Peter Kraljic biografie en boeken

Peter Kraljic - Toolshero

Peter Kraljic (1939) is een gepensioneerde McKinsey & Company directeur, locatie Düsseldorf , die verschillende managementposities heeft bekleed. Tevens is Peter Kraljic grondlegger van de Kraljic matrix (1983), een inkoop portfolio analyse model.

Biografie Peter Kraljic

Peter Kraljic behaalde een Mastergraad (MSc.) in metaalbewerking aan de Universiteit van Ljubljana in Slovenië. Zijn doctoraat (Ph.D.) behaalde hij aan de Polytechniek Universiteit in Hannover in Duitsland. Later behaalde hij nog een Mastergraad (MSc.) in het vakgebied business management aan de INSEAD business school in Frankrijk.

In zijn carrière heeft hij zich vooral gericht op industriële klanten binnen de farmaceutische en automatiek branche en de staal en aluminium sector. Daarnaast hield hij zich ook bezig met personeelsontwikkeling binnen McKinsey & Company. In 1983 ontwikkelde Peter de Kraljic matrix (1983), een model/ hulpmiddel om de inkoopportfolio van een bedrijf te analyseren.

Naast zijn baan als directeur heeft Kraljic verschillende wetenschappelijke artikelen gepubliceerd voor bladen zoals Harvard Business Review (HBR.org) en Le Figaro Economic.

Als nevenactiviteit heeft hij verschillende speciale projecten in Duitsland en Frankrijk begeleid op het gebied van economie stimulatie en werkverschaffing. Uiteindelijk ging Peter Kraljic in 2002 met pensioen.

Hier uw bedrijfsnaam of product? Informeer naar de mogelijkheden  

Bekende publicaties en boeken

  • 2011. 5. Proceedings of the 17th CEEMAN Annual Conference: Management Education in a Changing World: Are We Ready for the Challenge?-Panel: Emerging Markets and the Changing Business Landscape. In CEEMAN Conference Proceedings (Vol. 19, p. 22). CEEMAN-Central and East European Management Development Association.
  • 2010. What it takes to be globally competitive; education, innovation, values. In CEEMAN Conference Proceedings (Vol. 18, p. 52). CEEMAN-Central and East European Management Development Association.
  • 2002. Moderene Dienstleistungen am Arbeitsmarkt. Vorschläge der Kommission zum Abbau der Arbeitslosigkeit und zur Umstrukturierung der Bundesanstalt für Arbeit.
  • 1998. Managing transformation in Central and Eastern Europe: retrospective and perspective. Innowacja, 311-325.
  • 1990. The economic gap separating East and West. Columbia Journal of World Business, 25(4), 14-19.
  • 1988. Zukunftsorientierte Beschaffungs-und Versorgungsstrategie als Element der Unternehmensstrategie. In Handbuch Strategische Führung (pp. 477-497). Gabler Verlag.
  • 1986. Gedanken zur Entwicklung einer zukunftsorientierten Beschaffungs-und Versorgungsstrategie. Beschaffung—ein Schwerpunkt der Unternehmensführung. Landsberg, 72-93.
  • 1985. Versorgungsmanagement statt Einkauf. Harvard Manager, 7(1).
  • 1984. From purchasing to supply management. The McKinsey Quarterly, 2, 17.
  • 1983. Purchasing must become supply management. How Managers Can Guard Against Material Disruption by Formulating a Supply Strategy. Harvard Business Review, 107-117.
  • 1977. Neue Wege im Beschaffungsmarketing. Manager Magazin, 7(11), 72-80.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2013). Peter Kraljic. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/peter-kraljic/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 29/10/2013 | Laatste update: 28/05/2024

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/peter-kraljic/”>Toolshero: Peter Kraljic</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Artikel door:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Tags:

Geef een reactie