster

LEQUAL is een creatief linkbuilding bureau en zet zich in voor de organische vindbaarheid van websites. Met ons team aan ervaren specialisten focussen wij ons dagelijks op diverse linkbuilding technieken om de autoriteit van domeinen te optimaliseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Creative Linkbuilding, Media Buying en Digital PR. Op deze manier weten wij topposities te behalen voor onze (inter)nationale opdrachtgevers binnen het zoekverkeer van Google, zowel in het binnen- als buitenland. Het resultaat? Meer verkeer naar hun websites en een langdurige groei van hun domeinen.

Klik hier voor meer informatie over de mogelijkheden tot adverteren op Toolshero.

Reacties zijn gesloten.