Derek Abell biografie, model en boeken
Derek Abell (Derek F. Abell) is Professor Emeritus en medeoprichter van de European School of Management and Technology (ESMT), welke gevestigd is in Berlijn, Duitsland. Tevens heeft Derek Abell zijn bekendheid te danken aan het (door) ontwikkelde business definitie model, het Abell model.
Derek Abell biografie
In 1960 behaalde Abell zijn Bachelor graad (BSc.) in luchtvaart machinebouw aan de Universiteit van Southampton in het Verenigd Koninkrijk. Kort daarna vertrok hij naar de Verenigde Staten om daar een Master studie te volgen in Industrieel management aan de Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Cambridge. Hij behaalde zijn Mastergraad (MSc.) in 1966.
Toch was Abell nog niet klaar en vervolgde een Doctor Business Administration (DBA) studie aan de Harvard Business School in Boston. In 1970 promoveerde hij met het proefschrift ‘Pricing in oligopoly: an empirical analysis of competition in the utility market for power capacitors’.
Derek Abell begon in 1970 zijn wetenschappelijke carrière aan de Harvard Business School in Boston als assistent professor. Daarnaast vervulde hij ook zijn rol als bezoekend professor richting het INSEAD instituut in Fontainebleau in Frankrijk.
Hij is grondlegger van het business definitie model, het Abell model. Het Abell model geeft een goed overzicht van de diverse afnemers, hun behoeften en welke technologieën het beste kunnen worden ingezet om deze afnemers te bedienen.
Vanaf 1974 werd Abell partner / volwaardig professor aan de Harvard Business School in Boston. Dit heeft hij tot 1979 gedaan en breidde dit uit tot een vertegenwoordiging voor Europa.
In 1981 vertrok Abell naar Zwitserland voor een professor- en decaanschap positie aan het International Institute for Management Development in Lausanne. In die tijd vervulde Derek Abell ook zijn rol als consultant voor de Verenigde naties (United Nations) in Oost Europa.
In 1994 werd hij professor van twee verschillende Universiteiten, te weten: Eidgenössische Technische Hochschule (ETH) in Zurich, Ecole Polytechnique Fédérale (EPF) in Lausanne. Dit heeft hij gedaan tot 2002.
In de laatste vier jaar van zijn carrière (vanaf 2002) heeft Derek Abell zijn bijdrage geleverd aan het helpen opzetten van de European School of Management and Technology (ESMT) in Berlijn. Dit instituut bestaat nog steeds en is één van de beste Universiteiten op het gebied van praktische voltijd MBA opleidingen en Executive MBA opleidingen.
Hij heeft tot aan zijn pensioen in 2006 bij het instituut gewerkt.
Bekende publicaties en boeken
- 2010, 1993. Managing With Dual Strategies. Free Press.
- 2006. The Future of Strategy is Leadership. Journal of Business Research 59(3): 310–314.
- 2005. Leadership Education as a Moving Target. The International Journal of Leadership Education 1(1): 9–22.
- 2003. Putting Shareholder Value in the Right Perspective. In Organization 21C: Someday All Organizations will Lead this Way, ed. S. Chowdhury, chapter 9. New Jersey: Financial Times, Prentice Hall.
- 1999. Competing Today While Preparing for Tomorrow. Sloan Management Review 40 (3-Spring): 73–81.
- 1998. Managers and their competences. Management development: a guide for the profession.[sn].
- 1993. Dynamic Entrepreneurship in Central and Eastern Europe. DELWEL Publishers.
- 1992. Turnaround in Eastern Europe: In-depth Studies. Management Development Programme.
- 1989. Market Driven, Entrepreneurial, and International? Do Our Business Schools Need a Dose of Their Own Medicine? Decision Line, 3-5.
- 1980. Defining the Business: The Starting Point of Strategic Planning. Prentice-Hall.
- 1979. Cost dynamics: Scale and experience effects. Strategic Planning: Problems and Analytical Approaches, 103-133.
- 1979. Strategic Market Planning: Problems and Analytical Approaches. Prentice-Hall.
- 1978. Strategic Windows. Journal of Marketing 42(3-July): 21–26.
- 1978. Alternative Strategies for Strategy Research in Marketing. Marketing Science Institute.
- 1978. Metamorphosis in Market Planning. Research Frontiers in Marketing: Dialogues and Directions.
- 1977. Applying the Marketing Concept to Marketing Education. American Marketing Association, 141-144.
- 1977. Business Definition as an Element of the Strategic Decision. In American Marketing Association/Marketing Science Institute Conference on Product and Market Planning, Pittsburgh.
- 1977. Using PIMS and Portfolio Analyses in Strategic Market Planning: A Comparative Analysis. Harvard Business School.
- 1975. Competitive Market Strategies: Some Generalizations and Hypotheses. Marketing Science Institute.
Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2012). Derek Abell. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/derek-abell/
Oorspronkelijke publicatiedatum: 04/06/2012 | Laatste update: 01/05/2024
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/derek-abell/”>Toolshero: Derek Abell</a>