Trapladdertechniek

Trapladdertechniek - toolshero

In dit artikel wordt de trapladdertechniek praktisch uitgelegd. Na het lezen zal je een beter inzicht krijgen over hoe je door middel van creativiteit, individuele deelname aan een groepsbeslissing kan stimuleren.

Wat is de trapladdertechniek?

De trapladdertechniek is een besluitvorming methode om effectieve groepsbeslissing te vergemakkelijken. Het doel is ervoor te zorgen dat de gedachten en ideeën van alle leden beschikbaar worden gesteld aan de groep, zodat ze kunnen worden overwogen terwijl de groep een beslissing neemt. De methode werd ontwikkeld door Steven Rogelberg, Janet Barnes-Farrell en Charles Lowe in 1992.

Trapladdertechniek basis stappen

De trapladdertechniek heeft vijf basisstappen. Deze zijn als volgt:

1. Leg het probleem uit

Presenteer de taak of het probleem aan alle leden voordat je als groep bij elkaar komt.

Hierbij is het belangrijk dat iedereen voldoende tijd krijgt om na te denken over wat er moet worden gedaan en om hun eigen mening te vormen over hoe de taak het beste kan worden uitgevoerd of het probleem kan worden opgelost.

2. Bouw de ladder

Vorm een ​​kerngroep van twee leden. Laat ze het probleem bespreken.

3. Ga door met het proces

Voeg een derde groepslid toe aan de kerngroep. Het derde lid stelt ideeën voor aan de eerste twee leden alvorens de ideeën te horen die al zijn besproken. Nadat alle drie de leden hun oplossingen en ideeën hebben uiteengezet, bespreken ze hun opties samen.

4. Voltooi de ladder

Herhaal hetzelfde proces door een vierde lid, enzovoort, aan de groep toe te voegen.

Het is van belang om voldoende tijd voor discussie te geven, nadat elk extra lid zijn of haar ideeën heeft gepresenteerd.

5. Een keuze maken

Neem pas een definitief besluit nadat alle leden zijn binnengebracht en hun ideeën hebben gepresenteerd.

Waarom de trapladdertechniek?

De trapladdertechniek is een stapsgewijze aanpak die gelijke deelname garandeert, hierbij is het belangrijk dat zelfs de meest verlegen en rustige leden van de groep ook de kans krijgen om hun ideeën te presenteren. De trapladdertechniek helpt ervoor te zorgen dat alle leden van een groep worden gehoord, zodat er geen potentieel idee wordt weggelaten. De bedoeling is om alle mogelijke oplossingen op tafel te leggen en zonder vooroordeel te bespreken.

Het belang van de trapladdertechniek wordt onderstreept door onderzoek van Gary Stasser, James Larson en anderen die aangeven dat groepen vaak geen rekening houden met relevante informatie en dat dit de kwaliteit van groepsbeslissingen kan schaden. Daarnaast helpt de methode bij het creëren van een breder scala aan ideeën en voorkomt dat mensen zich “verbergen” binnen de groep. Het beschermt ook de mensen die minder snel hun mening laten horen, tegen andere actievere leden van de groep.

Een andere reden waarom de trapladdertechniek handig is omdat veel groepen in de val van groepsdenken vallen. Groepsdenken wordt ook veroorzaakt door groepsdynamiek en treedt op wanneer groepen een consensus mening of -beslissing bereiken zonder kritisch na te denken, of hun ideeën te testen en uit te dagen. Groepsdenken komt vooral veel voor in samenhangende groepen waar iedereen elkaar kent.

Aan de slag met de trapladdertechniek

De vijf stappen van de trapladdertechniek worden onderstaand verder toegelicht:

trapladdertechniek stappen - toolshero

1. Leg het probleem uit

Eerst is het verstandig dat iedereen in de groep wordt geïnformeerd over het probleem dat moet worden opgelost. Deze stap maakt het voor de individuen duidelijk dat zij worden opgenomen in het team dat het probleem gaat oplossen. Daarnaast krijgen zij de kans om er zelf over na te denken. Het is bij deze stap belangrijk om iedereen ruimte te geven. Dus voordat de groep bij elkaar komt moet iedereen er individueel goed over nagedacht hebben.

2. Bouw de ladder

De tweede stap is het twee leden van de groep vragen om samen te komen om het probleem te bespreken. Deze personen hebben al de kans gehad om zelf over het probleem na te denken, dus wanneer ze samenkomen, zullen ze worden voorbereid met enkele ideeën die kunnen worden besproken. Probeer deze tweetal een privé, comfortabele omgeving te geven waarin ze kunnen praten over alle verschillende kwesties die bij deze beslissing aan de orde zijn.

3. Ga door met het proces

Nadat het tweetal een gesprek hebben gehad, ga je een derde persoon vragen om deel te nemen aan hun discussies. Het formaat van deze bijeenkomst is cruciaal voor het succes van het proces als geheel. Wanneer de derde persoon meedoet, zullen ze eerst hun gedachten aan de andere twee presenteren voordat er iets als een groep wordt besproken. Op deze manier krijgt de derde persoon niet zijn mening gekleurd door de mening van de eerste twee.

Je probeert met deze aanpak ‘groepsdenken’ te vermijden – je wilt dat iedereen die de groep binnenkomt zijn eigen gedachten kan aanbieden, niet beïnvloed door de gedachten van anderen in het team.

4. Voltooi de ladder

Zoals je zou verwachten, is de vierde stap om gewoon door te gaan totdat alle teamleden aan de vergaderingen zijn toegevoegd. Elke nieuwe persoon die de kamer binnenkomt, moet de tijd krijgen om zijn gedachten te presenteren zonder iets anders te horen dat eerder is besproken. Zodra de nieuwe persoon de kans heeft gekregen om te presenteren, kunt u ze vervolgens invullen op de andere ideeën, zodat ze volledig op de hoogte zijn van wat de groep heeft besproken.

5. Een keuze maken

De laatste stap in het proces is uiteraard het nemen van een beslissing. Let erop dat de beslissing alleen mag worden genomen nadat alle personen aan de groep zijn toegevoegd en alle meningen zijn gehoord. Zelfs als je denkt dat een beslissing voor de hand ligt nadat alleen de eerste paar personen de kans hebben gehad om te praten, moet je deze nog steeds helemaal uitzoeken tot de conclusie. Met alle ideeën en meningen in de lucht, zou je een teambeslissing moeten kunnen nemen die in het beste belang is van de organisatie als geheel.

Het algemene doel van de trapladdertechniek is dus ervoor te zorgen dat je van iedereen in gelijke mate hoort. Als je een gewone vergadering zou doen met alle teamleden om een ​​beslissing te nemen, zou je waarschijnlijk niet iedereen horen in een omgeving waarin ze zich op hun gemak voelen. Het komt vaak voor dat sommige mensen worden overweldigd door grote vergaderingen, daardoor kunnen ze te nerveus zijn om echt hun gedachten over het onderwerp te schetsen. Die gedachten zijn juist erg belangrijk. Daarnaast maakt het gebruik van de trapladdertechniek het waarschijnlijker dat je de meest eerlijke en open meningen van iedereen over het onderwerp gaat krijgen.

Korte uitleg

Het idee achter de trapladdertechniek, is het feit dat er in velen gevallen een verscheidenheid aan persoonlijkheden binnen jouw team zal zijn. Sommigen van die persoonlijkheden zullen ‘luider’ of ‘actiever’ zijn dan andere. Deze personen zijn agressiever om ervoor te zorgen dat hun meningen worden gehoord, terwijl anderen een passieve benadering zullen volgen. Om de mening van iedereen gelijk te horen, moet je ervoor zorgen dat iedereen de kans krijgt om zijn gedachten te presenteren op een manier die niet intimiderend of overweldigend is.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over The Stepladder Technique of heb jij aanvullingen? Wanneer denk jij dat deze methode effectief is? Wat zijn volgens jouw succesfactoren die bijdragen aan het toepassen in de praktijk?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk of meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

Meer informatie

  1. Michinov, N., Morice, J., & Ferrières, V. (2015). A step further in Peer Instruction: Using the Stepladder technique to improve learning. Computers & Education, 91, 1-13.
  2. Orpen, C. (1997). Using the stepladder technique to improve team performance. Psychological Studies.
  3. Rogelberg, S. G., & O’Connor, M. S. (1998). Extending the stepladder technique: An examination of self-paced stepladder groups. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 2(2), 82.
  4. Rogelberg, S. G., Barnes-Farrell, J. L., & Lowe, C. A. (1992). The stepladder technique: An alternative group structure facilitating effective group decision making. Journal of applied psychology, 77(5), 730.
  5. Rogelberg, S. G., O’Connor, M. S., & Sederburg, M. (2002). Using the stepladder technique to facilitate the performance of audioconferencing. Journal of Applied Psychology, 87(5), 994.

Citatie voor dit artikel:
Sari, J. (2020). Trapladdertechniek. Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/besluitvorming/trapladdertechniek/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/besluitvorming/trapladdertechniek/”>toolshero: Trapladdertechniek</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!
[ec_stars_rating]

Vond je dit artikel interessant?

Wil je je persoonlijke en professionele vaardigheden een boost geven? En heb je geen tijd om allerlei uitgebreide journals te lezen? Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?! Wij hebben het uitzoekwerk voor je gedaan en alles praktisch samengevat.

Bekijk onze abonnementen