Armand Feigenbaum

Armand Feigenbaum - ToolsHero

Armand Feigenbaum (Armand V. Feigenbaum; 6 april 1922, 10 november 2014) was een Amerikaanse kwaliteitsexpert, zakenman en filantroop die het concept Total Quality Control heeft geïntroduceerd, wat uiteindelijk resulteerde in Total Quality Management. Daarnaast is hij de schrijver van het bekende boek ‘Total Quality Control: Principles Practice and Administration’, een boek waarin de kwaliteitsontwikkeling van een organisatie wordt geïntegreerd met bestaande bedrijfsvoeringen om meetbare klanttevredenheid te produceren. Het boek is in meer dan 20 talen vertaald en gaat over Armand Feigenbaums opvattingen die zijn ontleend aan zijn eerder geschreven artikelen. Hij was medeauteur van The Power of Management Capital, een boek dat een nieuwe koers uitzette voor innovatie op het gebied van management in de twintigste eeuw.

Biografie Armand Feigenbaum

Armand Feigenbaum is geboren in de stad New York. Toen hij ongeveer 12 jaar oud was begon hij met een baantje bij General Electric. In die tijd groeide hij binnen het bedrijf door van leerling-gereedschapsmaker tot managementstagiair met de turbine-, motor- en transformatorgroep.

Armand Feigenbaum was zestien toen hij naar Union College ging in New York. Hij studeerde engineering en werkte tegelijkertijd bij General Electronic. Zijn werk op school was voornamelijk gericht op wiskunde, statistiek, engineering en economie. Armand Feigenbaum studeerde af in 1943 en kon daarom in het bedrijf aan het werk als fulltime ontwerpingenieur. Het Union College eerde Armand Feigenbaum en zijn broer voor hun vrijgevigheid en noemde het administratiegebouw van de school naar hen.

Al vrij snel tijdens zijn professionele ontwikkeling bij General Electronic werd hij gepromoveerd tot manager kwaliteitscontrole en werkte hij voor de Schenectady Works Plant in New York. Ondanks zijn promotie bleef Armand Feigenbaum ambitieus en vervolgde hij zijn studie door een master en PhD te volgen aan de Massachusetts Institute of Technology.

Daardoor kreeg hij weer promotie. Dit keer werkte Armand Feigenbaum als directeur van de operationele en kwaliteitscontrole bij het hoofdkantoor van General Electric in New York City. Toen hij werkte voor General Electric, ontwikkelde Armand Feigenbaum het Total Quality Control-concept.

Volgens Armand Feigenbaum is totale kwaliteitscontrole cruciaal voor het bereiken van productiviteit, marktpenetratie en concurrentievoordeel. Hij zet klanten op de eerste plaats om hun behoeften en wensen te identificeren en dan een product of dienst te maken om de klant tevreden te stellen. Hij geloofde ook dat het kwaliteitsniveau het succes en de groei van een bedrijf bepaalt.

Armand Feigenbaum ging verder met zijn onderzoek. In 1968 richtte hij samen met zijn broer Donald S. Feigenbaum General Systems Company (GSC) op, een internationaal adviesbureau en technisch dienstverlener, om verder onderzoek te doen naar technologiemanagement. Hij werkte samen met Toshiba en Hitachi, en in deze periode reisde Armand Feigenbaum de hele wereld over.

Zowel hij als zijn broer delen geschiedenis in het doen van filantropisch werk. De broers financierden verschillende organisaties, maar op een dag besloten ze de Feigenbaum Foundation op te richten, een organisatie die zich inzet om de kwaliteit van leven in de Bershires te verbeteren. De organisatie heeft ook andere organisaties overgenomen die ze eerder hadden gefinancierd.

Ze richtten de Feigenbaum Hall of Innovation op in het Bershire Museum, dat innovators en uitvindingen toont die hun oorsprong hebben in de Berkshires en de wereld hebben veranderd. Ze financierden projecten op het gebied van milieubescherming, maar ook projecten gerelateerd aan onderwijs en cultuur om de levenskwaliteit van mensen te verbeteren.

Daarnaast was Armand Feigenbaum voorzitter van de American Society for Quality en van de International Academy for Quality.

Hij ontving verschillende awards en onderscheidingen, zoals de Distinguished Leadership Award van de Quality & Productivity Management Association. In 1988 werd hij door de Secretary of Commerce in Washington D.C. aangesteld tot de eerste Board of Overseers van de Malcolm Baldridge National Quality Award Program. Hij ontving de Edward Medal van de American Society for Quality voor zijn uitmuntende leiderschap op het gebied van kwaliteitscontrole. Armand Feigenbaum kreeg daarnaast in 1992 een honorary doctor of science degree van het College, en in 2012 de Alumni Gold Medal.

In 1996 ontving Armand Feigenbaum de Ishikawa/ Harrington Medal van de Asia-Pacific Quality Organization voor zijn uitmuntende leiderschap op het gebied van excellent management in de regio Azië/Pacific. In 2008 kreeg hij van president Bush de National Medal of Technology uitgereikt, de hoogste onderscheiding voor technologische prestaties die wordt toegekend aan Amerika’s toonaangevende innovators.

Er zijn vele andere awards en onderscheidingen uitgereikt aan Armand Feigenbaum voor zijn bijdragen aan kwaliteitscontrole. Zijn naam is het hedendaagse synoniem voor totale kwaliteitscontrole en totale managementcontrole.

Armand Feigenbaum quotes

  1. “Total quality control is an effective system for integrating the quality development, quality maintenance, and quality improvement efforts of the various groups in an organization so as to enable production and service at the most economical levels which allow full customer satisfaction.”
  2. “Pursuing excellence, deep recognition that what you are doing is right, is the strongest motivation in any organization and is the main driver for true leadership qualities.”
  3. “Quality is the total composite product and service characteristic of marketing, engineering, manufacturing, and maintenance through which the product and service in use will meet the expectations of the customer.”
  4. “An important feature of a good quality program is that it controls quality at the source.”

Publicaties en boeken van Armand Feigenbaum et al.

  • 2009. The Power of Management Innovation: 24 Keys for Accelerating Profitability and Growth. McGraw-Hill, Inc.
  • 2008. Raising the bar. Quality Progress, 41(7), 22-27.
  • 2005. What quality means today: leadership and management innovation must drive a comprehensive ethos of excellence. MIT Sloan Management Review, 46(2), 96-97.
  • 2005. Total quality control: Achieving productivity, market penetration and advantage in the global economy. McGraw-Hill Higher Education.
  • 2002. The power behind consumer buying and productivity. Quality Progress, 35(4), 49.
  • 2001. How to manage for quality in today’s economy. Quality Progress, 34(5), 26-26.
  • 1999. The new quality for the twenty-first century. The TQM magazine, 11(6), 376-383.
  • 1998. The future of quality management. Quality Digest, 18, 33-38.
  • 1997. No pain, no gain. CHIEF EXECUTIVE-NEW YORK-, 36-39.
  • 1997. Changing concepts and management of quality worldwide. Quality progress, 30(12), 45.
  • 1996. Managing for tomorrow’s competitiveness today. The Journal for Quality and Participation, 19(2), 10.
  • 1994. Quality education and America’s competitiveness. Quality progress, 27(9), 83.
  • 1994. How total quality counters three forces of international competitiveness. Global Business and Organizational Excellence, 13(3), 327-330.
  • 1993. We can’t improve American quality if we aren’t teaching it. National Productivity Review, 12(2), 139-142.
  • 1993. Managing improvement in the US government. Global Business and Organizational Excellence, 13(1), 7-10.
  • 1990. America on the threshold of quality. Quality, 29(1), 16.
  • 1989. Seven Keys to constant quality. Journal of quality and participation, 12(1), 20-23.
  • 1989. How to implement total quality control. Executive Excellence, 6(11), 15-16.
  • 1988. In Quality the Key Word Is Total: Genuine Quality Improvement. Journal for Quality and Participation, 11(1).
  • 1983. Total quality control.
  • 1977. Quality and productivity. Quality Progress, 10(11), 18-21.
  • 1961. Total quality control: engineering and management, the technical and managerial field for improving product quality, including its reliability, and for reducing operating cost and losses(No. TS156. Q3 F45).
  • 1956. Total quality-control. Harvard business review, 34(6), 93-101.
  • 1951. Quality control: Principles, practice and administration: An industrial management tool for improving product quality and design and for reducing operating costs and losses. McGraw-Hill.

Citatie voor dit artikel:
Zeeman, A. (2018). Armand Feigenbaum. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/armand-feigenbaum/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/armand-feigenbaum/”>ToolsHero.nl: Armand Feigenbaum</a>

Interessant artikel? Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Armand Feigenbaum, 0 / 5 (0 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here