Elias St. Elmo Lewis

0
281
Elias St. Elmo Lewis - ToolsHero

Elias St. Elmo Lewis (1872 – 1948) was een succesvolle Amerikaanse reclame advocaat. Hij schreef en sprak overvloedig over de mogelijkheden van reclame om het publiek voor te lichten. In 1951 werd hij postuum toegevoegd aan de Advertising Hall of Fame.

Biografie Elias St. Elmo Lewis

Elias St. Elmo Lewis werd geboren in Philadelphia. Zijn tweede naam, St. Elmo, is afgeleid van de gelijknamige roman van Augusta J. Evans gepubliceerd in 1866.

Elias St. Elmo Lewis werd opgeleid aan de Noord-Broad Street Select School in Philadelphia, later omgedoopt in “Eastburn Academy” naar diens oprichter, vervolgens aan de Universiteit van Pennsylvania, waar hij de “University Courier” uitgaf in 1893 en 1894.

In 1895 was hij de redacteur van een kunst-publicatie genaamd “Moods” en werkte hij als junior partner en business manager voor een drukkerij.

In 1896 richtte hij een reclamebureau op genaamd The adverteerders Agentschap, dat was gevestigd in de oude Penn Mutual Building in Philadelphia. De bedrijfsslogan “Ask Lewis about it” kreeg spreekwoordelijke faam. Hij nam de leiding in de difterie-antitoxine reclame voor de HK Mulford Co in 1896.

In 1901 werd Elias St. Elmo Lewis benaderd door de Peirce School in Philadelphia om leiding te geven aan de Peirce School of Advertising. Elias St. Elmo Lewis werkte bij de National Cash Register Company in 1902-1903, als reclame-manager aan de Burroughs Adding Machine Company in 1905-1914.

Op juni 1910 werd Elias St. Elmo Lewis verkozen tot president van de nieuw opgerichte National Association of Advertising Managers bij hun eerste reguliere vergadering in Hotel Pontchartrain in Detroit. Hij werkte bij Campbell Ewald Co als reclame- en verkoopadviseur in 1915. Elias St. Elmo Lewis was getrouwd met Maude Rose Wherry.

Toen in 1925 het AIDA-model in de “psychologie van de verkoop en reclame” werd gepubliceerd door Edward K. Sterk Jr, werd het AIDA-modelAIDA-model gemeengoed van Elias St. Elmo Lewis.

Volgens Sterk, formuleerde Lewis namelijk al in 1888 de basis voor dit model met de slogan “attract Attention, maintain Interest, create Desire” en voegde hier later het vierde element “onderneem Actie” toe. Elias St. Elmo Lewis was voornamelijk een bekend fenomeen binnen de reclamewereld.

In de vroege jaren 1940, verhuisde hij met zijn vrouw van Detroit naar St. Petersburg, Pinellas County (FL) op advies van de artsen, waar hij uiteindelijk stierf op 18 maart 1948.

Bekende publicaties en boeken van Elias St. Elmo Lewis et al.

  • 1933. Profit engineering, applied economics in making business profitable.
  • 1917. Getting the most out of business.
  • 1914. Efficient Cost Keeping, A study of the most effective applications of cost keeping principles to certain types of management.
  • 1908. Financial advertising: for commercial and savings banks, trust, title insurance, and safe deposit companies, investment houses.
  • 1904. The credit man and his work.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2012). Elias St. Elmo Lewis. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/elias-st-elmo-lewis/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/elias-st-elmo-lewis/”>ToolsHero: Elias St. Elmo Lewis</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

0 / 5 (0 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here