Professionele ontwikkeling als horeca ondernemer

Als horeca ondernemer ben je continu in de weer om je zaak te verbeteren en te ontwikkelen. Dit gaat verder dan alleen het aanpassen van de menukaart of het vernieuwen van het interieur. Het gaat ook over de innovatie op de werkvloer, het versterken van je merkidentiteit en het uitbreiden van je naamsbekendheid. In dit blog bespreken we een aantal punten waar je je professioneel op kan ontwikkelen als horeca ondernemer.

Innovatie in je keuken

Mocht je nog geen goede basis hebben, en bijvoorbeeld geen werkbank rvs of goede keukenmachine hebben? Sla dit soort basisapparatuur dan eerst in. Het is niet heel professioneel als je nog niet alles in orde hebt in je eigen keuken. Maar een slag slaan in de professionalisering van je bedrijf, kan zeker in de keuken. Investeren in innovatieve ontwikkelingen in de keuken is belangrijk voor de groei van je horeca onderneming. Je kan niet alleen de productiviteit verhogen, maar ook de kwaliteit van je gerechten kan je verbeteren door het toevoegen van nieuwe kookapparatuur. Denk aan energiezuinige apparatuur en afvalreductie.

Een sterke merkidentiteit

Naast de fysieke aspecten van je horeca onderneming is je imago heel belangrijk. Je kan wel een identiteit bepalen, maar wat je gasten echt van je onderneming vinden, dat doet ertoe. Beginnen met een sterke digitale aanwezigheid is een mooie stap in de richting. Door regelmatig waardevolle content te delen, zoals menu-updates, behind-the-scenes beelden van de keuken, en klantrecensies, kun je een betrokken online community opbouwen. Dit versterkt niet alleen je merkloyaliteit, maar vergroot ook je zichtbaarheid in de competitieve horecasector. De identiteit van je onderneming begint bij welk verhaal je wilt vertellen. Wat wil je overbrengen aan de mensen? En hoe ziet dat er uit? Als je nog geen sterke visuele presence hebt, schakel dan een goede foodfotograaf in, en iemand die bijvoorbeeld de branding van je restaurant of bar oppakt.

Gratis e-book bij Toolshero

Branding tot franchise

Zorg ervoor dat deze branding consistent wordt doorgevoerd in alle aspecten van je bedrijf, van het interieurontwerp en de menukaart tot aan de bedrijfskleding en de online aanwezigheid. Door een onderscheidende horeca ervaring te bieden, creëer je loyaliteit bij je gasten en onderscheid je jouw bedrijf. Als je een sterk foodconcept hebt neergezet, kan je er daarna aan denken om je concept franchise aan te bieden. Je kan hierdoor je culinaire aanbod naar andere locaties brengen. Je trekt hiermee ondernemers aan die gepassioneerd zijn over jouw toffe horecazaak. Ze delen hiermee al automatisch dezelfde waarden en snappen jouw visie. Je kan met franchise enorm groeien, ook omdat je hiermee gezamenlijke inkoop en marketing kan doen. Door een netwerk van franchiseondernemers op te bouwen kun je snel uitbreiden en een brede kring aan vaste gasten opbouwen. Een mooie professionaliseringsslag!

Vincent van Vliet
Artikel door:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Reacties zijn gesloten.