Richard Pascale

Richard Pascale - Toolshero

Richard Pascale MBA (1938) is een wereldwijd bekende consultant, auteur en gerespecteerd docent / professor. Naast dat Pascale verbonden is aan de Universiteit van Oxford (Verenigd Koninkrijk), is hij ook management consultant bij diverse Fortune 100-bedrijven.

Richard Pascale heeft vooral zijn eerste bekendheid te danken aan zijn tijd bij het management adviesbureau McKinsey & Company door zijn bijdrage aan de ontwikkeling van het McKinsey 7S-model.

Biografie Richard Pascale

Richard Pascale heeft voor zijn management consultancy carrière gestudeerd aan de Harvard Business School. Daar heeft hij zowel zijn MBA graad als zijn doctoraat (Ph.D.) behaald.

Gratis e-book bij Toolshero

In de tijd dat Pascale bezig was met zijn promotieonderzoek werkte hij voor McKinsey & Company. Samen met Tom Peters, Robert Waterman en Julien Philips werkte Richard Pascale aan de ontwikkeling van het McKinsey 7S-model door empirisch onderzoek te doen met CEO’s en topmanagers bij organisaties zoals AT&T, General Electric, The New York Times, Marriot, British Petroleum, Ciba Geigy, Intel en Morgan Guaranty Bank.

Begin jaren ’80 maakte Pascale de brug naar het Japanse management, door dit samen met Anthony Athos breder te onderzoeken. Zijn vertrekpunt voor onderzoek was het verschil tussen top Amerikaanse bedrijven en top Japanse bedrijven. Wat deden de Japanse organisaties beter dan de Amerikaanse organisaties, was continue de centrale vraag en wat kunnen we van hen leren?

In 1981 publiceerde hij samen met Anthony Athos een bestseller genaamd The Art of Japanese Management. Een belangrijke conclusie uit deze publicatie is dat Japanse organisaties veel meer de nadruk leggen op de zachtere kanten van management (medewerkers, vaardigheden, kernwaarden en leiderschapsstijlen) dan de Amerikaanse organisaties. Juist deze bevindingen zorgde ervoor dat Pascale zelf verder onderzoek ging doen naar chaos- en behendigheidstheorieën.

Richard Pascale combineert een zeldzame synthese van wetenschappelijk denken en praktische ervaring. Hij moedigt behendigheid aan, welke bedrijven in staat stelt om zichzelf opnieuw uit te vinden in de dynamische en vluchtige nieuwe economie. Door regels te bedenken voor het maken van complexe adaptieve systemen helpt Pascale organisaties voortdurend om hun strategische initiatieven te herzien die nodig zijn voor succes en overleving.

Richard Pascale heeft de laatste jaren nauw samengewerkt met de CEO en topmanagement teams van grote bedrijven zoals GM, Ford, Chrysler, British Airways, Motorola en Sony. Zijn laatste onderzoek richt zich vooral op de opkomst van ‘zelforganisatie‘, het proces waarbij in een chaotisch systeem spontaan structuren ontstaan.

Bekende quotes van Richard Pascale

  • “Adults are much more likely to act their way into a new way of thinking than to think their way into a new way of acting.”
  • “Great companies make meaning. A company has a name, but its people give it meaning.”
  • “Nothing fails like success.”
  • “If it ain’t broke, break it.”

Word lid van Toolshero

Bekende publicaties en boeken van Richard Pascale et al.

  • 2005. Your company’s secret change agents, Harvard Business Review, hbr.org.
  • 2000. Surfing the edge of chaos: The laws of nature and the new laws of business. Random House LLC.
  • 1998. Acting your way into a new way of thinking. Journal: Leader To Leader, vol. 1998, no. 9, pp. 36-43.
  • 1994. Intentional breakdowns and conflict by design. Journal: Strategy & Leadership , vol. 22, no. 3, pp. 12-19.
  • 1990. The renewal factor: Constructive contention. Journal: Strategy & Leadership , vol. 18, no. 4, pp. 4-48.
  • 1990. Managing on the Edge: How the Smartest Companies Use conflict to Stay Ahead.
  • 1984. Perspectives on Strategy: the real story behind Honda’s success.
  • 1984. The paradox of” corporate culture”: Reconciling ourselves to socialization. Graduate School of Business, Stanford University.
  • 1983. American Management Style: Time for a Change. Journal: IEEE Engineering Management Review , vol. 10, no. 5, pp. 43-48.
  • 1981. The art of Japanese management. Penguin Books, Harmondsworth.
  • 1980. Comparison of Selected Work Factors in Japan and the United States. Journal: Human Relations – HUM RELAT , vol. 33, no. 7, pp. 433-455, 1980.
  • 1978. Personnel Practices and Employee Attitudes: A Study of Japanese and American-Managed Firms in the United States. Journal: Human Relations – HUM RELAT , vol. 31, no. 7, pp. 597-615.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2010). Richard Pascale. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/richard-pascale/

Gepubliceerd op: 11/11/2010 | Laatste update: 28/09/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/richard-pascale/ “>Toolshero: Richard Pascale</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 3

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Article by:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Geef een reactie