Raymond Vernon biografie en theorie

Raymond Vernon - Toolshero

Raymond Vernon (1913 – 1999) was een Emeritus professor aan de Kennedy School of Government in de Verenigde Staten. Raymond Vernon is vooral bekend geworden met zijn theorie over de product levenscyclus / International product life cycle (PLC).

De biografie van Raymond Vernon

Raymond Vernon behaalde in 1933 zijn Bachelor graad (B.A.) aan het College van New York cum laude. In 1941 behaalde hij aan de Universiteit van Columbia zijn doctoraat (Ph.D.) op het gebied van economie met de dissertatie ‘The regulation of stock exchange members’.

Na zijn promotie heeft hij bijna 24 jaar gewerkt binnen de aandelen en effecten handel. Hij heeft zich toen bezig gehouden met het verbeteren van de relatie tussen de Verenigde Staten, Japan en Europa. Hij heeft zich vooral bewezen tijdens de onderhandelingen met Japan over export vraagstukken.

Gratis e-book bij Toolshero

In 1959 ging Raymond Vernon aan de slag als faculteit directeur aan de Harvard Business School (HBS). Daar zette hij een groot multinational organisatie onderzoek op waarin hij de aansturing vanuit de Verenigde Staten onderzocht.

Het onderzoeksteam wat hij destijds begeleidde, onderzocht de aspecten financieel, organisatie- en productie management, marketing en de relaties met de Overheid. Dit leverde verschillende theorieën op waaronder de theorie over de product life cycle, de product levenscyclus.

In de loop der tijd heeft Raymond Vernon op basis van zijn onderzoeksresultaten tal van boeken en artikelen geschreven over multinational management, ondernemen in andere landen en de relatie met de Overheid en meer. Hij wordt vooral nu nog gezien als de ontdekker van Globalisatie aldus The Economist (1999).

In 1981 maakte Raymond Vernon de overstap naar de Kennedy School of Government, in de rol van sleutelfiguur tussen Business en Overheid en zette zijn onderzoeken voort op het gebied van Globalisatie. Raymond Vernon is 86 jaar geworden.

Word lid van Toolshero

Bekende publicaties en boeken

  • 1999. In the Hurricane’s Eye: The troubled prospects of multinational enterprise
  • 1991. Iron Triangles and Revolving Doors
  • 1989. Beyond Globalism: Remaking American Foreign Economic Policy
  • 1983. Two Hungry Giants: The United States and Japan in the Quest for Oil and Ores
  • 1979. The Product Cycle Hypothesis in a New International Environment
  • 1977. Storm Over the Multinationals: The Real Issues
  • 1974. Big Business and the State: Changing Relations in Western Europe
  • 1971. Sovereignty at bay: The multinational spread of U. S. enterprises, Journal: The International Executive , vol. 13, no. 4, pp. 1-3
  • 1968. Manager in the international economy, Journal: The International Executive , vol. 10, no. 4, pp. 5-6
  • 1966. International investment and international trade in the product cycle, Journal: The International Executive , vol. 8, no. 4, pp. 16-16

Meer informatie

  • 1999. Raymond Vernon Dies at 85, www.news.harvard.edu/gazette/1999/09.23/vernon.html
  • 1999. Raymond Vernon, oracle of globalisation, died on August 26th, aged 85, The Economist, www.economist.com/node/238854.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2013). Raymond Vernon. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/raymond-vernon/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 27/11/2013 | Laatste update: 29/08/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/raymond-vernon/”>Toolshero: Raymond Vernon</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Article by:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Tags:

Geef een reactie