Jerome McCarthy biografie en marketing mix bedenker

E. Jerome Mccarthy - Toolshero

E. Jerome McCarthy (1928-2015) was een Amerikaanse marketing professor die doceerde aan meerdere universiteiten waaronder Michigan State University en de Universiteit van Notre Dame. E. Jerome McCarthy is vooral bekend geworden met de ontwikkeling van de marketingmix.

Jerome McCarthy biografie

Jerome McCarthy behaalde in 1958 zijn doctoraat (Ph.D.) aan de Universiteit van Minnesota.

In 1987 ontving Jerome McCarthy de American Marketing Associaties Trailblazer Award. Daarnaast is hij uitgeroepen tot één van de top vijf Marketing Thought leiders.

Jerome McCarthy heeft een prominente rol gehad in de ontwikkeling van nieuwe leermiddelen binnen het onderwijs. Naast het schrijven van diverse artikelen is hij auteur van verschillende leerboeken op het gebied van marketing. Eén van zijn bekendste boeken is het boek Basic Marketing – A Global Managerial Approach dat nu al haar 17e editie met coauteurs William D. Perreault jr en Joseph P. Cannon kent.

Een bekend concept is de marketingmix waarbij hij de basiselementen heeft teruggebracht tot vier P’s, te weten product, prijs, plaats en promotie. Dit wordt nu nog steeds gebruikt in marketing colleges en literatuur.

Jerome McCarthy was erg actief in de wereld van zakelijke bijeenkomsten en academische conferenties. Hij heeft gewerkt met groepen leraren uit het hele land en heeft zich vooral gericht op internationale conferenties in Zuid-Amerika, Afrika en India.

Naast zijn academische interesses was McCarthy nauw betrokken bij adviestrajecten van verschillende grote organisaties (zowel in de VS als in het buitenland). Jerome McCarthy heeft gewerkt met topmanagers van Steelcase, Dow Chemical, 3M, Bemis, Grupo Industrial Alfa, en vele andere grote organisaties. Hij was ook erg actief in ‘executive education’ en was bestuurder van diverse organisaties.

Boeken, artikelen en publicaties

  • 2010. Basic marketing: A marketing strategy planning approach. McGraw-Hill Irwin.
  • 2009. Marketing’s Value to.
  • 2009. Essentials of marketing: A Marketing Strategy Planning Approach. Mcgraw-Hill Education – Europe.
  • 2001. Applications in basic marketing: clippings from the popular business press. McGraw-Hill College.
  • 2000. Basic marketing. McGraw-Hill.
  • 1999. Learning Aid for Use with Basic Marketing, a Global-managerial Approach. McGraw-Hill Ryerson.
  • 1993. Basic marketing: a global-managerial approach. Homewood, IL: Irwin.
  • 1991. Essentials of marketing. Homewood, 1L: Irwin.
  • 1988. Marketing orientedness and economic development. Historical Perspectives in Marketing: Essays in Honor of Stanley C. Hollander, Lexington: Lexington Books, 133-46.
  • 1986. Strategic development of planned vertical marketing systems. Marketing Channels. DC: Heath, S, 52.
  • 1984. Basic Marketing Strategy. IL: Richard D. Irwin.
  • 1984. Basic Marketing. Homewood, Illinois: Richard D. Irwin. Inc., l984, 207.
  • 1982. Essentials of Marketing. Richard D. Irwin.
  • 1978. Basic Marketing, a Managerial Approach, Homewood, 111.: Richard D. Irwin.
  • 1975. Readings in basic marketing. Richard D. Irwin.
  • 1971. Social issues of marketing in the American economy.
  • 1966. Integrated data processing systems.
  • 1964. Basic Marketing. Richard D. Irwin, Homewood, IL.
  • 1960. Basic marketing: A management approach. Irwin, Homewood, Ill.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2011). Jerome McCarthy biografie en marketing mix bedenker. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/edmund-jerome-mccarthy/

Gepubliceerd op: 22/09/2011 | Laatste update: 30/12/2022

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/edmund-jerome-mccarthy/”>Toolshero: Jerome McCarthy biografie en marketing mix bedenker</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Artikel door:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Geef een reactie