Noriaki Kano

0
563
Noriaki Kano - ToolsHero

Noriaki Kano (1940) is emeritus professor, docent, spreker, schrijver, TQM goeroe en consultant op het gebied van kwaliteitsmanagement. Tevens is Noriaki Kano bedenker van een klanttevredenheid model (Kano model), welke een simpele schematische weergave geeft tussen noodzakelijke en onderscheidende factoren binnen klant kwaliteit concepten.

Biografie Noriaki Kano

Noriaki Kano heeft in de periode tussen 1960 en 1970 zowel zijn mastergraad (MSc.) als doctoraat (Ph.D.) behaald aan de University of Tokyo in Japan.

Noriaki Kano bleef sindsdien verbonden aan deze Universiteit. Noriaki Kano startte zijn carrière aan de Tokyo University of Science (TUS) en werd docent / professor op de vakgebieden kwaliteitsmanagement en algemeen management. Later werd hij ook benoemd tot hoofd van de faculteit management wetenschap.

Tijdens zijn carrière vervolgde Noriaki Kano zijn onderzoek naar het juist in kaart brengen van klanttevredenheid. Door traditionele gedachtegoed hierover om te zetten naar nieuwe inzichten vanuit het product of dienst perspectief, ontwikkelde hij het Kano model. Noriaki Kano was ervan overtuigd dat niet alle factoren van product- en dienstprestaties gelijk zijn aan het perspectief vanuit de eindgebruiker / klant, maar dat sommige factoren een hogere meerwaarde creëren op het gebied van klantloyaliteit dan andere factoren.

Eén van Kano’s bekendste boeken is het boek Guide to TQM in Service Industries (1996).

In 1997 ontving Noriaki Kano de Deming kwaliteitsprijs voor individuen vanuit de Unie voor Japanse wetenschappers en Ingenieurs (Union of Japanese Scientists and Engineers (JUSE)). Tevens ontving hij in 1997 de Deming docentenprijs van de Amerikaanse Statistische Associatie voor de publicatie ‘Business Strategies for the 21st Century and Attractive Quality Creation‘ (1996).

Bekende publicaties en boeken van Noriaki Kano et al.

  • 2007. Quality award and its evaluation method. Incheon.
  • 2002. Attractive Quality Creation Under Globalization [J]. China Quality, 9, 32-34.
  • 2001. Life cycle and creation of attractive quality. In 4th QMOD Conference, Linköping, Sweden (pp. 18-36).
  • 2001. Attractive quality creation. In Proceedings of the 4th QMOD conference, Linköping. Sweden. McGraw-Hill.
  • 1999. Quality in Japan. McGraw-Hill.
  • 1997. A perspective on quality activities in American firms. Managing Strategic Innovation and Change. Oxford University Press, New York, NY, 402-416.
  • 1996. Guide to TQM in Service Industries. Tokyo: Asian Productivity Organization. ISBN 978-92-833-1130-0.
  • 1996. Business strategies for the 21st century and attractive quality creation. ICQ, Yokohama, 105.
  • 1996. Why is TQM necessary in the service sector. TQM in Service Industries, 80-113.
  • 1995. Upsizing the organization by attractive quality creation. In Total Quality Management (pp. 60-72). Springer Netherlands.
  • 1994. Humanware, Human Error, and Hiyari-Hat: A Template of Unsafe Symptoms. Journal of Construction Engineering and Management-asce – J CONSTR ENG MANAGE-ASCE , vol. 120, no. 2.
  • 1993. A perspective on quality activities in American firms. California Management Review, 35(3), 12-31.
  • 1993. Kano’s Method for Understanding Customer-defined Quality. Center for Quality of Management Journal, Japan, 2.
  • 1990. A Markov Model Incorporating Individual Differences. Japanese Journal of Applied Statistics, vol. 19, no. 1, pp. 1-18.
  • 1989. Continuous improvement: quality control circles in Japanese industry. Center for Japanese Studies, The University of Michigan.
  • 1988. Lectures on Total Quality Control and the Deming Management Method. unpublished lecture notes, University of Miami Quality Program, Coral Gables, Fla, 89.
  • 1987. TQC as total quality creation. In Proceedings of the International Conference on Quality Control, Tokyo (pp. 143-148).
  • 1987. Quality Management in Management Engineering.
  • 1984. Attractive quality and must-be quality. Journal of the Japanese Society for Quality Control (in Japanese) 14 (2): 39–48. ISSN 0386-8230.
  • 1984. Miryokuteki Hinshitsu to Atarimae Hinshitsu. Attractive Quality and Must-Be Quality”). Quality, JSQC, 14(2).
  • 1984. The charming quality and the should-be quality. Quality Control Journal, 21, 33-41.
  • 1983. A study on the problem solving procedures of zero, decreasing, increasing target problems in TQC promotion-JSQC. In 13th Conference.
  • 1968. Concept of TQC and its Introduction.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2013). Noriaki Kano. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/noriaki-kano/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/noriaki-kano/”>ToolsHero: Noriaki Kano</a>

Interessant artikel? Geef je waardering of deel het artikel via social media!

0 / 5 (0 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here