Cor Molenaar biografie en boeken

Cor Molenaar - Toolshero

Professor dr. Cor Molenaar (1949) is een Nederlandse econoom en hoogleraar e-marketing en Distance Selling aan de Erasmus Universiteit. Cor Molenaar is daarnaast directeur van het bedrijf eXQuo Consultancy, een adviesbureau dat strategisch advies biedt over disruptie, strategie en marketing.

Cor Molenaar biografie

Cor Molenaar studeerde economie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hier behaalde zijn bachelorsdiploma, waarna hij aan de slag ging in de administratieve automatisering. In de jaren tachtig ontdekte hij de vele mogelijkheden van automatisering binnen marketing en besloot zich daar op te focussen.

In 1987 begon hij Ogilvy & Mather Dataconsult in Amsterdam, een zelfstandig onderdeel van reclamebedrijf Ogilvy & Mather. Nadat Cor Molaar het bedrijf verliet tegen de eeuwwisseling werkten er meer dan 250 mensen voor het bedrijf, dat klanten had zoals KLM, KPN, Unilever en Philips. Hij was bijvoorbeeld betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van het Flying Dutchman-programma en Airmiles.

Gratis e-book bij Toolshero

In 1992 behaalde Cor Molaar zijn masterdiploma in organisatiekunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Vijf jaar later promoveerde hij in Groningen met zijn proefschrift Toepassingsmogelijkheden van Informatietechnologie in Marketing.

Sinds 1999 is Cor Molaar hoogleraar aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Als hoogleraar focust hij zich met name op onderzoek naar veranderingen door toepassing van IT in marketing en het gedrag van mensen. Vanaf 2007 kwam daar een onderdeel bij: e-marketing en Distance Selling. Hierin staat het gedrag van mensen en de invloed van internet op het koopgedrag van mensen centraal.

Tegenwoordig verzorgt Cor Molenaar naast zijn onderzoeken veel lezingen en publicaties. Hij heeft inmiddels meer dan 20 boeken op zijn naam over de toepassing van IT in marketing. Sommige boeken zijn vertaald in het Italiaans, Engels, Spaans en Chinees.

Word lid van Toolshero

Bekende quotes van Cor Molenaar

  1. “Behandel je klant als het meisje met wie je verkering wilde.”
  2. “Burgers zijn net gewone mensen.”

boeken en publicaties

  • 2022. Demand-driven Business Strategy: Digital Transformation and Business Model Innovation. Routledge.
  • 2020. The End of Competition: The Impact of the Network Economy.
  • 2020. The New Market Conditions. World Scientific Book Chapters, 33-50.
  • 2020. Opportunities for Asia Based on Characteristics and Culture. World Scientific Book Chapters, 161-200.
  • 2020. New Marketing and Competition Principles through the Adoption of Technology. World Scientific Book Chapters, 145-159.
  • 2020. Networks Become the Competition. World Scientific Book Chapters, 81-107.
  • 2020. From Supply Chain to Network. World Scientific Book Chapters, 51-79.
  • 2016. The end of shops: social buying and the battle for the customer. Routledge.
  • 2016. Shopping 3.0: Shopping, the internet or both?. Routledge.
  • 2015. Critical behavior at a dynamic vortex insulator-to-metal transition. Science, 349(6253), 1202-1205.
  • 2013. E-Marketing: Applications of information technology and the internet within marketing. Routledge.
  • 2009. Het nieuwe winkelen. Pearson Education.
  • 2005. Wisseling van de macht. Pearson Education.
  • 2002. The future of marketing: Practical strategies for marketers in the post-internet age.
  • 2000. E-strategie. Tijdschrift voor Marketing.
  • 2000. De kaartenbak voorbij. Sales Management.
  • 1999. Veranderingen door Internet, branches in de toekomst.
  • 1999. Nederlanders, de kunst van het waarnemen.
  • 1996. Interactive marketing. Gower Publishing Company.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2023). Cor Molenaar. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/cor-molenaar/

Gepubliceerd op: 10/03/2023 | Laatste update: 23/03/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/cor-molenaar/”>Toolshero: Cor Molenaar</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Article by:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Tags:

Geef een reactie