Igor Ansoff

Igor Ansoff - toolshero

Igor Ansoff (1918- 2002) was een vooraanstaand Russisch Amerikaanse wetenschapper en als autoriteit op het gebied van strategie. Hij staat bekend in de boeken als de vader van Strategisch management en is wereldwijd bekend met zijn model, de Ansoff matrix.

Biografie Igor Ansoff

Ansoff ’s wetenschappelijke carrière begon in 1937 toen hij na het afronden van High School ging studeren aan de universiteit Stevens Institute of Technology (SIT). Daar behaalde hij zijn MSc. graad in dynamica. Vervolgens startte Igor Ansoff aan de Brown University zijn promotie onderzoek op het gebied van toegepaste wiskunde, in het bijzonder de theorie van Elasticiteit en Plasticiteit.

Na deze studie en onderzoekprestaties trad Igor Ansoff aan bij het UCLA binnen het Senior Executive Program. Igor Ansoff was een vooraanstaand professor en heeft bij verschillende instituten 17 jaar lang veel onderzoek verricht op het gebied van strategisch management.

Igor Ansoff is wereldwijd bekend voor zijn onderzoek op drie specifieke gebieden, te weten: het concept van milieu turbulentie, het voorwaardelijke strategisch succes paradigma, een concept dat is gevalideerd door talloze proefschriften en realtime strategisch management. Marketing- en MBA-studenten zijn meestal vertrouwd met zijn Ansoff matrix, een instrument dat hij in het leven heeft geroepen om generieke strategieën voor de start van een bedrijf via bestaande of nieuwe producten, in bestaande of nieuwe markten te plotten.

Naast hoogleraarschap was Igor Ansoff ook adviseur en heeft hij tal van bedrijven zoals Philips, General Electric, IBM, Sterling en Westinghouse geadviseerd bij strategische management vraagstukken. Zijn werk werd vooral gewaardeerd door velen met als gevolg dat Igor Ansoff verschillende prijzen ontving tijdens zijn carrière. Inmiddels is er ook een prijs naar hem vernoemd, te weten Igor Ansoff Award (opgezet in 1981).

In 2002 overleed Igor Ansoff aan complicaties van longontsteking in San Diego, Californië.

Igor Ansoff quotes

  1. “A natural companion to the competitive advantage is the synergy component of strategy. This requires that opportunities within the scope possess characteristics which will enhance synergy.”
  2. “The triplet of specifications – the product-market scope, the growth vector and the competitive advantage – describes the firm’s product-market path in the external environment.”
  3. “By searching out opportunities which match its strengths the firm can optimize the synergistic effects.”

Bekende publicaties en boeken van Igor Ansoff et al.

  • 2019. Societal strategy for the business firm. In Implanting Strategic Management (pp. 285-310). Palgrave Macmillan, Cham.
  • 2018. Implanting strategic management. Springer.
  • 2007. Strategic Management. Palgrave Macmillan Ltd.
  • 2006. The secrets of strategic management: The Ansoffian approach. Ansoff Institute.
  • 2004. Strategic management of technology. Technology Analysis & Strategic Management, 16(2), 275-291.
  • 1993. Optimizing profitability in turbulent environments: A formula for strategic success, Journal: Long Range Planning, vol. 26, no. 5, pp. 11-23.
  • 1994. Comment on Henry Mintzberg’s rethinking strategic planning.
  • 1991. Critique of Henry Mintzberg’s, ‘The design school: Reconsidering the basic premises of strategic management’, Journal: Strategic Management Journal, vol. 12, no. 6, pp. 449-461.
  • 1991. Strategic management in a historical perspective. International Review of Strategic Management, 2(1), 3-69.
  • 1990. Implanting strategic management. New York: Prentice Hall.
  • 1988. The new corporate strategy. Wiley.
  • 1987. The emerging paradigm of strategic behavior. Strategic Management Journal, 8(6), 501-515.
  • 1987. Strategic Management of Technology, Journal: IEEE Engineering Management Review, vol. 15, no. 3, pp. 2-13.
  • 1986. Competitive strategy analysis on the personal computer, Journal of Business Strategy, vol. 6, no. 3, pp. 28-36.
  • 1985. Conceptual underpinnings of systematic strategic management. European Journal of operational research, 19(1), 2-19.
  • 1982. Strategic response in turbulent environments. Brussels: European Institute for Advanced Studies in Management.
  • 1980. Strategic Management of Technology, Journal: Strategic Management Journal, vol. 1, no. 1, pp. 1-5.
  • 1980. Strategic issue management. Strategic Management Journal, 1(2), 131-148.
  • 1977. The changing shape of the strategic problem. European Institute for Advanced Studies in Management.
  • 1977. State of practice in planning systems. Sloan Management Review, 18(2), 1-24.
  • 1976. Strategic portfolio management. Journal of General Management, 4(1), 13-29.
  • 1976. From Strategic Planning To Strategic Management. In International Conference on Strategic Management 1973: Vanderbilt University). Wiley.
  • 1975. Managing Strategic Surprise by Response to Weak Signals. California management review, 18(2).
  • 1975. Managing surprise and discontinuity: strategic response to weak signals. European Institute for Advanced Studies in Management.
  • 1973. Toward a strategic theory of the firm. Business strategy. Great Britain: Penguin Books, 11-40.
  • 1972. The concept of strategic management. Journal of Business Policy, 2(4), 2-7.
  • 1971. A language for organization design: part I. Management science, 17(12), B-705.
  • 1970. Corporate strategy: An analytic approach to business policy for growth and expansion. Penguin books.
  • 1970. Does planning pay? The effect of planning on success of acquisitions in American firms, Journal: Long Range Planning, vol. 3, no. 2, pp. 2-7.
  • 1969. Business strategy: selected readings (Vol. 72). Penguin books.
  • 1968. An Appreciation of Industrial Dynamics, Journal: Management Science – Management, vol. 14, no. 7, pp. 383-397.
  • 1967. Strategies for a technology-based business. Harvard business review, 45(6), 71-83.
  • 1965. The firm of the future. Harvard Business Review, 43(5), 162-178.
  • 1965. Corporate Strategy: An Analytical Approach to Business Policy for Growth and Expansion. McGraw-Hill.
  • 1964. A Quasi-Analytic Approach to the Business Strategy Problem, Journal: Management Science – Management, vol. MT-4, no. 1, pp. 67-77.
  • 1962. Merger objectives and organization structure. Review of Economics and Business, 2(S 49).
  • 1958. A model for diversification. Management science, 4(4), 392-414.
  • 1957. Strategies for diversification. Harvard business review, 35(5), 113-124.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2010). Igor Ansoff. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/igor-ansoff/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/igor-ansoff/”>ToolsHero: Igor Ansoff</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 0 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 0

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Word lid en ontvang onbeperkt toegang

Door lid te worden van ons learning platform, krijg je onbeperkt toegang tot alle artikelen (1000+), templates, video's en meer!

Tagged:

Geef een reactie