Robin Cooper

Robin Cooper - Toolshero

Robin Cooper is een financieel management professor en specialist op het gebied van het ontwerpen en praktiseren van kostenberekeningsystemen. Hij is grondlegger van financiële systemen zoals de M-approach en Activity Based Costing (ABC).

Biografie Robin Cooper

Robin Cooper behaalde in 1972 zijn BSc. in Chemie aan de universiteit van Manchester. Tussen 1975 en 1982 behaalde hij zowel zijn MBA als DBA (doctor) aan de Harvard Business School.

De afgelopen jaren heeft Cooper veel onderzoek gedaan op het gebied van prestatiemanagement, Activity Based Costing en het strategisch uitlijnen van organisaties.

Van huis uit is Robin Cooper docent, consultant en auteur. Cooper heeft veel onderzoek gedaan naar inter-organisatorisch kostenmanagement, praktijkonderzoek op het gebied van prestatiemanagement en het samenvoegen van kostenmanagement systemen met de product life cyclus.

Samen met Robert Kaplan heeft hij diverse boeken geschreven waaronder het boek Cost and Effect: Using Integrated Cost Systems to Drive Profitability and Performance, een bestseller op het gebied van financieel management.

Ook zag Cooper al snel de meerwaarde in van de principes van Lean management. In 1995 publiceerde hij het boek When Lean Enterprises Collide waarin deze filosofie binnen acht innovatieve costing systemen wordt toegepast, met als uitgangspunt een zorgvuldige afweging te maken van kosten, kwaliteit en functionaliteit.

Robin Cooper heeft aan verschillende universiteiten gedoceerd waaronder Goizueta Business School, Emory University en de Harvard Business School (HBS). Momenteel doceert Cooper aan het Peter F. Drucker Graduate Management Center en de Universiteit van Claremont. Tevens is hij bezoekend professor aan de Strategic Cost Management Business School in Manchester.

Robin Cooper’s onderzoek en publicaties heeft hem ook verschillende prijzen opgeleverd zoals:

  • 2002. R. Lee Brummet Distinguished Service Award voor Onderwijzers, Institute of Management Accountants.
  • 1991 / 1993 Management Accounting Literatuur Award, 1991 & 1993 – Management Accounting afdeling van de American Accounting Association.
  • 1990. American Accounting Association Award voor Innovatie in Accounting Education.

Bekende publicaties en boeken van Robin Cooper et al.

  • 1998. The Design of Cost Management Systems. Pearson Education (Us).
  • 1998. The rise of activity-based costing, ‘All I: what is an activity-based cost system?’, J Cost Management 45 – 54.
  • 1997. Cost and Effect: Using Integrated Cost Systems to Drive Profitability and Performance. Harvard Business School Publishing.
  • 1997. Target Costing and Value Engineering. Taylor &Amp; Francis Inc.
  • 1996. Toyota Motor Corporation, Harvard Business School Case, Forthcoming.
  • 1996. Control Tomorrow’s Cost Through Today’s Designs, Harvard Business Review, Jan-Feb, 88-97.
  • 1995. When Lean Enterprises Collide: Competing Through Confrontation, MA, Harvard Business School Press.
  • 1994. Topcon Corporation, Harvard Business School, Case 9-195-082.
  • 1994. Sony Corporation, Harvard Business School Case 9-195-076.
  • 1994. Olympus Optical Company Ltd. (A), Harvard Business School Case 9-195-072.
  • 1994. Nissan Motor Company, Ltd., Harvard Business School Case 9-194-040.
  • 1994. Komatsu Ltd. (A), Harvard Business School Case 9-194-037.
  • 1987. Accounting and Management: Field Study Perspective. Boston, MA: Harvard Business School Press.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2010). Robin Cooper. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/robin-cooper/

Gepubliceerd op: 14/11/2010 | Laatste update: 22/07/2022

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/robin-cooper/”>Toolshero: Robin Cooper</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 3

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Artikel door:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Tags:

Geef een reactie