Een impressum opstellen: dit moet je weten als ondernemer
Steeds vaker starten Nederlandse ondernemers in het buitenland. Daar breiden ze hun bedrijf uit of kiezen ze voor een nieuwe bedrijfsvorm. Een land dat hierbij enorm in trek is, is Duitsland. Niet zo gek, als je kijkt naar de strategische ligging naast Nederland en de enorme zakelijke markt die je er kunt vinden.
Wanneer je begint met ondernemen in Duitsland moet je er onder andere voor zorgen dat je een Duitse website hebt die door middel van SEO in Duitsland je vindbaarheid en zichtbaarheid vergroot. Op zo’n website moet een impressum staan. De vraag is alleen: wat is een impressum precies en waar moet je zoal aan denken? In dit artikel vertellen we je er graag meer over.
Wat is een impressum precies?
In Duitstalige landen is het nodig om een zogeheten impressum op je website te hebben staan. Een impressum is een juridisch en formeel overzicht van de eigenaarsinformatie van een website. Wanneer je een eigen bedrijf hebt, vind je hier alle nodige zakelijke informatie over de eigenaar en de beheerder van de website. In Duitsland en andere Duitstalige landen is het (in de meeste gevallen) verplicht om een impressum te hebben. Dit biedt namelijk transparantie, omdat bezoekers direct kunnen zien met wie ze te maken hebben en hoe ze eventueel contact op kunnen nemen met de eigenaar van de website.
Het hebben van een impressum draagt dus vooral bij aan de transparantie van de website, maar ook aan de betrouwbaarheid ervan. Omdat bezoekers binnen no time kunnen zien van wie de website is, krijgen ze meer vertrouwen in de website en wat er op de website aangeboden wordt. Voor jou als Nederlandse ondernemer in Duitsland is het dus eigenlijk alleen maar prettig om een impressum te hebben staan op je website. Dit kan immers leiden tot meer vertrouwen, wat weer leidt tot meer traffic en verkopen. Wanneer je geen impressum hebt in Duitsland of een ander land waarin dit verplicht is, kun je hoge boetes krijgen.
Dit zijn de risico’s van het niet hebben van een impressum
Deze boetes kunnen zelfs oplopen tot een bedrag van € 50.000, iets wat menig ondernemer niet zomaar heeft liggen. Logischerwijs kan zo’n boete financiële gevolgen hebben voor je onderneming. Het is goed om te weten dat er professionals zoals advocaten zijn die actief op zoek zijn naar websites zonder impressum. Je kunt een impressum een beetje vergelijken met de verplichte AVG die we in Nederland hebben. Ook hier zijn ondernemers verplicht om informatie op de website te hebben staan over wie ze zijn, wat ze doen en wat er met privacygegevens van bezoekers gebeurt.
In Nederland kun je als ondernemer eveneens boetes verwachten wanneer je als ondernemer niet aan de regels van de AVG voldoet. Naast boetes en zelfs juridische maatregelen is het sowieso wel prettig om een impressum te hebben op je Duitstalige website. Heb je dat niet, dan kan dit het vertrouwen van je bestaande en mogelijke klanten schaden. Duitse consumenten zijn namelijk gewend aan de aanwezigheid van een dergelijk bestand en willen dit in kunnen zien wanneer ze dat willen. Wanneer er geen impressum aanwezig is, kunnen ze denken dat je iets te verbergen hebt. Dat gaat je klantenbestand uiteraard niet ten goede. Ook daarom is het dus een must om een impressum op te stellen.
Wat moet er zoal in een impressum staan?
Het opstellen van een impressum is iets dat je zelf kunt doen, maar ook uit kunt laten voeren door een professional. Doe je dat laatste, dan weet je in ieder geval dat het op de juiste manier wordt uitgevoerd en dat alle benodigde onderdelen erin worden vermeld. Want wat moet er eigenlijk zoal in een impressum staan? Denk in ieder geval aan de volgende gegevens:
- Bedrijfsnaam en vorm van je bedrijf: vermeld de volledige naam van je bedrijf en de rechtsvorm, zoals eenmanszaak, bv, nv.
- Adres van de onderneming: vermeld ook het volledige fysieke adres van je bedrijf. Dit moet een echt adres zijn; geen postbus.
- Contactgegevens: vermeld je e-mailadres en/of telefoonnummer zodat mensen contact met je op kunnen nemen.
- Registratienummer van bedrijf en BTW-identificatienummer
- Juridische disclaimer
Bij het opstellen van een impressum is het nodig om duidelijke en toegankelijke taal te gebruiken, zodat mensen van verschillende leeftijden, achtergronden en niveaus de tekst kunnen begrijpen. Ook is het nodig om het impressum op een strategische plek op je website te plaatsen, zodat mensen het document of de pagina snel en duidelijk kunnen vinden. Een impressum mag niet worden verscholen in pop-ups of de algemene voorwaarden, dus let hier goed op. Extra tip: maak je gebruik van sociale media in Duitsland? Ook daar moet het impressum binnen twee klikken te vinden zijn.