Edward Thorndike biografie, quotes en boeken
Edward Thorndike (31 augustus 1874 – 9 augustus 1949) was een invloedrijke Amerikaanse psycholoog en onderwijzer, vaak de grondlegger van de moderne onderwijspsychologie genoemd. Het grootste deel van zijn carrière werkte hij als hoogleraar psychologie aan Columbia University. Edward Lee Thorndike stond bekend om zijn experimenten met de puzzelbox en om de zogenaamde Law of Effect. Dit artikel zal hier meer over uitleggen en tevens ingaan op Thorndike’s bijdrage aan de psychologie.
De biografie van Edward Thorndike
Edward Thorndike werd op 31 augustus 1874 geboren in Williamsburg, Massachusetts. Hij was de zoon van een predikant, maar was zelf niet religieus. Voor hem was de wetenschap ‘de enige zekere basis voor sociale vooruitgang’. Alle vier de kinderen in het huishouden van dominee Thorndike blonken academisch uit en bouwden een academische carrière op. Dit was niet verrassend, aangezien van deze rolmodellen binnen de kerkelijke gemeente excellentie werd verwacht.
Het gezin verhuisde veel door New England, telkens wanneer dominee Thorndike van de kerk opdracht kreeg om elders te dienen. Dus toen Edward zich eenmaal op één plek kon vestigen, deed hij dat ook. Op 33-jarige leeftijd bouwde hij een huis in Montrose, New York, en gaf les aan Teachers College, Columbia University, waar hij 40 jaar bleef lesgeven. Hij bleef ook in Montrose tot aan zijn dood in 1949.
Voordat hij begon met lesgeven, behaalde Edward in 1897 zijn Mastersdiploma aan Harvard University en voltooide hij in 1898 zijn Ph.D. aan Columbia University. In zijn tijd op Harvard, was hij eerst geïnteresseerd in hoe dieren leren (ethologie) en daarna raakte hij geïnteresseerd in de studie van de mens. Vervolgens wijdde hij zijn leven aan deze studie.
Edward Thorndike’s bijdrage aan de psychologie
Puzzelbox / puzzeldoos
Edward Thorndike wordt beschouwd als een pionier op het gebied van het behaviorisme en de studie van leren. Hij was ook een pionier in het gebruik van dieren in klinische experimenten. Zijn inmiddels klassieke studie over leren, Animal Intelligence (1898), was de eerste die de puzzeldoos gebruikte om het leren van dieren te testen. In elke box moesten katten een bepaalde reactie (R) uitvoeren, zoals op een knop drukken of aan een hendel trekken, om te ontsnappen en gevoed te worden, terwijl Thorndike meette hoe lang het duurde.
Thorndike geloofde dat dieren leerden door een proces van beloning en straf. Zijn experimenten overtuigden hem ervan dat het leren van dieren niet gepaard ging met redeneren, maar berustte op de aanwezigheid van een bepaalde situatie of stimulus (S) die van het dier vereiste dat hij verschillende reacties (R) uitoefende. Met vallen en opstaan wordt uiteindelijk de meest adaptieve reactie bereikt. Thorndike verzette zich daarom tegen uitspraken dat dieren inzicht gebruiken bij het leren.
Law of Effect
In 1905 publiceerde Edward Thorndike de ‘Law of Effect’, gebaseerd op zijn experimenten met puzzelboxen. Deze wet stelt dat reacties die in een bepaalde situatie een bevredigend effect hebben, waarschijnlijker zullen voorkomen in die situatie, en dat reacties die een ongemakkelijk effect veroorzaken minder waarschijnlijk zullen zijn in die situatie. Het introduceerde de relatie tussen het bekrachtigen en bestraffen van gedrag.
Thorndike benadrukte het belang van de situatie of stimulus (S) bij het teweegbrengen van de reactie (R). De kat zou niet op een hendel drukken als hij niet in de puzzelbox zat, en hij zou ook niet op de hendel drukken als hij niet gestimuleerd werd door honger en een verlangen om te ontsnappen. Zodra de kat de doos, de tralies en de hendel herkent, onthoudt hij wat de juiste respons is. Thorndike stelt dus dat leren en de ‘Law of Effect’ contextspecifiek zijn.
Behaviorisme, leertheorie en nieuwe psychologie
De ‘Law of Effect’ wordt beschouwd als de grootste prestatie van Edward Thorndike. Later moest hij zijn theorieën echter aanpassen, omdat hij ontdekte dat een bevredigend effect inderdaad het gedrag versterkt, maar dat straf niet effectief is bij het aanpassen van gedrag. Hij benadrukte wel dat de gevolgen van gedrag de basis vormen voor leren. Dit markeert de overgang van de school van het functionalisme naar de school van het behaviorisme.
Thorndike’s werk maakte daarnaast een focus op leertheorie binnen de psychologie mogelijk en zette verder onderzoek in gang, zoals dat van B.F. Skinner en Clark Hull.
Er waren verschillende andere gedragspsychologen zoals Wolfgang Köhler, bekend van de ontwikkeling van gestaltpsychologie en psychologen die de geconditioneerde reflex bestudeerden, die ook het onderzoek van Thorndike als uitgangspunt bestudeerden.
Thorndike gaf psychologie aan veel leraren en schoolbeheerders van het Teachers College. Aanvankelijk leerde hij hen wat er al geschreven was over leren en gedrag in de psychologie. Later construeerde hij een nieuwe onderwijspsychologie die meer in lijn lag met de ‘nieuwe psychologie’ die voortkwam uit Duitse en Amerikaanse onderzoekscentra.
Gezinsleven
Edward Thorndike was in 1900 met zijn vrouw Elizabeth Moulton getrouwd. Ze verhuisden in 1907 naar hun huis in Montrose, New York, en het echtpaar kreeg vier kinderen. Net als hun vader behaalden zij allemaal een Ph.D.; Elizabeth Frances in wiskunde, Edward Moulton en Alan in natuurkunde en Robert Ladd in psychologie.
Thorndike stierf op 9 augustus 1949 op bijna 75-jarige leeftijd in Montrose. Hij liet zijn weduwe Elizabeth en zijn toen vier volwassen kinderen achter.
Quotes van Edward Thorndike
- “Amongst the minds of animals that of man leads, not as a demigod from another planet, but as a king from the same race.”
- “Dogs get lost hundreds of times and no one ever notices it or sends an account of it to a scientific magazine.”
- “For origin and development of human faculty we must look to these processes of association in lower animals.”
- “From the lowest animals of which we can affirm intelligence up to man this type of intellect is found.”
- “Human beings are accustomed to think of intellect as the power of having and controlling ideas and of ability to learn as synonymous with ability to have ideas. But learning by having ideas is really one of the rare and isolated events in nature.”
- “Human education is concerned with certain changes in the intellects, characters and behavior of men, its problems being roughly included under these four topics: Aims, materials, means and methods.”
- “Human folk are as a matter of fact eager to find intelligence in animals.”
- “It will, of course, be understood that directly or indirectly, soon or late, every advance in the sciences of human nature will contribute to our success in controlling human nature and changing it to the advantage of the common weal.”
- “Just as the science and art of agriculture depend upon chemistry and botany, so the art of education depends upon physiology and psychology.”
- “Nowhere more truly than in his mental capacities is man a part of nature.”
- “On the whole, the psychological work of the last quarter of the nineteenth century emphasized the study of consciousness to the neglect of the total life of intellect and character.”
- “Psychology helps to measure the probability that an aim is attainable.”
- “Psychology is the science of the intellects, characters and behavior of animals including man.”
- “So the animal finally performs in that situation only the fitting act.”
- “Some statements concern the conscious states of the animal, what he is to himself as an inner life; others concern his original and acquired ways of response, his behavior, what he is an outside observer.”
- “The commonest error of the gifted scholar, inexperienced in teaching, is to expect pupils to know what they have been told. But telling is not teaching. The expression of facts that are in one’s mind is a natural impulse when one wishes others to know these facts, just as to cuddle and pat a sick child is a natural impulse. But telling a fact to a child may not cure his ignorance of it any more than patting him will cure his scarlet fever.”
- “The dog, on the other hand, has few or no ideas because his brain acts in coarse fashion and because there are few connections with each single process.”
- “The function of intellect is to provide a means of modifying our reactions to the circumstances of life, so that we may secure pleasure, the symptom of welfare.”
- “The intellectual evolution of the race consists in an increase in the number, delicacy, complexity, permanence and speed of formation of such associations.”
- “The real difference between a man’s scientific judgments about himself and the judgment of others about him is he has added sources of knowledge.”
- “The restriction of studies of human intellect and character to studies of conscious states was not without influence on a scientific studies of animal psychology.”
- “The un-conscious distortion of the facts is almost harmless compared to the unconscious neglect of an animal’s mental life until it verges on the unusual and marvelous.”
- “There is no reasoning, no process of inference or comparison; there is no thinking about things, no putting two and two together; there are no ideas – the animal does not think of the box or of the food or of the act he is to perform.”
- “This growth in the number, speed of formation, permanence, delicacy and complexity of associations possible for an animal reaches its acme in the case of man.”
- “To the intelligent man with an interest in human nature it must often appear strange that so much of the energy of the scientific world has been spent on the study of the body and so little on the study of the mind.”
- “When, instead of merely associating some act with some situation in the animal way, we think the situation out, we have a set of particular feelings of its elements.”
Boeken en publicaties van Edward Thorndike et al.
- 2017. Animal intelligence: Experimental studies. Routledge.
- 2013. The principles of teaching: Based on psychology. Routledge.
- 2013. The elements of psychology. Routledge.
- 2013. Education Psychology: briefer course (Vol. 31). Routledge.
- 1946. The psychology of semantics. The American journal of psychology, 59(4), 613-632.
- 1944. The teacher’s word book of 30,000 words.
- 1943. The origin of superior men. The Scientific Monthly, 56(5), 424-433.
- 1943. Man and his works. Harvard University Press.
- 1936. Science and values. Science, 83(2140), 1-8.
- 1935. The psychology of wants, interests and attitudes.
- 1933. A proof of the law of effect. Science, 77(1989), 173-175.
- 1932. The fundamentals of learning.
- 1931. The evolution of learning in recent times: Future possibilities.
- 1927. The law of effect. The American journal of psychology, 39(1/4), 212-222.
- 1925. The measurement of intelligence. New York, Bureau of Publications, Teachers College, Columbia University.
- 1924. Mental discipline in high school studies. Journal of Educational Psychology, 15(1), 1.
- 1924. Measurement of Intelligence. Psychological Review, 31(3), 219.
- 1921. The original nature of man (Vol. 1). Рипол Классик.
- 1917. Reading as reasoning: A study of mistakes in paragraph reading. Journal of Educational psychology, 8(6), 323.
- 1916. Notes on practice, improvability, and the curve of work. The American Journal of Psychology, 27(4), 550-565.
- 1914. The measurement of ability in reading: Preliminary scales and tests. Teachers College Record, 15(4), 1-9.
- 1914. Mental work and fatigue and individual differences and their causes. Educational Psychology (Vol. 3).
- 1913. An introduction to the theory of mental and social measurements.
- 1912. The measurement of educational products. The School Review, 20(5), 289-299.
- 1910. Handwriting. Teachers College Record, 11(2), 1-11.
- 1908. The elimination of pupils from school (No. 4). US Government Printing Office.
- 1908. Memory for paired associates. Psychological review, 15(2), 122.
- 1901. The influence of improvement in one mental function upon the efficiency of other functions. III. Functions involving attention, observation and discrimination. Psychological Review, 8(6), 553.
- 1901. The influence of improvement in one mental function upon the efficiency of other functions. II. The estimation of magnitudes. Psychological Review, 8(4), 384.
- 1901. The influence of improvement in one mental function upon the efficiency of other functions. I. Psychological Review, 8(3), 247.
- 1900. Mental fatigue. I. Psychological Review, 7(6), 547.
- 1898. Some experiments on animal intelligence. Science, 7(181), 818-824.
- 1898. Animal intelligence: An experimental study of the associative processes in animals. The Psychological Review: Monograph Supplements, 2(4), i.
Citatie voor dit artikel:
Baas, S. (2024). Edward Thorndike. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/edward-thorndike/
Oorspronkelijke publicatiedatum: 05/06/2024 | Laatste update: 05/06/2024
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/edward-thorndike/”>Toolshero: Edward Thorndike</a>