Handige tips bij het ontwerpen van posters en brochures
Waar online marketing de afgelopen jaren sterk aan populariteit won onder marketeers, blijft het zeker voor de lokale ondernemer essentieel om dit te combineren met offline vormen van promotie. Denk bijvoorbeeld aan posters drukken, om deze aan een plakzuil in je vestigingsplaats te hangen. Of denk aan een groot reclamebord, dat je bijvoorbeeld ophangt langs de kant van het lokale sportveld. Door zichtbaar te zijn in de regio zal een consument sneller een product of dienst bij je afnemen. De combinatie van online- en offline marketing helpt deze zichtbaarheid te vergroten.
Wanneer je kiest voor posters, reclameborden of bijvoorbeeld brochures drukken, zijn er verschillende aspecten om rekening mee te houden. Hoe kun je zo’n poster of magazine het beste vormgeven? Welke elementen mogen niet ontbreken? In dit artikel vind je een aantal praktische tips, die je helpen bij het ontwerpen ervan.
Zorg dat de huisstijl van je bedrijf herkend wordt
Consumenten hebben gemiddeld genomen zes à zeven contactmomenten met een bedrijf nodig, voordat zij deze volledig vertrouwen. Dit betekent dat de verschillende uitingen van je bedrijf, online en offline, eenvoudig aan je onderneming te koppelen moeten zijn. Dit bereik je door een vaste huisstijl te hanteren, die steeds opnieuw terugkomt in je promoties. Houd vast aan de kleuren die je in deze huisstijl gebruikt, aan het lettertype en aan de tone-of-voice.
Gebruik de juiste tooling voor het creëren van drukwerk
Het lijkt wellicht aantrekkelijk om zelf een brochure of bijvoorbeeld flyer te ontwerpen met een (gratis) online tool als Canva. Dit wordt echter sterk afgeraden door drukkerijen, daar de toegankelijkheid ervan ten koste gaat van de professionele mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de optie om snijmarges of een afloop in te stellen. Gebruik professionele software en combineer dit met kwalitatief goed beeldmateriaal; garbage in, garbage out. Mocht je moeite hebben deze software te gebruiken bij het creëren van een ontwerp, schakel dan hulp in van een professional.
Zoek naar de juiste balans tussen beeldmaterialen en tekst
Zeker bij een poster, maar bijvoorbeeld ook bij een brochure is het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen beeldmaterialen en tekstuele toevoegingen. Het concentratievermogen van een consument is beperkt, we zoeken naar makkelijk te verwerken content. Probeer jezelf ook eens te herinneren welke posters je onderweg naar je werk gezien hebt vandaag. De kans is groot dat je het niet meer weet. Een poster vol met tekst zal de aandacht van een voorbijganger minder snel trekken, dan een poster met één of enkele kreten. Het helpt om hierbij A/B-testen toe te passen. Welke van de gekozen ontwerpen converteert na een maand het beste?
Verwerk een helder focuspunt in je ontwerp
Het trekken van de aandacht van voorbijgangers of lezers, in het geval van een magazine, wordt makkelijker met het gebruik van een focuspunt. Zorg dat de vorm van het focuspunt past bij de doelgroep van je organisatie. Een focuspunt hoeft niet per definitie het midden van de poster of pagina in je magazine te zijn. Het is juist interessant om te spelen met de positionering hiervan.