David Jemison
David Jemison is naast hoogleraar op het gebied van Management en Finance, ook directeur van een MBA programma aan de McCombs School of Business in Austin. Zijn vakgebied is strategisch management. Naast deze twee functies is David Jemison ook een gewaardeerd faculteitslid aan de Stanford University en de Indiana University.
Biografie David Jemison
Voordat David Jemison de wetenschap in ging, diende hij het leger als procurement officier in de Amerikaanse luchtvaart. Aan de Universiteit van Ohio behaalde hij zijn BSc. en MBA graad. Aan de Universiteit van Washington promoveerde David Jemison tot doctor (Ph.D.).
Zijn onderzoek richt zich op strategisch management processen binnen verschillende organisaties. Samen met Philippe Haspeslagh heeft hij het acquisition integration approach model (AIA model) ontwikkeld. Dit model helpt organisaties bij het kiezen van de beste integratie aanpak bij fusies en overnames. Zijn recente onderzoek richt zich op business combinaties in de vorm van strategische vernieuwing en hoe organisaties qua activiteiten hierin leren.
David Jemison is auteur van vele artikelen en boeken op het gebied van algemeen management, strategie ontwikkeling, strategie implementatie, het managen van verschillende bedrijven en fusies en overnames. Het boek Managing Acquisitions: Creating Value through Corporate Renewal, geschreven met auteur Philippe Haspeslagh (Free Press / McMillan 1991), ontving in 1993 de Academy of Management George R. Terry Award voor de meest significante bijdrage aan management wetenschap.
Jemison heeft een uitgebreid curriculum van management onderwijs en consultancy ervaring in Noord-Amerika, Azië, Europa en Latijns-Amerika in de loop der jaren opgebouwd. Zijn adviezen op het gebied van strategie ontwikkeling, strategie-implementatie, fusies en overnames, corporate partnerships en organisatie ontwerp worden door internationale bedrijven veelal geadopteerd.
Publicaties en boeken van David Jemison et al.
- 2002. Rethinking Strategy (Book). Administrative Science Quarterly 47, 739.
- 1998. Het managen van fusies en overnames: waardeschepping door integratie. Uitgeverij Terra – Lannoo.
- 1996. Acquisition Decision-Making Processes: The Central Role of Risk. Journal of Management 22, 723-736.
- 1996. Creating Value in Acquisitions, in Managing the Multibusiness Company: Strategic Issues for Diversified Groups. M. Goold and K.S. Luchs, eds. London, England: Routledge.
- 1994. Creating the Atmosphere for Value Creation, in The Management of Corporate Acquisitions: International Perspectives. G. Vonkrogh, A. Sinatra, and H. Singh, eds. London, England: The MacMillan Press, Ltd.
- 1992. Industry Restructuring, Acquisitions, and the Value Creation Process, in Perspectives on European Industrial Restructuring. I. Walter, K. Cool, and D. Neven, eds. London, England: Basil Blackwell.
- 1991. How Experienced Buyers Manage the Acquisition Decision Process. The Journal of European Mergers and Acquisitions 3, 37-48.
- 1991. Managing Acquisitions: Creating Value Through Corporate Renewal. Free Press.
- 1991. The Challenge of Renewal Through Acquisitions. Planning Review 19, 27-32.
- 1989. Business Strategy, Market Structure, and Risk-Return Relationships: A Casual Interpretation. Strategic Management Journal 10, 507-522.
- 1989. Hybrid Organizations as Strategic Alliances: Theoretical and Practical Issues in Organizational Combinations. Academy of Management Review 14, 234-249.
- 1988. Value Creation in Acquisition Integration – The Role of Strategic Capability Transfer, in Corporate Reorganization Through Mergers, Acquisitions, and Leveraged Buyouts. G. Leibcap, ed. Greenwich, CT: JAI Press.
- 1987. Acquisitions: Myths and Reality. Sloan Management Review 28, 53-58.
- 1987. Risk and the Relationship Among Strategy, Organizational Processes, and Performance. Management Science 33, 1087-1101.
- 1986. Acquisitions: The Process Can Be a Problem. Harvard Business Review 64, 107-116.
- 1986. Corporate Acquisitions: A Process Perspective. Academy of Management Review 11, 145-163.
- 1984. The Importance of Boundary Spanning Roles in Strategic Decision Making. Journal of Management Studies 21, 131-152.
- 1984. The Role of the Division General Manager in Corporate Strategic Management. in Advances in Strategic Management, G. Leibcap, ed. Greenwich, CT: JAI Press.
- 1983. Corporate Governance in Mutual Insurance Companies: The Issues, the Evidence and the Implications. Journal of Business Research 11, 501-521.
- 1982. Analyzing Corporate Culture in its Strategic Context. Exchange: The Organizational Behavior Teaching Journal 7, 37-41.
- 1981. Organizational vs. Environmental Sources of Influences in Strategic Decision Making. Strategic Management Journal 2, 77-89.
- 1981. The Business Policy Course: Some Thoughts on the Use of Alternative Theory Bases and Career Preparation for Teaching. The State of the Art in Teaching Business Policy, R.A. Ajami, ed. Columbus, OH: Ohio State University Press.
- 1981. The Importance of an Integrative Approach to Strategic Management Research. Academy of Management Review 6, 601-608.
- 1981. The Need to Reform Corporate Governance in the Mutual Insurance Industry. The Journal of Business Strategy 2, 52-60.
- 1980. Mutual Property/Casualty Insurance Company Boards of Directors: Size, Composition and Structure. 81, 29-40.
- 1980. Reframing the Business Policy Course: Alternatives and Implications. Exchange: The Organizational Behavior Teaching Journal V, 20-27.
- 1979. Strategy Making Influence in Boundary Spanning Roles. Proceedings of the Thirty-Ninth Annual Meeting of the Academy of Management.
Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2012). David Jemison. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/david-jemison/
Gepubliceerd op: 30/01/2012 | Laatste update: 01/09/2022
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/david-jemison/”>Toolshero: David Jemison</a>