Jean Piaget biografie en theorie

Jean Piaget - Toolshero

Jean Piaget (9 augustus 1896-16 september 1980) was een Zwitserse psycholoog die bekendheid verwierf met het publiceren van een systematische studie naar de ontwikkelingsfasen van het begrip van kinderen. Jean Piaget wordt beschouwd als de belangrijkste figuur binnen de ontwikkelingspsychologie van de twintigste eeuw. Zijn cognitieve leertheorie en epistemologische visie worden ook wel genetische epistemologie genoemd.

Jean Piaget biografie

Jean Piaget werd geboren op 9 augustus 1896 in Neuchâtel, Zwitserland. Zijn vader was docent middeleeuwse literatuur aan de Universiteit van Neuchâtel. Zijn vader was van oorsprong een Zwitser en zijn moeder, Rebecca Jackson een Franse.

Op jonge leeftijd ontwikkelde Jean een sterke interesse voor biologie en met name voor weekdieren. In zijn tienerjaren werd hij al een bekende malacoloog worden en schreef op vijftienjarige leeftijd menig artikel over het onderwerp.

Gratis e-book bij Toolshero

Zijn eerste artikel over weekdieren schreef hij op elfjarige leeftijd, met als onderwerp de albinomus. Het publiek van zijn artikelen had niet in de gaten dat de stukken werden geschreven door een tiener en beschouwde hem als een absolute autoriteit op het gebied van weekdieren.

Na zijn middelbare schoolperiode startte Jean Piaget met een opleiding natuurwetenschappen en psychologie, alvorens hij psycholoog wordt. In 1918 promoveerde hij aan de Universiteit van Neuchâtel en startte een postdoctorale opleiding aan de Universiteit van Zürich, die duurde tot 1919.

Tijdens deze periode publiceerde hij twee filosofische essays, die hij zelf beschreef als adolescentiewerk. Toch hadden de werken een belangrijke invloed op zijn manier van denken.

Professionele loopbaan

Na het afronden van zijn studie verhuisde Jean Piaget naar Frankrijk. Hij begon les te geven aan de Grange-Aux-Belles Street School for Boys, welke geleid werd door Alfred Binet.

Alfred Binet werd bekend als bedenker en ontwikkelaar van de Binets intelligentietests. Piaget hielp bij het nakijken van de tests die de kinderen aflegden.

Piaget merkte een belangrijk verschil op in de manier waarop jonge kinderen antwoorden gaven op bepaalde vragen, in vergelijking met oudere kinderen. Dit deed hem vermoeden dat jonge kinderen andere cognitieve processen doorlopen dan die van oudere kinderen en volwassenen.

Jean Piaget keerde daarop terug naar Zwitserland en startte als onderzoeksdirecteur van het Rousseau Instituut in Geneve.

Edouard Claparede was in deze tijd directeur van het instituut. Piaget las over zijn theorieën over de psychoanalyse en ontwikkelde en sterke interesse in de psychologie van jonge kinderen.

In deze periode trouwde Jean Piaget met Valentine Châtenay. Het koppel kreeg drie kinderen. Piaget bestudeerde zijn kinderen nauwgezet van kinds af aan.

Van 1925 tot 1929 was Jean hoogleraar psychologie, sociologie en wetenschapsfilosofie aan de Universiteit van Neuchâtel. Aan het einde van 1929 werd Jean Piaget directeur van het International Bureau of Education (IBE). Hij vervulde deze functie tot 1968.

In 1954 werd hij verkozen tot voorzitter van de International Union of Scientific Psychology. Deze functie vervulde hij tot 1957. Piaget was tevens de directeur van het International Centre for Genetic Epistemology van 1955 tot 1980.

Theorie van cognitieve ontwikkeling

Jean Piaget is met name bekend geworden door zijn theorie van cognitieve ontwikkeling. Hij vertelde dat deze theorie mede mogelijk gemaakt werd door het bestuderen van zijn eigen kinderen. Hij definieerde vier stadia van ontwikkeling:

  1. Sensomotorische fase
  2. Pre-operationele fase
  3. Concrete operationele fase
  4. Formele operatiefase

Piaget publiceerde verschillende boeken die betrekking hadden op deze theorie van ontwikkeling en de invloed ervan op curriculumontwikkeling. Hij leidde een actief leven tot aan zijn dood en was emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Genéve van 1971 tot 1980.

Jean Piaget stierf in 1980 en werd begraven bij zijn familie op de begraafplaats der Koningen in Geneve.

Word lid van Toolshero

Bekende quotes

  • “Intelligence is what you use when you don’t know what to do.”
  • “Experience precedes understanding.”
  • “Every acquisition of accommodation becomes material for assimilation, but assimilation always resists new accommodations.”
  • “How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.”
  • “I could not think without writing.”
  • “The universe is built up into an aggregate of permanent objects connected by causal relations that are independent of the subject and are placed in objective space and time.”
  • “When you teach a child something you take away forever his chance of discovering it for himself.”
  • “Punishment renders autonomy of conscience impossible.”
  • “I always like to think on a problem before reading about it.”
  • “The principle goal of education in the schools should be creating men and women who are capable of doing new things, not simply repeating what other generations have done; men and women who are creative, inventive and discoverers, who can be critical and verify, and not accept, everything they are offered.”
  • “Intelligence is what you use when you don’t know what to do.”
  • “What we see changes what we know. What we know changes what we see.”
  • “Each time one prematurely teaches a child something he could have discovered himself, that child is kept from inventing it and consequently from understanding it completely.”
  • “Play is the answer to how anything new comes about.”
  • “Play is the work of childhood.”
  • “Every structure is to be thought of as a particular form of equilibrium, more or less stable within its restricted field and losing its stability on reaching the limits of the field.”
  • “We shall simply say then that every action involves an energetic or affective aspect and a structural or cognitive aspect, which, in fact, unites the different points of view already mentioned.”
  • “So we must start from this dual nature of intelligence as something both biological and logical.”

Publicaties, boeken en artikelen van Jean Piaget et al.

  • 2017. The child’s conception of physical causality. Routledge.
  • 2013. Child’s conception of movement and speed. Routledge.
  • 2013. The moral judgment of the child. Routledge.
  • 2013. Mathematical epistemology and psychology (Vol. 12). Springer Science & Business Media.
  • 2008. The psychology of the child. Basic books.
  • 2003. The psychology of intelligence. Routledge.
  • 1978. Three theories of child development.
  • 1973. The child and reality: Problems of genetic psychology.(Trans. Arnold Rosin). Grossman.
  • 1973. Main Trends in Psychology. London: George Allen & Unwin Ltd.
  • 1970. Genetic epistemology. Columbia University Press.
  • 1968. Structuralism. London: Routledge and Kegan Paul.
  • 1967. Six Psychological Studies. New York: Vintage Books.
  • 1963. The language and thought of the child. Ohio: The World Publishing Company.
  • 1955. The child’s construction of reality.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2022). Jean Piaget. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/jean-piaget/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 26/03/2022 | Laatste update: 15/08/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/jean-piaget/”>Toolshero: Jean Piaget</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ben Janse
Article by:

Ben Janse

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Tags:

Geef een reactie