W. Chan Kim

W. chan Kim - ToolsHero

W. Chan Kim is mededirecteur van het INSEAD Blue Ocean Strategy Institute en The Boston Consulting Group (BCG). Daarnaast is hij hoogleraar ‘Strategie en Internationaal Management’ aan het instituut INSEAD. Voordat hij bij INSEAD begon als hoogleraar, was hij professor aan de Universiteit van Michigan Business School. Naast zijn hoogleraarschap heeft W. Chan Kim in zijn carrière tal van multinationale ondernemingen in Europa, de VS en in Azië geadviseerd.

Biografie W. Chan Kim

W. Chan Kim heeft in zowel zijn wetenschappelijke als maatschappelijke loopbaan talrijke artikelen gepubliceerd over strategie en het beheer van een multinationale organisatie.

Hij heeft vooral artikelen geschreven die gepubliceerd zijn in de Academy of Management Journal, Management Science, Strategic Management Journal, Science Quarterly, Journal of International Business Studies, Harvard Business Review en het Sloan Management Review. Het Journal of International Management erkent W. Chan Kim als één van de meest invloedrijke personen in de wereld op het gebied van theorie- en praktijkontwikkeling over strategie.

W. Chan Kim is vooral bekend van zijn co-auteurschap van het boek Blue Ocean Strategy: How to create uncontested market space and make the competition irrelevant (2005). De theorie over blauwe en rode oceanen heeft hij samen met hoogleraar Renée Mauborgne ontwikkeld. De publicatie van het boek is uitgegroeid tot een “internationale bestseller. Inmiddels zijn er al meer dan twee miljoen exemplaren verkocht en wordt het boek uitgegeven in 42 talen.

W. Chan Kim heeft in 2008 ook een Nobels Colloquia prijs mogen ontvangen voor leiderschap op Business- en economisch denken 2008. Naast deze prijs heeft W. Chan Kim tal van andere prijzen mogen ontvangen, waaronder:

  • Eldridge Haynes Prijs, uitgereikt door de Academie van International Business en de Eldridge Haynes Memorial Trust van Business International, voor het beste originele papieren op het gebied van het internationale bedrijfsleven.
  • Prix DCF 2009 (Prix des Dirigeants commerciaux de France 2009) in de categorie «Strategie d’entreprise».
  • Verscheidene Europese Clearing House awards, waaronder ‘Best Case in Strategie’ in 2008 en ‘Best Overall zaak’ over alle disciplines in 2009.

Bekende publicaties en boeken van W. Chan Kim et al.

  • 2014, 2005. Blue Ocean Strategy: How to create uncontested market space and make the competition irrelevant. Harvard Business School Press.
  • 2010. How strategy shapes structure. Strategic Direction, 26(2).
  • 2008. Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant, Journal: Long Range Planning – LONG RANGE PLANN, vol. 41, no. 2, pp. 226-228.
  • 2005. Value innovation: a leap into the blue ocean, Journal of Business Strategy , vol. 26, no. 4, pp. 22-28.
  • 2005. Blue ocean strategy: from theory to practice. California management review, 47(3), 105-121.
  • 2003. Tipping point leadership. If you read nothing else on change, read thesebest-selling articles., 37.
  • 2003. Fair process: Managing in the knowledge economy. Harvard Business Review, 81(1), 127-136.
  • 2002. Charting your company’s future. Harvard business review, 80(6), 76-85.
  • 2001. Knowing a winning business idea when you see one, Journal of Product Innovation Management – J PROD INNOVAT MANAGE, vol. 18, no. 2, pp. 123-123.
  • 2000. Knowing a winning business idea when you see one. Harvard business review, 78(5), 129-138.
  • 1999. Creating New Market Space. Harvard Business School Press.
  • 1998. Procedural justice, strategic decision making, and the knowledge economy, Journal: Strategic Management Journal – STRATEG MANAGE J , vol. 19, no. 4, pp. 323-338, 1998.
  • 1997. Value Innovation: The Strategic Lobic of High Growth. Harvard Business School.
  • 1996. Procedural justice and managers’ in-role and extra-role behavior: The case of the multinational. Management Science, 42(4), 499-515.
  • 1993. A theory of global strategic alliances: The case of the global auto industry, Journal: Strategic Management Journal – STRATEG MANAGE J, vol. 14, no. 6, pp. 419-432.
  • 1993. Procedural justice, attitudes, and subsidiary top management compliance with multinationals’ corporate strategic decisions. Academy of management journal, 36(3), 502-526.
  • 1993. Multinationals’ diversification and the risk‐return trade‐off. Strategic Management Journal, 14(4), 275-286.
  • 1993. Making global strategies work. Sloan Management Review, 34(3), 11.
  • 1993. Effectively conceiving and executing multinationals’ worldwide strategies. Journal of International Business Studies, 24(3), 419-448.
  • 1992. Global Strategy and Multinationals’ Entry Mode Choice, Journal: Journal of International Business Studies – J INT BUS STUD , vol. 23, no. 1, pp. 29-53.
  • 1991. Implementing global strategies: The role of procedural justice, Journal: Strategic Management Journal – STRATEG MANAGE J , vol. 12, no. S1, pp. 125-143.
  • 1990. An eclectic theory of the choice of international entry mode, Journal: Strategic Management Journal – STRATEG MANAGE J, vol. 11, no. 2, pp. 117-128.
  • 1989. Global diversification strategy and corporate profit performance. Strategic management journal, 10(1), 45-57.
  • 1988. Searching for a dynamic theory of the multinational enterprise: A transaction cost model, Journal: Strategic Management Journal – STRATEG MANAGE J , vol. 9, no. S1, pp. 93-104.
  • 1988. The effects of competition and corporate political responsiveness on multinational bargaining power. Strategic Management Journal, 9(3), 289-295.
  • 1987. Cross-cultural strategies, Journal of Business Strategy, vol. 7, no. 4, pp. 28-35.
  • 1984. Intraregional foreign direct investment in the Asian pacific region, Journal: Asia Pacific Journal of Management – ASIA PAC J MANAG, vol. 2, no. 1, pp. 1-9.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2011). W. Chan Kim. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/w-chan-kim/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/w-chan-kim/”>ToolsHero: W. Chan Kim</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 0 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 0

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Artikel door:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Geef een reactie