Morten Hansen

Morten Hansen - toolshero

Morten Hansen (Morten T. Hansen; geboren in 1963) is een management professor aan de University of California. Hij is een Amerikaanse professor met Noorse roots die ook werkt als spreker en schrijver. Internationaal is hij bekend vanwege zijn bijdrages aan management en zijn boeken, zoals Great at Work: How Top Performers Do Less, Work Better, and Achieve More.

Biografie

De opleidingen van Morten Hansen verliepen voorspoedig, dankzij zijn academische resultaten. Van 1982 tot 1985, studeerde Morten Hansen aan de Universiteit van Oslo, de grootste in Noorwegen. Daar behaalde hij zijn bachelor in politicologie.

Na zijn bachelor aan de Universiteit van Oslo zette Morten Hansen zijn academische carrière voort. In 1986 besloot Hansen in het buitenland Public Administration te gaan studeren aan het Middlebury Institute of International Studies at Monterey, een Amerikaanse privé-universiteit. Hij studeerde een jaar later af. In plaats van werken aan zijn professionele carrière, besloot Morten Hansen een master Accounting en Financiën te doen aan de London School of Economics and Political Science, een onderzoeksuniversiteit in Londen.

Gratis e-book bij Toolshero

Rond deze tijd, 1988, was Morten Hansen ook zijn professionele carrière begonnen door aan de slag te gaan als consultant voor de Boston Consulting Group. Die baan was het begin van een internationale carrière vanwege de internationale bedrijven die zijn klanten waren. Het was in die tijd een prachtige kans voor Morten Hansen om over de hele wereld te reizen en drie jaar lang internationale werkervaring op te doen.

Van 1992 tot en met 1996, werkte Morten Hansen aan het behalen van een Ph.D. aan de Stanford University Graduate School of Business. Hij behaalde zijn Ph.D. en won de Robert K. Jaedicke Faculty Award, een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan een lid van Graduate School of Business faculteit voor diensten aan de alumni. In 1996 ging Morten Hansen ook aan de slag als professor aan de Harvard universiteit, waar hij zeven jaar zou blijven. Vanaf 2000 werkte Morten Hansen tegelijk ook als manager bij The Boston Consulting Group. Hij was actief bij de verschillende vestigingen van het bedrijf in Londen, Stockholm en San Francisco. Hij werkte niet lang in deze functie, want in 2002 zegde hij zijn baan op.

In 2003 ging Morten Hansen weer aan de slag als professor, maar dit keer voor INSEAD, een van de beste internationale universiteiten voor bedrijfskunde ter wereld. Naast zijn werk daar, kreeg Morten Hansen ook een baan als managementprofessor aan de University of California in Berkely.

Hij deed er veel onderzoek en won meerdere prijzen voor zijn bevindingen. Daardoor kreeg Morten Hansen de Fulbright scholar beurs, een van de meest prestigieuze studiebeurzen ter wereld. Zijn onderzoek is gepubliceerd in verschillende internationale tijdschriften, waaronder Administrative Science Quarterly, Strategic Management Journal, Harvard Business Review, de Wall Street Journal, de New York Times en Sloan Management Review. Hij is ook erkend als een van de meest invloedrijke managementdenkers van dit moment door Thinkers50.

De onderzoeken van Morten Hansen zijn gericht op samenwerking, innovatie en transformaties om organisaties succesvol te maken. Zijn artikelen worden als de meest gelezen gezien in de eerder genoemde tijdschriften. Zijn boek ‘Collaboration: How Leaders Avoid the Traps, Create Unity, and Reap Big Results,’ is in 2009 door CIO Insight Magazine als één van de beste zakelijke IT-boeken genoemd.

Morten Hansen deed ook onderzoek naar wat voor motivatie zorgt bij mensen waardoor ze beter presteren. Het onderzoek werd vijf jaar lang gedaan in samenwerking met meer dan 5000 managers en werknemers van over de hele wereld. Zijn bevindingen staan beschreven in zijn andere boek: Great at Work: How Top Performers Do Less, Work Better, and Achieve More.

Morten Hansen is tegenwoordig getrouwd met Helene Hansen. Het stel woont in San Francisco en ze hebben twee kinderen. In zijn vrije tijd is Morten graag sportief bezig, bijvoorbeeld door te hardlopen of te wandelen. Hij heeft ook interesse in verschillende culturen. Morten Hansen reist dan ook graag en geniet van exotisch eten.

Morten Hansen verzorgt nog steeds colleges, schrijft boeken en is een spreker en adviseur voor Fortune500-bedrijven over de hele wereld. Naast deze activiteiten werkt hij ook al zo’n zeven jaar als faculteitslid voor Apple University.

Morten Hansen Quotes

  1. “A wealth of information creates a poverty of attention.”
  2. “We labeled our high-performing study cases with the moniker “10X” because they didn’t merely get by or just become successful. They truly thrived. Every 10X case beat its industry index by at least 10 times.”
  3. “10xers (pronounced “ten EX-ers”) is our term for people who built the 10X companies”
  4. “Social psychology research indicates that at times of uncertainty, most people look to other people-authority figures, peers, group norms-for their primary look to what other people do, or to what pundits and experts say they should do. They look primarily to empirical evidence.”
  5. “The 20 Mile March is more than a philosophy. It’s about having concrete, clear, intelligent, and rigorously pursued performance mechanisms that keep you on track. The 20 Mile March creates two types of self-imposed discomfort: (1) the discomfort of unwavering commitment to high performance in difficult conditions, and (2) the discomfort of holding back in good conditions.”
  6. “The great task, rarely achieved, is to blend creative intensity with relentless discipline so as to amplify the creativity rather than destroy it. When you marry operating excellence with innovation, you multiply the value of your creativity.”
  7. “Fire Bullets, Then Cannonballs: A bullet is an empirical test aimed at learning what works and that meets three criteria: a bullet must be low cost, low risk, and low distraction.10Xers use bullets to empirically validate what will actually work. Based on those empirical validation, they then concentrate their resources to fire a cannonball, enabling large returns from concentrated bets.”
  8. “10Xers remain productively paranoid in good times, recognizing that it’s what you do before the storm comes that matters most. Since it’s impossible to consistently predict specific disruptive events, they systematically build buffers and shock absorbers for dealing with unexpected events. They put in place their extra oxygen canisters long before they’re hit with a storm.”
  9. “We’ve found in all our research studies that the signature of mediocrity is not an unwillingness to change; the signature of mediocrity is chronic inconsistency.”

Publicaties en boeken van Morten Hansen et al.

  • 2012. Faking it or muddling through? Understanding decoupling in response to stakeholder pressures. Academy of Management Journal, 55(6), 1429-1448.
  • 2011. Great by Choice: Uncertainty, Chaos and Luck-Why some thrive despite them all. Random House.
  • 2011. Are you a collaborative leader. Harvard business review, 89(7/8), 68-74.
  • 2010. The world is not small for everyone: Inequity in searching for knowledge in organizations. Management Science, 56(9), 1415-1438.
  • 2010. The best-performing CEOs in the world. Harvard Business Review, 88(1).
  • 2009. Collaboration: How leaders avoid the traps, build common ground, and reap big results. Harvard Business Press.
  • 2007. The innovation value chain. Harvard business review, 85(6), 121.
  • 2007. Different knowledge, different benefits: Toward a productivity perspective on knowledge sharing in organizations. Strategic Management Journal, 28(11), 1133-1153.
  • 2005. When using knowledge can hurt performance: The value of organizational capabilities in a management consulting company. Strategic Management Journal, 26(1), 1-24.
  • 2005. What’s your strategy for managing knowledge. Knowledge management: critical perspectives on business and management, 77(2), 322.
  • 2005. Knowledge sharing in organizations: Multiple networks, multiple phases. Academy of Management journal, 48(5), 776-793.
  • 2004. How do multinational companies leverage technological competencies? Moving from single to interdependent explanations. Strategic Management Journal, 25(8‐9), 801-822.
  • 2002. Knowledge networks: Explaining effective knowledge sharing in multiunit companies. Organization science, 13(3), 232-248.
  • 2001. So many ties, so little time: A task contingency perspective on corporate social capital in organizations. In Social capital of organizations (pp. 21-57). Emerald Group Publishing Limited.
  • 2001. Introducing T-shaped managers. Knowledge management’s next generation. Harvard business review, 79(3), 106-16.
  • 2001. Cutting costs while improving morale with B2E management. MIT Sloan Management Review, 43(1), 96.
  • 2001. Competing for attention in knowledge markets: Electronic document dissemination in a management consulting company. Administrative Science Quarterly, 46(1), 1-28.
  • 2000. Networked iwncubators. Harvard business review, 78(5), 74-84.
  • 1999. What’s your strategy for managing knowledge. The knowledge management yearbook 2000–2001, 77(2), 106-116.
  • 1999. The search-transfer problem: The role of weak ties in sharing knowledge across organization subunits. Administrative science quarterly, 44(1), 82-111.
  • 1998. Combining network centrality and related knowledge: Explaining effective knowledge sharing in multiunit firms. Division of Research, Harvard Business School.
  • 1996. The red queen in organizational evolution. Strategic management journal, 17(S1), 139-157.

Citatie voor dit artikel:
Zeeman, A. (2019). Morten Hansen. Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/morten-hansen

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/morten-hansen/”>toolshero: Morten Hansen</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 0 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 0

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Alexander Zeeman
Article by:

Alexander Zeeman

Alexander Zeeman is Content Manager bij ToolsHero waar hij zich richt op content productie, content management en marketing. Daarnaast studeert hij International Business aan de Hogeschool Rotterdam. Binnen zijn studie is hij bezig met de ontwikkeling van diverse management competenties en het verbeteren van operationele bedrijfsprocessen.

Geef een reactie