Frederick Herzberg biografie en quotes

Frederick Herzberg - Toolshero

Frederick Herzberg (1923-2000) was een klinisch psycholoog en is één van de belangrijkste schrijvers op het gebied van management- en motivatietheorieën. Hij was één van de meest invloedrijke managementdocenten- en adviseurs van de periode na de Tweede Wereldoorlog.

De benadering van Frederick Herzberg is gericht op inhoudstheorieën en verklaart de factoren die een persoon op het werk motiveren. Hij is bekend geworden door zijn boek The Motivation To Work (1959) en de Two Factor motivatietheorie.

De biografie van Frederick Herzberg

Frederick Herzberg behaalde zijn doctoraat (Ph.D) in psychologie in 1950 en volgde zijn vooropleiding aan het City College. Hij kreeg een beurs aangeboden om naar de Graduate School of Public Health aan de University of Pittsburgh te gaan, waar hij klinische- en abnormale psychologie studeerde.

Gratis e-book bij Toolshero

Zijn interesse ging uit naar industriële geestelijke gezondheid, maar hij ontdekte al snel dat de concepten van industriële geestelijke gezondheid een herformulering waren van zijn eerdere onderzoek. Daarom gaf Herzberg zijn proefschrift de titel ‘Mental Health Is Not the Opposite of Mental Illness’.

Hij werd professor in de psychologie aan de Case Western Reserve University en begon tegelijkertijd zijn onderzoek te richten op de werkvloer. In deze periode richtte Herzberg het Department of Industrial Mental Health op. Hij vertrok later naar de University of Utah, waar hij professor in het Management was.

Frederick Herzberg heeft veel bedrijven geadviseerd, waaronder multinationals als AT&T, de regering van de Verenigde Staten, en andere buitenlandse regeringen. Hij was een van de eerste Amerikaanse adviseurs die onderzoek heeft gedaan naar arbeiders in de Sovjet-Unie, en hij heeft vaak in het buitenland gewerkt in landen zoals Israël en Japan.

Herzberg heeft ook gewerkt als onderzoeksdirecteur voor Psychological Services of Pittsburgh. Op een dag vroeg een verveelde fabrieksmedewerker hem: “Wat verwachten mensen van hun werk?” Deze vraag stimuleerde hem om een onderzoek uit te voeren en de hypothese te testen dat werktevredenheid en werkontevredenheid twee gescheiden concepten zijn.

In 1959 kwam Frederick Herzberg met zijn Two Factor theorie. Deze was afgeleid van de behoeftenhiërarchie van Maslow, die gebaseerd is op het idee dat menselijke behoeften zijn gerangschikt op niveaus binnen een hiërarchie van belang die zorgt voor motivatie.

De Two Factor theorie van Frederick Herzberg werd voor het eerst gepubliceerd in 1959 in zijn boek The Motivation to Work. Ondanks dat hij zich richtte op personen op de werkvloer, was de theorie populair bij managers die het belang van kennis van management en expertise erkenden.

Van Herzberg’s publicatie One More Time, How Do You Motivate Employees? uit 1967, waren in 1987 meer dan één miljoen herdrukken verkocht en het was het het meest aangevraagde artikel uit het Harvard Business Review.

Tegenwoordig zijn managers het erover eens dat Herzberg’s Two Factor theorie richtlijnen biedt om een team te motiveren.

Het stimuleert verbetering in het Psychologisch contract, wat de relatie inhoudt tussen een werkgever en zijn werknemers met betrekking tot gezamenlijke verwachtingen van input en resultaten. Bovendien kan zijn theorie worden toegepast op verschillende soorten organisaties en om de positie van het management te ondersteunen.

Word lid van Toolshero

Bekende quotes

  1. “If you want someone to do a good job, give them a good job to do.”
  2. “It’s the job of a manager not to light the fire of motivation, but to create an environment to let each person’s personal spark of motivation blaze.”
  3. “Idleness, indifference and irresponsibility are healthy responses to absurd work.”
  4. “You cannot love an employee into creativity, although you can … avoid his dissatisfactions with the way you treat him.”
  5. “True motivation comes from achievement, personal development, job satisfaction, and recognition.”
  6. “Man does work for profit in order to enjoy pain; but in a positive sense, he works to enjoy the excitement and meaning that achievement provides for his own psychological growth and thereby his happiness.”
  7. “It is only when a person has his own generator that we can talk about motivation. He then needs no outside stimulation. He wants to do it.”
  8. “I can charge a man’s battery, and then recharge it, and recharge it again. But it is only when he has his own generator that we can talk about motivation. He then needs no outside stimulation. He wants to do it.”

Publicaties en boeken van Frederick Herzberg et al.

  • 2011, 1993, 1967. The motivation to work. Transaction publishers.
  • 2005. Motivation-hygiene theory. J. Miner, Organizational Behavior I: Essential Theories of Motivation and Leadership, 61-74.
  • 1987. Workers’ needs: the same around the world. Industry week, 21(9), 29-30.
  • 1987. Innovation: Where is the relish?. The Journal of Creative Behavior, 21(3), 179-192.
  • 1986. One more time: How do you motivate employees. New York: The Leader Manager, 433-448.
  • 1980. Humanities, Practical management education. Industry Week, 206(7), 69-72.
  • 1979. New Perspectives in the Will to Work. Personnel Administrator, 24(12), 72-76.
  • 1979. Motivation and innovation: who are workers serving?. California Management Review, 22(2), 60-70.
  • 1976. Orthodox Job Enrichment: Measuring True Quality in Job Satisfaction. Personnel, 53(5), 54-68.
  • 1974. Wise Old Turk. Harvard Business Review, 52(5), 70-80.
  • 1974. Motivation-hygiene profiles: Pinpointing what ails the organization. Organizational Dynamics, 3(2), 18-29.
  • 1974. Motivation-hygiene correlates of mental health: An examination of motivational inversion in a clinical population. Journal of consulting and clinical psychology, 42(3), 411.
  • 1971. Relevancy in the test of motivator-hygiene theory. Journal of Applied Psychology, 55(1), 73.
  • 1971. Managers or animal trainers. Management Review, 60(7), 2-15.
  • 1969. Job enrichment pays off. Harvard Business Review, 47(2), 61-78.
  • 1966. l One More Time: How Do You. World, 88.
  • 1966. Work and the nature of man.
  • 1965. Job attitudes in the Soviet Union. Personnel Psychology, 18(3), 245-252.
  • 1965. The new industrial psychology. ILR Review, 18(3), 364-376.
  • 1965. The motivation to work among Finnish supervisors. Personnel Psychology, 18(4), 393-402.
  • 1964. The motivation-hygiene concept and problems of manpower. Personnel Administration.
  • 1963. The motivation-hygiene concept and psychotherapy. Mental hygiene, 47, 384.
  • 1962. Basic needs and satisfactions of individuals. Industrial Relations Monograph, (21), 73-79.
  • 1962. New approaches in management organization and job design. Industrial Medicine and Surgery, 31, 477-481.
  • 1961. A motivation-hygiene concept of mental health. Mental Hygiene, 45, 394-401.
  • 1959. Work and motivation. Behaviour science concepts and management application: Studies in personnel policy, 216.
  • 1954. Temperament measures in industrial selection. Journal of Applied Psychology, 38(2), 81.
  • 1954. A study of sex differences on the Primary Mental Abilities Test. Educational and Psychological Measurement, 14(4), 687-689.
  • 1954. Prognostic variables for electro-shock therapy. The Journal of General Psychology, 50(1), 79-86.
  • 1954. A further study of the stability of the Kuder Preference Record. Educational and Psychological Measurement, 14(2), 326-331.

Citatie voor dit artikel:
Zeeman, A. (2017). Frederick Herzberg. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/frederick-herzberg/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 30/01/2017 | Laatste update: 05/10/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/frederick-herzberg/”>Toolshero: Frederick Herzberg</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Alexander Zeeman
Article by:

Alexander Zeeman

Alexander Zeeman is Content Manager bij ToolsHero waar hij zich richt op content productie, content management en marketing. Daarnaast studeert hij International Business aan de Hogeschool Rotterdam. Binnen zijn studie is hij bezig met de ontwikkeling van diverse management competenties en het verbeteren van operationele bedrijfsprocessen.

Tags:

Geef een reactie