Leon de Caluwe

Leon de Caluwe - ToolsHero

Leon de Caluwe is een Nederlands bedrijfskundige, organisatie-adviseur, en hoogleraar advieskunde aan de Vrije Universiteit gespecialiseerd in leer- en veranderingstrajecten. Samen met zijn collega Hans Vermaak heeft hij het concept kleurdenken ontwikkeld.

Biografie Leon de Caluwe

Leon de Caluwe studeerde in 1975 af in de sociale psychologie aan de Universiteit van Utrecht. Later in 1997 promoveerde hij aan de Universiteit van Tilburg met het proefschrift “Veranderen moet je leren”. Een evaluatiestudie naar de opzet en effecten van een grootschalige cultuurinterventie met behulp van een spelsimulatie”.

Na zijn studie in Utrecht ging Leon de Caluwe aan de slag als organisatie-adviseur, en werkt sinds begin 90er jaren bij adviesbureau Twynstra Gudde.

In 2001 werd hij hoogleraar aan de Vrije Universiteit en leidt Leon de Caluwe het Center for Research in Consultancy, dat onderzoek doet naar de rol, de interventies en de effectiviteit van de organisatieadviseur.

Tegenwoordig is Leon de Caluwe tevens senior partner bij Twynstra Gudde in Amersfoort.

Zijn boek uit 1997 “Veranderen moet je leren” werd uitgeroepen tot “Boek van het jaar 1998”, en ontving de publieksprijs van de Raad van Organisatie-adviesbureaus en Orde van Organisatie Adviseurs. Leon de Caluwe is gespecialiseerd in leer- en veranderingstrajecten waarbij de factor “mens” een belangrijke rol speelt. In Nederland heeft hij de methode van “gaming” mede ontwikkeld. Daarnaast heeft hij het zogenaamde kleurenmodel voor veranderen ontwikkeld”.

In 2005 verscheen voor het eerst het Nationaal Verandermanagement Onderzoek, dat hij samen ontwikkelde met Willem Mastenbroek.

Bekende publicaties en boeken van Leon de Caluwe et al.

  • 2015. Spannend veranderen: over spanningen bij veranderen en adviseren. Vakmedianet Management B.V.
  • 2013. Exploring the Professional Identity of Management Consultants (Research in Management Consulting). Information Age Publishing.
  • 2013. Towards Organizational Development for Sustainable High Quality Medical Teaching. Accepted for: Perspectives on Medical Education.
  • 2012. Gaming Research in Policy and Organization. An Assessment From the Netherlands. Simulation and Gaming, 43 (5), p. 600-626.
  • 2011. Developmental space for groups working on innovation. Human Resource Development International, vol 14, no.3, july 2011,
    p. 253-271.
  • 2011. Research in the policy and organization sciences with gaming/simulation. Simulation and Gaming Journal.
  • 2011. Fifth International Conference on Management Consulting. Academy of Management.
  • 2011. Leren in spelsimulaties. In Handboek human resource development (pp. 474-491). Bohn Stafleu van Loghum.
  • 2011. Leren veranderen: een handboek voor de veranderkundige. Vakmedianet Management.
  • 2010. Leren adviseren: het belang van echt vakmanschap. Mediawerf.
  • 2010. Mensen veranderen: waarom, wanneer en hoe mensen (niet) veranderen. Vakmedianet Management.
  • 2010. Why Simulation Games Work – In Search of the Active Substance: A Synthesis. Simulation and Gaming, 41 (6), p. 824-843.
  • 2010. The Future of Organization Development: A Delphi Study among Dutch Experts. Journal of Change Management, vol. 10, no. 4, p. 393-405.
  • 2008. Management Consultants and Competencies: What Do They Need in Their Assignments?
  • 2008. Why do games work? In search of the active substance. Deventer, Kluwer.
  • 2007. Management Consultants, Colorful Ways of Looking at Change. Journal of Change Management, December, 2007. Vol.17, nrs. 3-4
    . p.243-254.
  • 2007. Intervening and Changing: Looking for Meanings in Interactions. Wiley.
  • 2007. Using gaming simulation for change of organizations and for change of corporate culture. Kriz W., Gaming Simulation and Organizational Change. Wissenschaftlicher Verlag.
  • 2006. Linkages between individual characteristics relating to change and learning. Develop, Vol. 2, Fall, p 24-31.
  • 2006. Onderzoek naar competenties van organisatie-adviseurs in verandertrajecten.
  • 2005. Veranderen moet je leren: over de opzet en effecten van een grootschalige cultuurinterventie met behulp van een spelsimulatie. Reed Business.
  • 2004. Change Paradigms: An Overview. OD Journal. Volume 22. Number 4.
  • 2004. Thinking about change in different colours. Dynamics of organizational change and learning, 197-226.
  • 2003. Last Stage of Product Development: Interventions in Existing Operational Processes. Creativity and Innovation Management. Vol 12, number 2, June 2003.
  • 2003. Learning to Change. A Guide for Organization Change Agents. Sage Publications Inc.
  • 2002. Changing Organisations with Gaming/simulation. Elsevier Reed.
  • 2002. Prevailing perspectives on change. In Paper submitted to Management Consultancy Division, Academy of Management, for the 2002 Conference in Denver, Colorado.
  • 1999. Ten islands of learning. Twynstra Group.
  • 1999. The use and effectiveness of gaming/simulation for strategic culture change. INTERNATIONAL SIMULATION AND GAMING RESEARCH YEARBOOK, 7, 156-168.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2010). Leon de Caluwe. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/leon-de-caluwe/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/leon-de-caluwe/”>ToolsHero: Leon de Caluwe</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Leon de Caluwe, 0 / 5 (0 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here