David McClelland

0
222

David McClelland (1917 – 1998) was een Amerikaanse psycholoog, academicus en wetenschapper.

Hij is bekend geworden door zijn motivatie theorie.

Daarnaast stond McClelland op basis van zijn prestaties (onderzoek, ontwikkeling en talloze wetenschappelijke artikelen) op de 15e plaats in de lijst van meest geciteerde psychologen van de 20e eeuw.

Biografie David McClelland

David McClelland behaalde in 1938 zijn Bachelor (BSc.) diploma aan de Wesleyan University.

In 1939 haalde hij zijn masterdiploma (MSc.) aan de universiteit van Missouri.

Ten slotte behaalde hij in 1949 een doctoraat (Ph.D.) in de experimentele psychologie aan de universiteit van Yale.

Na zijn afstuderen gaf hij 25 jaar lang les aan het Connecticut College en de Wesleyan University.

In 1956 trad hij in dienst van de faculteit van de universiteit van Harvard.

Naast zijn werk als studiebegeleider, was hij voorzitter van de Faculteit Psychologie en Sociale Relaties.

De belangrijkste thema’s van zijn werk en onderzoek waren de persoonlijkheid en de toepassing van kennis zodat mensen konden worden geholpen om verbeteringen in hun leven aan te brengen. Een van die ontwikkelingen was de motivatie theorie.

Andere beroemde thema’s in zijn werk zijn de ontwikkeling van tests en operante methodes, zoals de thematische apperceptie test en de thematische analyse test.

Het derde thema betrof het ontwikkelen van studies op het gebied van functiespecifieke competentieontwikkeling.

Ten slotte gaat zijn vierde thema over de toepassing van dit onderzoek waarmee mensen en hun sociale systemen worden geholpen via motivatie- en competentieontwikkeling, organisatie- en maatschappelijke ontwikkelingen of gedragsveranderingen om stress en verslaving te bestrijden.

David McClelland was van mening dat als je weet hoe een excellente uitvoerder denkt en handelt, je mensen kunt leren op die manier te denken en te handelen.

Zijn eerste projecten waren gericht op het ontwikkelen van ondernemerschap en het geven van trainingen op het gebied van prestatie denken en –gedrag voor kleine ondernemers in India, Tunesië Iran, Polen, Malawi en de VS.

David McClelland ontving een onderscheiding van de Amerikaanse Psychologie Associatie voor zijn eminente bijdragen aan de wetenschap. De verscheidene boeken die hij heeft geschreven zijn gebaseerd op zijn werk, observaties en onderzoek.

Veel zijn boeken gaan over prestatie en motivatie. Het Prestatiemotief en De Prestatiemaatschappij zijn slechts twee titels van de vele boeken en publicaties die hij heeft geschreven.

Hij overleed op 27 mei 1998.

Publicaties en boeken van David McClelland et al.

  • 2015. Psychoanalysis and Religious Mysticism. Martino Publishing.
  • 2015, 1976. The achievement motive. Martino Fine Books.
  • 2008. Power Is the Great Motivator. Harvard Business Review Press.
  • 2005, 1967. Achieving society. Simon and Schuster.
  • 1998. Identifying competencies with behavioural-event interviews. Psychological Science, 9(5), 331-339.
  • 1994. Competency assessment methods: History and state of the art. Hay/McBer Research Press.
  • 1990. Cognitive versus traditional motivational models: irreconcilable or complementary?.
  • 1989. How do self-attributed and implicit motives differ?. Psychological review, 96(4), 690.
  • 1988. Human motivation. CUP Archive.
  • 1987. Characteristics of successful entrepreneurs. The journal of creative behaviour, 21(3), 219-233.
  • 1985. How motives, skills, and values determine what people do. American psychologist, 40(7), 812.
  • 1982. Leadership motive pattern and long-term success in management. Journal of Applied psychology, 67(6), 737.
  • 1980. Stressed power motivation, sympathetic activation, immune function, and illness. Journal of Human Stress, 6(2), 11-19.
  • 1977. Social learning theory.
  • 1976. Power is the Great Motivator. Harvard business review, 54(2), 100-110.
  • 1975. Power: The inner experience. Irvington.
  • 1973. Testing for competence rather than for” intelligence.”. American psychologist, 28(1), 1.
  • 1971. The achievement motive in economic growth. na.
  • 1971. Assessing human motivation. General Learning Press.
  • 1970. The two faces of power. Journal of international Affairs, 24(1), 29-47.
  • 1969. Motivating economic achievement.
  • 1965. N achievement and entrepreneurship: A longitudinal study. Journal of personality and Social Psychology, 1(4), 389.
  • 1965. Toward a theory of motive acquisition. American psychologist, 20(5), 321.
  • 1965. Achievement-Motivation Can Be Developed. Harvard business review, 43(6), 6.
  • 1962. Business drive and national achievement. Harvard Business Review, 40(4), 99-112.
  • 1958. Methods of measuring human motivation. Motives in fantasy, action, and society, 7-42.
  • 1948. The projective expression of needs: I. The effect of different intensities of the hunger drive on perception. The Journal of psychology, 25(2), 205-222.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2016). David McClelland. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/david-mcclelland/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/david-mcclelland/”>ToolsHero.nl: David McClelland</a>

Interessant artikel? Geef je waardering of deel het artikel via social media!

0 / 5 (0 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here