Ikujiro Nonaka biografie, quotes en boeken
Ikujiro Nonaka (Nonaka Ikujirō; 10 mei 1935) is een professor en auteur die wereldwijd bekend staat om zijn theorie omtrent kennismanagement bij bedrijven. Hij legt zich toe op het helpen van organisaties bij het opbouwen van kennis die hun concurrentiepositie versterkt.
Ikujiro Nonaka biografie
Ikujiro Nonaka werd geboren in Tokio, Japan. In zijn jeugd maakte hij de Tweede Wereldoorlog mee. In die tijd werden veel kinderen voor hun veiligheid vanuit Tokio naar het platteland geëvacueerd. Helaas werd Ikujiro Nonaka het slachtoffer van luchtaanvallen, maar gelukkig overleefde hij deze.
Door de ervaringen in zijn jeugd werd hij vastberaden om de Verenigde Staten te verslaan door Japan sterker te maken. Ikujiro Nonaka betoogt dat het samenbrengen van de beste aspecten van de industrie en het management van zowel de Japanse als westerse landen, de beste manier is om dit te realiseren.
Eerst zat hij op een technische school en later studeerde hij aan de Waseda Universiteit in Tokio. Na zijn studie, in 1958, kreeg Ikujiro Nonaka meteen een functie aangeboden als personeelsmanager bij Fuji Electric, een Japans bedrijf dat elektrische apparatuur produceert.
Hij constateerde dat het personeel van de fabriek waar hij werkte, zijn vaardigheden moest verbeteren. Daarom voerde hij een aangepaste versie van een Amerikaanse managementtraining in bij de fabriek.
De training werd snel populair bij het hoofdkantoor van het bedrijf en werd zelfs geïntroduceerd bij universiteiten in Japan. Als gevolg ging Ikujiro Nonaka samenwerken met de Keio Universiteit in Tokio aan het ontwikkelen van management curriculums voor een groot aantal bedrijven in Japan.
Het doel van Nonaka was om Japan weer groot te maken met behulp van kennis. Hij realiseerde zich dat hij in de Verenigde Staten zou moeten studeren om de Amerikaanse methoden te leren begrijpen en die vervolgens te doceren in Japan.
Toegewijd aan zijn missie legde Nonaka gedurende zo’n zes jaar geld opzij om te kunnen gaan studeren in de Verenigde Staten. Omdat hij zijn kennis sterk wilde verbreden, werkte hij bij diverse afdelingen van Fuji Electric, van marketing tot finance. In die zes jaar trouwde hij met een medewerker van Fuji Electric.
In 1967 verhuisde Ikujiro Nonaka naar de Verenigde Staten om consumentenmarketing te gaan studeren aan de Berkeley Universiteit van Californië. In 1968 behaalde hij zijn diploma en in 1972 zijn doctoraat, allebei aan deze universiteit.
In 1972, na het behalen van zijn doctoraat, verhuisde Nonaka weer naar Japan, waar hij ging werken als professor. Van 1977 tot 1979 gaf hij colleges aan de Nanzan Universiteit. Daarna, vanaf 1979, werkte Nonaka voor de National Defense Academy en vanaf 1982 sloot hij zich aan bij de faculteit van de Hitosubashi Universiteit voor een periode van 6 jaar.
In 1984 nodigde medestudent Hirotaka Takeuchi van de Berkeley Universiteit van Californie Ikujiro Nonaka uit om een symposium over innovatie aan de Harvard Business School bij te wonen.
Dit symposium stimuleerde zowel hij als Hirotaka Takeuchi om onderzoek te doen naar de verhalen over mensen die innovatieve oplossingen hadden ontwikkeld. Hun bevindingen werden gepubliceerd in het Harvard Business Review artikel ‘The Knowledge-Creating Company’. Zij betogen dat wanneer bedrijven kennis creëren, dit leidt tot concurrentievoordeel.
In 1997 werd Nonaka gekozen tot Xerox Distinguished Professor of Knowledge aan de Haas School of Business van de Berkeley Universiteit van Californië. Hij was de eerste houder van de titel Xerox Distinguished Professorship. Hij heeft een SECI model van kennisdimensies ontwikkeld en zijn werk legde de grondslag voor het concept van de Scrum methode.
In 2005 richtte Ikujiro Nonaka, samen met Hirotaka Takeuchi het Nonaka Institute of Knowledge, voorheen Knowledge Institute, op. Het bedrijf levert trainingsprogramma’s aan zowel bedrijven als scholen.
Het onderzoek van Nonaka naar kenniscreatie was uitmuntend en werd internationaal sterk gewaardeerd. Zijn werk bestaat uit het onderzoeken van diverse concepten van de kennis van Japan en westerse landen. Hij was lid van verschillende wetenschappelijke commissies, waaronder de Industrial and Corporate Change, the Journal of Management of Governance, en de Academic Association of Organizational Science.
Nonaka heeft ook vele onderscheidingen gekregen. Hij ontving de Innovation Luminary Awards van 2016. Ook werd hij onderscheiden met de Lifetime Achievement Award door Thinkers50, de Honorary Doctor of Laws door de Waseda Universiteit, en ontving hij de HEC Paris Honoris Causa Professor Award. Eind 2017 kreeg hij tevens de Lifetime Achievement Award van Berkeley Haas.
Ikujiro Nonaka heeft een groot aantal boeken en artikelen gepubliceerd over kenniscreatie, in zowel het Japans als het Engels. Hij staat als 20e genoteerd in de lijst van Meest Invloedrijke Bussiness Denkers van de Wall Street Journal. Tegenwoordig woont hij in Japan en werkt als professor aan de Waseda Universiteit. Daarnaast is Ikujiro Professor Emeritus aan de Hitotsubashi Universiteit.
Ikujiro Nonaka quotes
- “Without real exchange, you can’t create knowledge.”
- “In an economy where the only certainty is uncertainty, the one sure source of lasting competitive advantage is knowledge.”
- “Tacit knowledge is personal, context-specific, and therefore hard to formalize and communicate. Explicit or “codified” knowledge, on the other hand, refers to knowledge that is transmittable in formal, systematic language.”
Publicaties en boeken
- 2014. Dynamic fractal organizations for promoting knowledge-based transformation – A new paradigm for organizational theory. European Management Journal, 321, 137-146.
- 2012. Leadership in organizational knowledge creation: A review and framework. Journal of Management Studies, 491, 240-277.
- 2011. The wise leader. Harvard business review, 895, 58-67.
- 2009. Perspective—Tacit knowledge and knowledge conversion: Controversy and advancement in organizational knowledge creation theory. Organization science, 203, 635-652.
- 2008. The quality of group tacit knowledge. The Journal of Strategic Information Systems, 171, 4-18.
- 2008. The knowledge-creating company. Harvard Business Review Press.
- 2008. Managing flow: A process theory of the knowledge-based firm. Springer.
- 2007. Why do firms differ. Knowledge creation and management: New challenges for managers, 129.
- 2007. Strategic management as distributed practical wisdom phronesis. Industrial and Corporate Change, 163, 371-394.
- 2006. Organizational knowledge creation theory: Evolutionary paths and future advances. Organization studies, 278, 1179-1208.
- 2006. Objectivity and subjectivity in knowledge management: a review of 20 top articles. Knowledge and process management, 132, 73-82.
- 2006. Knowledge creation and management: New challenges for managers. Oxford university press.
- 2005. The theory of the knowledge-creating firm: subjectivity, objectivity and synthesis. Industrial and corporate change, 143, 419-436.
- 2005. SECI, ba and leadership: a unified model of dynamic knowledge creation. Knowledge Management: Critical Perspectives on Business and Management, 2317, 16-29.
- 2005. Knowledge management: critical perspectives on business and management. Vol. 2. Taylor & Francis.
- 2004. Hitotsubashi on knowledge management. Wiley.
- 2003. The knowledge-creating theory revisited: knowledge creation as a synthesizing process. Knowledge management research & practice, 11, 2-10.
- 2002. A firm as a dialectical being: towards a dynamic theory of a firm. Industrial and Corporate change, 115, 995-1009.
- 2001. Making the most of your company’s knowledge: a strategic framework. Long range planning, 344, 421-439.
- 2001. Knowledge emergence. Knowledge emergence: Social, technical, and evolutionary dimensions of knowledge creation, 3-9.
- 2000. Enabling knowledge creation: How to unlock the mystery of tacit knowledge and release the power of innovation. Oxford University Press on Demand.
- 2000. A firm as a knowledge-creating entity: a new perspective on the theory of the firm. Industrial and corporate change, 91, 1-20.
- 1999. Knowledge creation within industrial systems. Journal of management and governance
- 1998. The ART of knowledge: Systems to capitalize on market knowledge. European management journal, 166, 673-684.
- 1998. The concept of “Ba”: Building a foundation for knowledge creation. California management review, 403, 40-54.
- 1998. Knowledge enablers. Knowing in firms: Understanding, managing and measuring knowledge, 173-203.
- 1998. A Theory of the Firm’s Knowledge-Creation Dynamics.
- 1997. Develop knowledge activists! European management journal, 155, 475-483.
- 1996. From information processing to knowledge creation: a paradigm shift in business management. Technology in society, 182, 203-218.
- 1995. The knowledge creation company: how Japanese companies create the dynamics of innovation.
- 1994. Organizational knowledge creation theory: a first comprehensive test. International Business Review, 34, 337-351.
- 1994. A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization science, 51, 14-37.
- 1991. Models of knowledge management in the West and Japan.
- 1991. Managing the firm as an information creation process. Advances in information processing in organizations, 4, 239-275.
- 1990. Redundant, overlapping organization: A Japanese approach to managing the innovation process. California Management Review, 323, 27-38.
- 1989. Managing innovation as a self-renewing process. Journal of business venturing, 45, 299-315.
- 1988. Toward middle-up-down management: accelerating information creation. MIT Sloan Management Review, 293, 9.
- 1988. Creating organizational order out of chaos: Self-renewal in Japanese firms. California management review, 303, 57-73.
- 1986. The new product development game. Harvard business review, 641, 137-146.
- 1986. The application of organizational learning theory to Japanese and American management. Journal of International Business Studies, 173, 127-147.
- 1985. Japanese management: what about the “hard” skills? Academy of Management Review, 102, 181-191.
- 1985. Assessing the impact of country of origin on product evaluations: a new methodological perspective. Journal of Marketing Research, 388-396.
- 1984. Managing the new product development process: how Japanese companies learn and unlearn. Division of Research, Harvard Business School.
Citatie voor dit artikel:
Zeeman, A. (2018). Ikujiro Nonaka. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/ikujiro-nonaka/
Oorspronkelijke publicatiedatum: 24/08/2018 | Laatste update: 10/06/2024
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/ikujiro-nonaka/”>Toolshero: Ikujiro Nonaka</a>