Renee Mauborgne biografie en boeken

Renee Mauborgne - Toolshero

Renee Mauborgne (1963) is professional en professor op het vakgebied strategie aan het instituut INSEAD, (’s werelds tweede grootste business school). Tevens is zij mededirecteur van het INSEAD Blue Ocean Strategy Institute.

Biografie Renee Mauborgne

In de loop der jaren heeft Renee Mauborgne samen met W. Chan Kim veel onderzoek gedaan op het gebied van strategie en het managen van multinationale organisaties.

Net als W. Chan Kim (en samen), heeft zij tal van artikelen geschreven die gepubliceerd zijn in (wetenschappelijke) vaktijdschriften zoals Harvard Business Review, Academy of Management Journal, Management Science, Strategic Management Journal, Journal of International Business Studies en de Sloan Management Review.

Gratis e-book bij Toolshero

Ook heeft zij zelf verschillende artikelen geschreven voor The Wall Street Journal, The Wall Street Journal Europe, The New York Times en The Financial Times.

Naast bekende publicaties heeft zij samen met W. Chan Kim een baanbrekend boek geschreven, Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant (2005).

In dit boek wordt uitgebreid ingegaan over rode en blauwe oceanen, een filosofie over strategiebenadering. Het boek is inmiddels uitgegroeid tot een internationale bestseller. Er zijn meer dan twee miljoen exemplaren verkocht en het boek wordt in 42 talen uitgegeven. Blue Ocean Strategy werd erkend als hét business boek van het afgelopen decennium.

Zij is medeoprichter van de Blue Ocean Strategy Network (BOSN), een wereldwijde gemeenschap die zich bezig houd met het delen van kennis en Blue Ocean Strategy concepten. BOSN omarmt academici, consultants, leidinggevenden en andere professionals.

Mauborgne is ook actief lid van president Barack Obama’s raad van adviseurs op het gebied van historisch zwarte Hogescholen en Universiteiten.

Zij is één van de weinige Europese vrouwelijke grote managementgoeroes. Ze is meteen ook de hoogst geplaatste vrouw in de Thinkers 50, de ‘wereldranglijst’ van invloedrijke goeroes. Ze won ook de 2011 Thinkers 50 strategie Award voor haar onderzoek naar Blue Ocean Strategy.

Renee Mauborgne heeft in 2008 een Nobels Colloquia prijs mogen ontvangen voor leiderschap op business- en economisch denken 2008. Naast deze prijs heeft ze tal van andere prijzen mogen ontvangen, waaronder de Eldridge Haynes Prijs, uitgereikt door de Academie van International Business en de Eldridge Haynes Memorial Trust van Business International, voor het beste originele artikel op het gebied van het internationale bedrijfsleven.

Bekende publicaties en boeken

  • 2014, 2005. Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant. Harvard Business School Press.
  • 2005. How to create uncontested market space and make the competition irrelevant. Harvard Business Review, 4(13), 1-2.
  • 2005. Blue ocean strategy: from theory to practice. California management review, 47(3), 105-121.
  • 2005. Value innovation: a leap into the blue ocean, Journal of Business Strategy, vol. 26, no. 4, pp. 22-28.
  • 2003. Tipping point leadership. If you read nothing else on change, read thesebest-selling articles., 37.
  • 2003. Fair process: Managing in the knowledge economy. Harvard Business Review, 81(1), 127-136.
  • 2002. Charting your company’s future. Harvard business review, 80(6), 76-85.
  • 2001. Knowing a winning business idea when you see one, Journal of Product Innovation Management – J PROD INNOVAT MANAGE, vol. 18, no. 2, pp. 123-123.
  • 2000. Knowing a winning business idea when you see one. Harvard business review, 78(5), 129-138.
  • 1999. Creating New Market Space. Harvard Business School.
  • 1999. Strategy, value innovation, and the knowledge economy. Sloan management review, 40(3), 41.
  • 1998. Procedural justice, strategic decision making, and the knowledge economy, Journal: Strategic Management Journal – STRATEG MANAGE J , vol. 19, no. 4, pp. 323-338.
  • 1997. Value Innovation: The Strategic Lobic of High Growth.
  • 1996. Procedural Justice and Managers’ In-Role and Extra-Role Behavior: The Case of the Multinational, Journal: Management Science – Management, vol. 42, no. 4, pp. 499-515.
  • 1996. Procedural justice and managers’ in-role and extra-role behavior: The case of the multinational. Management Science, 42(4), 499-515.
  • 1993. Procedural justice, attitudes, and subsidiary top management compliance with multinationals’ corporate strategic decisions. Academy of management journal, 36(3), 502-526.
  • 1993. Making global strategies work. Sloan Management Review, 34(3), 11.
  • 1993. Effectively Conceiving and Executing Multinationals’ Worldwide Strategies, Journal of International Business Studies – J INT BUS STUD , vol. 24, no. 3, pp. 419-448.
  • 1992. Parables of leadership. Harvard Business Review, 70(4), 123-128.
  • 1991. Implementing global strategies: The role of procedural justice, Journal: Strategic Management Journal – STRATEG MANAGE J , vol. 12, no. S1, pp. 125-143.
  • 1987. Cross-cultural strategies, Journal of Business Strategy, vol. 7, no. 4, pp. 28-35.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2011). Renee Mauborgne. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/renee-mauborgne/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 28/12/2012 | Laatste update: 27/08/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/renee-mauborgne/”>Toolshero: Renee Mauborgne</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Article by:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Tags:

Geef een reactie