Hirotaka Takeuchi

Hirotaka Takeuchi - ToolsHero

Hirotaka Takeuchi (Takeuchi Hirotaka; 16 oktober 1946) is een Japanse professor en auteur, die gespecialiseerd is in marketing, concurrentiestrategie en kennismanagement. Hij wordt tevens beschouwd als een van de grondleggers van het concept van de Scrum Agile Methodiek, die hij samen met Ikujiro Nonaka bedacht. Hij schreef, ook samen met anderen, diverse boeken, waaronder ‘The Knowledge-Creating Company.’ Dit boek werd in 1995 door de Association of American Publishers uitgeroepen tot het Beste Nieuwe Boek van het Jaar.

Biografie Hirotaka Takeuchi

Hirotaka Takeuchi werd geboren in Tokyo, Japan. Tijdens zijn jeugd was hij erg geïnteresseerd in bergbeklimmen.

Na de middelbare school ging hij eerst aan de Internationale Christelijke Universiteit in Tokio studeren, waar hij een graad in bedrijfskunde behaalde. Na zijn studie in Japan verhuisde Hirotaka Takeuchi naar de Verenigde Staten waar hij zijn MBA en doctoraat haalde aan de Berkeley Universiteit in Californië.

Meteen na het behalen van zijn doctoraat kreeg Hirotaka Takeuchi een baan aangeboden bij de Harvard Universiteit. Zodoende begon hij zijn loopbaan als assistent-professor in marketing en retail voor een periode van ongeveer vijf jaar. In 1983 keerde hij terug naar Japan waar hij lesgaf als hoofddocent aan de Hitotsubashi Universiteit in Tokio. Later, in 1987, werd Hirotaka Takeuchi professor aan de Hitotsubashi Universiteit.

Vanaf 1995 werkte Hirotaka Takeuchi gedurende één jaar als gastprofessor aan de Harvard Universiteit. In deze periode gaf hij les in concurrentiestrategie.

Van 1998 tot 2010 was hij ook een van de oprichtende decanen van de Graduate School of International Corporate Strategy, onderdeel van de Hitotsubashi Universiteit.

Buiten zijn ervaring met lesgeven heeft Hirotaka Takeuchi ook gewerkt voor internationale organisaties. Hij heeft gewerkt bij Cann-Erickson, een reclamebureau dat organisaties als Coca-Cola en Mastercard heeft geholpen. Hirotaka Takeuchi was daar verantwoordelijk voor uitvoerend marktonderzoek en rekeningenbeheer. Ook heeft hij als consultant bij McKinsey & Company gewerk en vanuit die functie overlegde hij met vele multinationals. Daarnaast is hij vele malen spreker geweest op conferenties.

Hirotaka Takeuchi heeft samengewerkt met vele professionals wereldwijd en zodoende een enorme ervaring in zijn vakgebied opgebouwd. Hij schreef een groot aantal artikelen voor wetenschappelijke tijdschriften, waaronder Harvard Business Review, California Management Journal en Journal of Retailing Veel van deze artikelen zijn ook gepubliceerd door andere wetenschappelijke tijdschriften en bedrijfsmagazines.

Hirotaka Takeuchi is lid van diverse commissies, zoals het Ministerie van Internationale Handel en Industrie. Daarnaast is hij lid van de planraad van het Wereld Economisch Forum en een aantal politieke organisaties in Japan.

In 2016 was Hirotaka Takeuchi medeoprichter van de Global Academy Corporation. Deze organisatie richt zich op het helpen van Japanse ondernemingen, zodat deze zich volledig kunnen ontplooien, door zowel offline als online trainingen te geven aan werknemers van deelnemende bedrijven.

Hirotaka Takeuchi is op dit moment werkzaam als professor management in de strategy unit aan de Harvard Business school, maar is tevens voorzitter van de Global Academy Corporation. Naast deze functies werkt hij als directeur voor Mitsui & Co., Daiwa Securities Group Inc., en BrightPath Biotherapeutics Co Ltd.

Hij heeft de veertien hoogste bergen van de wereld beklommen, waaronder de Mount Everest, K2 en Kanchenjunga. In 2007 kwam hij bijna om het leven tijdens het beklimmen van een berg in Nepal. Hirotaka Takeuchi zegt echter dat hij zal blijven klimmen zolang zijn lichaam dat toestaat.

blicaties en boeken van Hirotaka Takeuchi et al

  • 2016. Embracing agile. Harvard Business Review, 945, 40-50.
  • 2013. Knowledge-based view of strategy. Universia Business Review, 40.
  • 2011. The wise leader. Harvard business review, 895, 58-67.
  • 2011. The Company–creator of knowledge. The origin and development of innovation in Japanese firms.
  • 2008. The contradictions that drive Toyota’s success. Strategic Direction, 251.
  • 2008. Extreme toyota. Radical Contradictions That Drive Success at the World’s Best Manufacturer. Hoboken, New Jersey.
  • 2006. The new dynamism of the knowledge-creating company. Knowledge Economy, 1, 1-10.
  • 2006. The competitiveness of Japanese industries and firms. Knowledge Economy, 35.
  • 2006. Japan, Moving Toward a More Advanced Knowledge Economy: Volume 2. Advanced Knowledge-Creating Companies. Washington, DC: World Bank.
  • 2006. Creating the dynamics of hard-to-imitate innovation. Knowledge Economy, 83.
  • 2004. Hitotsubashi on knowledge management. Wiley.
  • 2001. Organizational knowledge creation. Creative Management, SAGE, London,, 64-82.
  • 2001. Classic work: Theory of organizational knowledge creation. Knowledge Management: Classic and Contemporary. Works. Morey, Daryl, 139-182.
  • 2001. 15 Towards a Universal Management Concept of Knowledge. Managing industrial knowledge: Creation, transfer and utilization, 315.
  • 2000. Reflection on knowledge management from Japan. Knowledge management: Classic and contemporary works, 183-6.
  • 2000. Can Japan Compete? pp. 2-3. London: Macmillan.
  • 1998. Beyond Knowledge Management. Lesson from Japan, June 1998.
  • 1998. A Theory of the Firmer’s Knowledge-Creation Dynamics.
  • 1996. The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. Long range planning, 429, 592.
  • 1996. A theory of organizational knowledge creation. International Journal of Technology Management, 117-8, 833-845.
  • 1995. Introduction to knowledge in organizations. The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation, 3-19.
  • 1995. How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation: The Knowledge-Creating Company.
  • 1988. Gaining competitive advantage through global product development. Hitotsubashi Journal of commerce and management, 231 23, 21-52.
  • 1986. Three roles of international marketing in global strategy. Competition in global industries, 11, 1-46.
  • 1986. The new new product development game. Harvard business review, 641, 137-146.
  • 1984. The strategic role of international marketing: managing the nature and extent of worldwide coordination. Division of Research, Harvard Business School.
  • 1984. Managing the new product development process: how Japanese companies learn and unlearn. Division of Research, Harvard Business School.
  • 1983. Quality is more than making a good product. Harvard business review, 614, 139-145. 1980. New promise of computer graphics. Harvard Business Review, 581, 122-131.
  • 1981. Productivity: learning from the Japanese. California Management Review, 234, 5-19.
  • 1981. Non-store marketing-fast track or slow. Harvard Business Review, 594, 75-84.
  • 1980. Strategic Issues in Distribution. Harvard Business School.
  • 1977. Productivity in retailing: retail structure and public policy. Journal of Retailing, 53, 35-46.

Citatie voor dit artikel:
Zeeman, A. (2018). Hirotaka Takeuchi. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/hirotaka-takeuchi/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/hirotaka-takeuchi/”>ToolsHero.nl: Hirotaka Takeuchi</a>

Interessant artikel? Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Hirotaka Takeuchi, 5 / 5 (1 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here