Richard Gesteland

Richard Gesteland (Richard R. Gesteland) is auteur, spreker en internationaal consultant. Zijn expertise ligt op het gebied van onderhandeling, verkoop, marketing en intercultureel management.

Hij heeft verschillende boeken geschreven, waaronder ‘Cross-cultural Business Behavior’. In dit boek wordt zijn ervaring op het gebied van internationaal management nauwkeurig en praktisch beschreven. Hij is daarnaast de bedenker van het concept ‘Patterns of Cross-Cultural Business Behavior‘.

Biografie Richard Gesteland

Richard Gesteland heeft gestudeerd aan de University of Wisconsin-Madison in de Verenigde Staten. Na zijn studie heeft hij bij slechts twee bedrijven gewerkt, maar de taken die hij uitvoerde maakten het hem mogelijk om de wereld rond te reizen.

Gratis e-book bij Toolshero

In 1962 begon Gesteland zijn carrière als exportmarketeer voor het Amerikaanse bedrijf A. Torres Export gevestigd in Frankfurt, Duitsland. In deze periode werkte Gesteland ook als pro deo-consultant op het gebied van exportmarketing, en gaf hij advies aan de handelsautoriteiten van verschillende landen, waaronder Egypte, Marokko, Sri Lanka en Turkije.

Daarnaast werkte Richard Gesteland in deze periode samen met meerdere intergouvermentele organisaties, zoals de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, en het Internationaal Handelscentrum van de Verenigde Naties. Hij adviseerde de organisaties over hoe producenten uit ontwikkelingslanden aan de behoeften van internationale klanten kunnen voldoen. Gesteland werkte gedurende drie jaar in deze functie.

In 1965 werkte hij in Oostenrijk als buitenlands inkoper voor Sears Roebuck and Co., een Amerikaans warenhuis. Vanwege zijn successen bij het bedrijf werd hij gepromoveerd tot manager bij het bedrijf. Nu hij als manager bij Sears werkte, kreeg hij een buitenlandse opdracht aangeboden in India.

Gesteland was nu verantwoordelijk voor het opzetten van het eerste Aziatische inkoopkantoor van Sears Roebuck and Co. Hij voltooide de opdracht en werkte vervolgens in verschillende andere functies bij Sears. Hij werkte als coördinator van buitenlandse inkoop, als manager voor internationale sourcing, als algemeen manager, als vicevoorzitter en als directeur.

Richard Gesteland leerde door te doen. In zijn buitenlandse functies reisde hij naar allerlei landen, waaronder Duitsland, Oostenrijk, Brazilië, India en Singapore. Hij bleef zijn interculturele, adviserende en onderhandelingsvaardigheden ontwikkelen die tegenwoordig nog steeds door veel bedrijven worden gewaardeerd.

In 1993 ontvingen Gesteland’s expertise en successen wereldwijd erkenning. Later werd hij uitgenodigd om keynotes en workshops te geven voor bedrijven en universiteiten over de hele wereld. Gesteland heeft universiteiten bezocht in meer dan 20 landen, waaronder Nederland, Zwitserland, Thailand, China, Letland en Singapore. Ook heeft hij advies gegeven aan grote bedrijven zoals Daimter, Nokia, Siemens, Harley-Davidson en Maersk Oil & Gas.

Gesteland maakte daarnaast gebruik van zijn ondernemend vermogen. In 1994 richtte hij Global Management LLC op. De organisatie helpt bedrijven hun onderneming te verbeteren door vaardigheden te ontwikkelen voor succesvol intercultureel leiderschap en onderhandeling.

Tijdens zijn professionele loopbaan was Richard Gesteland auteur en co-auteur van boeken en publicaties zoals de ‘Global Manager at Work’ en ‘Marketing Across Cultures in Asia.’ Zijn papers over onderhandelen zijn gepubliceerd in tal van academische tijdschriften, waaronder de Asian Wall Street Journal, Foreign Trade en Singapore Economic Journal. Deze papers zijn bovendien in meerdere talen vertaald.

Sinds 2004 biedt Gesteland ook spreek- en trainingsactiviteiten. Deze activiteiten worden internationaal aangeboden op veel universiteiten en bij veel bedrijven.

Richard Gesteland woont momenteel in Madison in de Verenigde Staten en werkt nog steeds als spreker, trainer en executive coach. Hij geeft seminars, workshops en lezingen op het gebied van Culturele Competentie, Interculturele Oplossingen, Interculturele Coaching, Intercultureel Onderhandelen, Intercultureel Managen, en Interculturele Bedrijfscommunicatie.

Word lid van Toolshero

Publicaties en boeken van Richard Gesteland et al.

  • 2012. Cross-cultural business behavior: A guide for global management. Copenhagen Business School Press DK.
  • 2010. India: Cross-cultural business behavior: For business people, expatriates and scholars. Copenhagen Business School Press DK.
  • 2008. Intercultural Management in the Baltic Sea Region. Promoting Intercultural Management for Working Life in the Baltic Sea Region, 66.
  • 2005. Cross-cultural business behavior: Negotiating, selling, sourcing and managing across cultures. Copenhagen Business School Pr.
  • 2002. Marketing across cultures in Asia. Copenhagen Business School Press DK.
  • 2002. Gesteland Cross-Cultural Business Behavior. Copenhagen Business School Press.
  • 2002. Cross-cultural business behavior: Marketing, negotiating, sourcing and managing across cultures. Copenhagen Business School Pr.
  • 2001. Marketing Negotiating and Managing Across Cultures.
  • 1999. Toward an understanding of the Danish business culture.
  • 1999. Global Business Behaviour. Erfolgreiches Verhalten und Verhandeln im internationalen Geschäft. Zürich.
  • 1999. Cross-Cultural Business Behavior: Marketing, Negotiating, And Managing Across Cultures. Copenhagen.
  • 1998. Do’s and taboos: Proper etiquette in the global marketplace. The Rotarian, 26-29.
  • 1996. Cross-cultural Business Behavior: Marketing, Negotiating and Managing Across Cultures, Handelsh* jskolens Forlag, Copenhagen. Glaser, BG 1992, Basics of Grounded Theory.

Citatie voor dit artikel:
Zeeman, A. (2018). Richard Gesteland. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/richard-gesteland/

Gepubliceerd op: 20/08/2018 | Laatste update: 22/07/2022

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/richard-gesteland/”>Toolshero.nl: Richard Gesteland</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4.7 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 3

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Alexander Zeeman
Article by:

Alexander Zeeman

Alexander Zeeman is Content Manager bij ToolsHero waar hij zich richt op content productie, content management en marketing. Daarnaast studeert hij International Business aan de Hogeschool Rotterdam. Binnen zijn studie is hij bezig met de ontwikkeling van diverse management competenties en het verbeteren van operationele bedrijfsprocessen.

Geef een reactie