Everett Rogers biografie en boeken

Everett Rogers - Toolshero

Everett Rogers (1931-2004) was een communicatiespecialist, socioloog, schrijver en actief docent. Hij is vooral bekend geworden met zijn theorie over diffusie van innovatie waarbij Everett Rogers de term ‘early adopter’ of te wel pionier introduceerde. Hieronder tref je de biografie en de lijst met bekende publicaties en boeken van Rogers.

Biografie Everett Rogers

Everett behaalde naast een Bachelor graad (BSc.) en Master graad (MSc.) in agricultuur, ook een doctoraat (Ph.D.) aan de Universiteit van Iowa State (Verenigde Staten). Zijn dissertatie voor de vakgebieden sociologie en statistiek gaat over de weerstand van boeren voor het gebruiken van innovatieve technieken in de agricultuur.

Na zijn dissertatie bouwde Everett Rogers door op zijn bevindingen en breidde zijn onderzoek uit met diverse vervolgstudies. Hij was assistent professor aan de Universiteit van Ohio (Verenigde Staten).

Gratis e-book bij Toolshero

Rogers wist in 1962 een baanbrekend boek te publiceren genaamd ‘Diffusion of Innovations, 1st edition’ (1962). Deze publicatie gaf Rogers als 30-jarige wetenschapper en docent veel erkenning en status.

Door de jaren heen werd na uitbreiding van zijn onderzoek, zijn werk in communicatie, sociologische en technologie adoptie studies, steeds breder geaccepteerd. Meerdere publicaties van boeken en artikelen waren het gevolg van deze ontwikkelingen.

Vanaf 1990 breidde Rogers zijn interesse uit in het werkveld Entertainment educatie. Naast het evalueren van radio drama om de gezondheid in Tanzania te verbeteren, schreef Everett samen met Arvind Singhal een boek met de titel ‘Entertainment Education: A Communication Strategy for Social Change’.

Tevens introduceerde Rogers in die periode een jaarlijkse prijs genaamd ‘the Everett M. Rogers Award for Achievement in Entertainment-Education’, welke staat voor de meest uitblinkende praktijk- of onderzoekprestatie binnen het werkveld Entertainment educatie.

Word lid van Toolshero

Bekende publicaties en boeken

  • 2003 / 1995 / 1983 / 1962. Diffusion of innovations. New York: Free Press.
  • 1999. Inter cultural communication. Prospect Heights, IL: Waveland Press.
  • 1994. A history of communication study: A biographical approach. New York: Free Press.
  • 1988 / 1972. Social change in rural societies. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • 1986. Communication technology: The new media in society. New York: Free Press.
  • 1985. The media revolution in America and Western Europe. Norwood, NJ: Ablex.
  • 1984. Silicon Valley fever: Growth of high-technology culture. New York: Basic Books.
  • 1981. Communication networks: Toward a new paradigm for research. New York: Free Press.
  • 1976. Communication and development: Critical perspectives. Beverly Hills, CA: Sage.
  • 1976. New Product Adoption and Diffusion. Journal of Consumer Research, 2 (March), 290 -301.
  • 1976. Communication in organizations. New York: Free Press.
  • 1973. Communication strategies for family planning. New York: Free Press.
  • 1969. Modernization among peasants: The impact of communication. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • 1960. Social change in rural society: A textbook in rural sociology. New York: Appleton-Century-Crofts.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2012). Everett Rogers. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/everett-rogers/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 20/01/2012 | Laatste update: 21/08/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/everett-rogers/”>Toolshero: Everett Rogers</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 2

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Article by:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Tags:

Geef een reactie