Philippe Haspeslagh

Philippe Haspeslagh - ToolsHero

Philippe Haspeslagh is professor op het vakgebied Business Policy aan INSEAD. Hij is vooral bekend van het acquisition integration approach model.

Biografie Philippe Haspeslagh

Philippe Haspeslagh heeft zowel MBA en een DBA aan de Harvard Business School behaald.

Hij trad in dienst bij INSEAD in 1979 waar hij momenteel de leiding heeft over het programma over strategische vraagstukken in Fusies en Overnames (sinds 1980) en het forum Internationaal Bestuur(sinds 2002). Philippe Haspeslagh was een gasthoogleraar aan de Stanford Business School (1984-1985) en Harvard Business School (1992).

Gratis e-book bij Toolshero

Hij was op verlof (1996-1997) als “Directeur van het kabinet” van de Belgische minister van Landbouw en KMO’s.

Zijn onderzoek dekt vier wetenschappelijke gebieden, te weten: Corporate Strategy en het strategisch proces in gediversifieerde ondernemingen, het beheer van Fusies en Overnames, de uitvoering van Value Based Management en Board Effectiveness. Samen met David Jemison heeft hij het acquisition integration approach model ontwikkeld. Dit model helpt organisaties bij het kiezen van de beste integratie aanpak bij fusies en overnames. In 1984 ontving Philippe Haspeslagh de AT Kearney prijs voor uitmuntend onderzoek binnen het vakgebied ‘general management’.

Het boek Managing Acquisitions: Creating Value through Corporate Renewal, geschreven met auteur David Jemison (Free Press / McMillan 1991) ontving in 1993 de Academy of Management George R. Terry Award voor de meest significante bijdrage aan het management.

Zijn werk over de uitvoering van value-based management werd gepubliceerd in Harvard Business Review juli-augustus 2001 onder titel “Managing for Value: It’s Not Just About the Numbers”, samen met auteurs Tomo Noda en Fares Bouloss).

Philippe Haspeslagh won de 2005 Outstanding keuzevakken Teacher Award MBA-programma op de INSEAD Singapore Campus.

Philippe Haspeslagh heeft wereldwijd geadviseerd over corporate rollen, strategische planning in gediversifieerde bedrijven, overname beheer en Managing for Value. Hij was verantwoordelijk voor meerdere Board Effectiveness programma’s en raad reviews. Hij is een voorzitter, Audit Committee voorzitter en bestuurslid van diverse beursgenoteerde en niet-beursgenoteerde ondernemingen, zowel industrieel als in de private equity sfeer. Hij is ook lid van de Raad van Toezicht van de Vlerick School of Management, wetenschappelijk directeur van de Europese Raad op Corporate Strategy van de Conference Board en was een bestuurslid van INSEAD (1992-1995).

Publicaties en boeken van Philippe Haspeslagh et al.

  • 2010. Corporate governance and the current crisis. 10 (4) : 375 – 377.
  • 2004. Strategy and performance management at DSM. INSEAD Case 01/2004 – 5165.
  • 2003. Cadbury Schweppes (C): The performance management process. INSEAD Case 10/2003 – 4856.
  • 2001. Getting the value out of value-based management: Findings from a global survey on best practices. Harvard Business School Publishing Corporation.
  • 2001. Managing for value: it’s not just about the numbers. Harvard Business Review, 79(7), 64-75.
  • 2001. Managing integration in global mergers and acquisitions. Internationales Fusionsmanagement: Erfolgsfaktoren grenzüberschreitender Unternehmenszusammenschlüsse, Stuttgart, 75-85.
  • 1999. Managing the mating dance in equal mergers. Financial Times, 14-15.
  • 1998. Het managen van fusies en overnames: waardeschepping door integratie. Uitgeverij Terra – Lannoo.
  • 1994. The acquisition integration process: a contingent framework.
  • 1994. The management of corporate acquisitions. Macmillan Press Ltd. London.
  • 1994. The Making of the Simply Better Healthcare company: SmithKline Beecham (A). INSEAD case study, 495-009.
  • 1991. Managing Acquisitions: Creating Value Through Corporate Renewal. Free Press.
  • 1991. The challenge of renewal through acquisitions. Planning Review, 19(2), 27-30.
  • 1990. The acquisition and integration of Zanussi by Electrolux: a case study. European Management Journal, 8(4), 414-433.
  • 1989. Emphasizing Value Creation in Strategic Acquisitions. Mergers & Acquisitions, 24(2), 68-71.
  • 1986. Acquisitions: Myths and reality. Insead.
  • 1986. Conceptualizing the strategic process in diversified firms: the role and nature of the corporate influence process. Insead.
  • 1985. Toward a concept of corporate strategy for the diversified firm. Graduate School of Business, Stanford University.
  • 1983. Portfolio planning approaches and the strategic management process in diversified industrial companies.
  • 1982. Portfolio planning-uses and limits. Harvard Business Review, 60(1), 58-73.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2011). Philippe Haspeslagh. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/philippe-haspeslagh/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/philippe-haspeslagh/”>ToolsHero: Philippe Haspeslagh</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 0 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 0

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Article by:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Geef een reactie