Victor Vroom biografie en boeken

Victor Vroom - ToolsHero

Victor Vroom (Victor Harold Vroom; 9 augustus 1932) is emeritus hoogleraar management en hoogleraar psychologie aan de Yale School of Management. Victor Vroom is een expert in het analyseren van psychologisch gedrag op het gebied van leiderschap en besluitvorming binnen organisaties. In 1964 ontwikkelde Victor Vroom vervolgens persoonlijk de Verwachtingstheorie.

Biografie Victor Vroom

Victor Vroom is geboren en getogen in Montreal in Canada en is de jongste van de twee broers die hij heeft. Hij is geboren tijdens de Grote Depressie. In die tijd was er geen garantie op het behouden van werk, maar Victor Vrooms vader slaagde erin zijn baan bij de Northern Electric Company, een bedrijf dat elektriciteit levert en verspreidt, te behouden. Hij kon daardoor de opleiding van Victor Vrooms broers financieren, die beide zijn afgestudeerd aan McGill University, maar het was onzeker of hij in de toekomst ook Victor Vrooms opleiding zou kunnen betalen.

Victor Vroom houdt van muziek sinds hij een kind was. Leren op school was makkelijk voor hem, maar hij was niet gericht op het voortzetten van zijn studie. In werkelijkheid was Victor Vroom gepassioneerd door het spelen van verschillende instrumenten die zijn ouders voor hem kochten. Toen hij rond de 10 jaar oud was, ontving Victor Vroom een klarinet van zijn moeder, en later kreeg hij ook een saxofoon. Zijn passie voor muziek was blijvend. Victor Vroom oefende ongeveer 10 uur per dag op zijn instrumenten, en als hij zijn instrumenten niet bespeelde, luisterde naar hij zijn favoriete muziekbands.

Gratis e-book bij Toolshero

Toen hij vijftien jaar oud was speelde Victor Vroom in een lokale danceband genaamd ‘Blue Knights’. Samen met de bandleden, die allemaal naar de universiteit gingen of bijna een succesvolle carrière hadden, speelde hij ongeveer drie jaar lang minstens twee avonden per week in verschillende danszalen en nachtclubs. In die tijd was Victor Vroom behoorlijk naïef, en zijn naïviteit zorgde ervoor dat hij dacht dat hij een carrière in de muziekindustrie in de Verenigde Staten kon nastreven. Hij ondervond echter al snel de moeilijkheden bij het verkrijgen van een werkvergunning of zelfs het vinden van een band die op zoek was naar iemand als hij, een zeventien jaar oude jongen die nog nooit ergens anders had gewoond dan thuis.

In 1949 besefte Victor Vrooms vader dat zijn zoon geen duidelijke toekomstplannen had. Daarom vond zijn vader een baan voor zijn zoon als teller bij de Royal Bank of Canada. Victor Vroom kwam er snel achter dat hij meer in zich had dan alleen als teller bij de bank te werken. Door een eerder advies van een bandlid van de Blue Knights, schreef hij zich in bij het Sir George College, dat nu Concordia University heet. Omdat zijn vader met vervroegd pensioen ging, moest hij zelf zijn opleiding financieren.

Hij deed mee aan een beroepsinteressetest waar uitkwam dat hij het meeste interesse had in groepsmuzikanten en psychologen, ook al had hij geen enkel idee wat het concept psychologie inhield. Vanaf dit moment besteedde Victor Vroom meer en meer tijd aan het studeren van psychologie. Zijn interesse in leren nam toe. Victor Vroom meldde zich vervolgens aan bij McGill University, waar hij psychologievakken volgde van Donald Hebb, auteur van ‘The Organization of Behavior’.

Victor Vroom werd daarna gekozen om een master psychologie te volgen aan McGill University en behaalde zijn Master of Psychological Science in Industrial Psychology. Later volgde hij een PhD in de richting sociale psychologie aan de University of Michigan. Zijn paper ‘Some Personality Determinants of the Effects of Participation’ ontving een onderscheiding van de Ford Foundation tijdens hun proefschriftwedstrijd en zou als boek worden gepubliceerd door Prentice Hall.

Tijdens zijn PhD werd Victor Vrooms docent Norman Maler, auteur van ‘Psychology in Industry’, uitgenodigd om een hoofdstuk te schrijven over industriële sociale psychologie voor de Annual Review of Psychology van 1960, maar hij kon het resultaat niet afleveren vanwege zijn drukke schema. Zodoende schreef Victor Vroom de hele paper en Norman Maier heeft nauwelijks aanpassingen gedaan, wat een boost aan zijn carrière heeft gegeven.

Na zijn PhD ging Victor Vroom werken als directeur in het Survey Research Center terwijl hij tegelijkertijd ook twee jaar lang werkte als docent bij het Department of Psychology aan de University of Michigan.

Hij kreeg later een aanbod om te komen werken voor de University of Pennsylvania, waar hij inleidende psychologie, sociale psychologie en industriële psychologie gaf. In die tijd schreef Victor Vroom ‘Work and Motivation’.

Toen zijn arbeidscontract eindigde, besloot Victor Vroom les te gaan geven aan Carnegie Mellon University. In die tijd waren vooraanstaande universiteiten niet gericht op psychologie maar meer gecentreerd op business en management. In zijn klas voelde hij een sterke intellectuele klik met twee studenten, in het bijzonder Edward Deci, met wie hij ‘Management and Motivation’ schreef.

In 1972 verliet Victor Vroom Carnegie Mellon University en ging aan het werk voor Yale University, en binnen een paar weken werd hij tot voorzitter benoemd.

Vijf jaar later werd bij Victor Vroom echter de diagnose longkanker vastgesteld, wat later sarcoïdose bleek te zijn, een ontstekingsziekte die verschillende lichaamsdelen kan aantasten, waaronder de longen, ogen, huid en het hart. Gelukkig was de aandoening te behandelen, en is hij buiten gevaar.

Victor Vroom geeft momenteel nog steeds psychologie en hij is directeur bij The Chief Executive Leadership Institute, beide aan Yale University. Hij woont samen met zijn vrouw Julia Francis in Guilford in het Verenigd Koninkrijk. Ze hebben twee zoons genaamd Tristan en Trevor. In zijn vrije tijd houdt Victor Vroom van zeilen, wat hij sinds 1978 doet.

Bekende quotes

  1. “Motivation depends on how much we want something and how likely we think we are to get it.”

Publicaties en boeken van Victor Vroom et al.

  • 2007. The role of the situation in leadership. American psychologist, 621, 17.
  • 2007. On the synergy between research and teaching. Journal of Management Education, 313, 365-375.
  • 2005. On the origins of expectancy theory. Great minds in management: The process of theory development, 239-258.
  • 2003. Educating managers for decision making and leadership. Management decision, 4110, 968-978.
  • 2000. Leadership and the decision-making process. Organizational dynamics, 284, 82-94.
  • 1995. Situation effects and levels of analysis in the study of leader participation. The Leadership Quarterly, 62, 169-181.
  • 1990. Manage people, not personnel: motivation and performance appraisal. Harvard Business Press.
  • 1989. Management and motivation. Penguin.
  • 1988. The new leadership: Managing participation in organizations. Prentice-Hall, Inc.
  • 1987. A new look at managerial decision making. pp. 365-383. McGraw-Hill/Irwin.
  • 1984. Reflections on leadership and decision-making. Journal of General Management, 93, 18-36.
  • 1983. Leaders and leadership in academe. The Review of Higher Education, 64, 367-386.
  • 1980. An evaluation of two alternatives to the Vroom – Yetton normative model. Academy of Management Journal, 232, 347-355.
  • 1978. Predicting leader behavior from a measure of behavioral intent. Academy of Management Journal, 214, 715-721.
  • 1977. Hierarchical level and leadership style. Organizational Behavior and Human Performance, 181, 131-145.
  • 1976. Can leaders learn to lead?. Organizational Dynamics, 43, 17-28.
  • 1974. Perceptions of Leadership Style: Superior and Subordinate Descriptions of Decision-Making Behavior. No. TR-6. YALE UNIV NEW HAVEN CONN SCHOOL OF ORGANIZATION AND MANAGEMENT.
  • 1974. Leadership Revisited. No. TR-7. YALE UNIV NEW HAVEN CONN SCHOOL OF ORGANIZATION AND MANAGEMENT.
  • 1974. Decision making as a social process: Normative and descriptive models of leader behavior. Decision sciences, 54, 743-769.
  • 1974. Decision making and the leadership process. Journal of Contemporary Business, 34, 47-64.
  • 1973. Leadership and decision making. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 1973.
  • 1973. The productivity of work groups. Survey Research Center, Institute for Social Research, University of Michigan.
  • 1973. Leadership and decision-making. Vol. 110. University of Pittsburgh Pre.
  • 1973. A new look at managerial decision making. Organizational dynamics.
  • 1972. An overview of work motivation. Reading in industrial and organizational psychology.—NY.
  • 1971. The stability of post-decision dissonance: A follow-up study of the job attitudes of business school graduates. Organizational Behavior and Human Performance, 61, 36-49.
  • 1971. Relationship between age and risk taking among managers. Journal of applied psychology, 555, 399.
  • 1970. The nature of the relationship between motivation and performance. Management and Motivation. Tennessee: Kingsport Press Inc.
  • 1969. The handbook of social psychology. The handbook of social psychology, 5.
  • 1969. The consequences of social interaction in group problem solving. Organizational Behavior and Human Performance, 41, 77-95.
  • 1969. Industrial social psychology. The handbook of social psychology, 5.
  • 1968. Toward a stochastic model of managerial careers. Administrative Science Quarterly, 26-46.
  • 1967. Methods of organizational research. University of Pittsburgh Press.
  • 1966. Organizational design and research: Approaches to organizational design. Vol. 66. University of Pittsburgh Press.
  • 1966. Organizational choice: A study of pre-and post decision processes. Organizational behavior and human performance, 12, 212-225.
  • 1966. A comparison of static and dynamic correlational methods in the study of organizations. Organizational Behavior and Human Performance, 11, 55-70.
  • 1966. Some observations regarding Herzberg’s two-factor theory. In American Psychological Association Convention, New York.
  • 1965. Motivation in management. American Foundation for Management Research.
  • 1964. Work and Motivation. John Willey & Sons.
  • 1964. Employee attitudes. The Frontiers of Management Psychology, New York: Harper & Row. Publishers, 127-43.
  • 1964. Some psychological aspects of organizational control. New perspectives in organizational research, 72-86.
  • 1964. Division of labor and performance under cooperative and competitive conditions. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 683, 313.
  • 1962. Ego‐involvement, job satisfaction, and job performance. Personnel psychology, 152, 159-177.
  • 1961. Industrial social psychology. Annual review of psychology, 121, 413-446.
  • 1960. The effects of attitudes on perception of organizational goals. Human Relations, 133, 229-240.
  • 1960. Leader authoritarianism and employee attitudes. Personnel psychology, 132, 125-140.
  • 1959. Some personality determinants of the effects of participation. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 593, 322.
  • 1959. Projection, negation, and the self-concept. Human relations, 124, 335-344.

Citatie voor dit artikel:
Zeeman, A. (2018). Victor Vroom. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/victor-vroom/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 25/05/2018 | Laatste update: 05/10/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/victor-vroom/”>Toolshero: Victor Vroom</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Alexander Zeeman
Article by:

Alexander Zeeman

Alexander Zeeman is Content Manager bij ToolsHero waar hij zich richt op content productie, content management en marketing. Daarnaast studeert hij International Business aan de Hogeschool Rotterdam. Binnen zijn studie is hij bezig met de ontwikkeling van diverse management competenties en het verbeteren van operationele bedrijfsprocessen.

Tags:

Geef een reactie