Anita Elberse biografie, quotes en publicaties

Anita Elberse - Toolshero

Anita Elberse is hoogleraar, onderzoeker, auteur en spreker. Ze is de Lincoln Filene Professor of Business Adminstration aan de Harvard Business School en wordt ook wel ‘de rockster van Harvard’ genoemd. Ze is een van de jongste vrouwelijke hoogleraren in de geschiedenis van de Harvard Business School die op 38-jarige leeftijd werd gepromoveerd tot hoogleraar met vaste aanstelling.

Anita Elberse heeft tientallen casestudies uitgevoerd over persoonlijkheden in de entertainmentwereld, zoals Jay-Z, Lady Gaga en LeBron James, en tevens over entertainmentbedrijven als Warner Bros., Marvel Entertainment en de NFL. Deze casestudies komen ook aan bod in haar beststeller ‘Blockbusters: Hit-making, Risk-taking, and the Big Business of Entertainment’.

Biografie Anita Elberse

Anita Elberse werd in 1973 geboren in Nederland, in de gemeente IJselstein, gelegen in de provincie Utrecht. Als jong meisje wilde Elberse profvoetballer worden en was ze goed op weg; ze bracht het tot het Nederlands elftal onder de 17 jaar. Ze besloot echter een ander pad te bewandelen en haar academische carrière voort te zetten, wat ook tot veel succes leidde.

Gratis e-book bij Toolshero

In 1991 behaalde Anita eerst haar propedeuse Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna stapte ze over naar Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze cum laude afstudeerde en in 1996 haar master behaalde. Ze heeft ook een MA in Communicatie van de Annenberg School for Communication, University of Southern California.

Academische carrière

Anita Elberse vervolgde haar academische carrière aan de London Business School, waar ze in 2002 promoveerde. Daarna werd ze gastonderzoeker aan The Wharton School, University of Pennsylvania, voordat ze in 2003 werd toegelaten tot de Harvard Business School. Acht jaar later, in 2012, kreeg ze een levenslange aanstelling aan Harvard en werd ze op slechts 38-jarige leeftijd gepromoveerd tot hoogleraar met een vaste aanstelling.

Dit maakte Elberse tot een van de jongste vrouwelijke hoogleraren in de geschiedenis van de HBS met zo’n uitmuntende positie. In een interview in het tijdschrift Holland Herald vertelt Anita dat ze niet gefixeerd was op het bereiken van de top. “Ik wilde gewoon mijn eigen pad volgen en kijken of ik het meeste uit mijn tijd op Harvard kon halen. Dat bleek de beste strategie.”

Bij de HBS doet hoogleraar Elberse onderzoek naar strategieën in de entertainment-, media- en sportindustrie. Haar voornaamste interesse gaat uit naar wat het succes van producten in deze creatieve industrieën drijft, en hoe bedrijven producten en talent in dergelijke sectoren effectief kunnen beheren. Haar publicaties zijn te vinden in verschillende tijdschriften, waaronder Harvard Business Review, Marketing Science en de Journal of Marketing.

Haar populariteit op de campus heeft te maken met het feit dat ze uitgebreide casestudies heeft gedaan over wereldberoemdheden zoals Beyoncé, Lady Gaga en Maria Sharapova. Verschillende beroemdheden hebben ook haar lessen bijgewoond, als student of als spreker. Voorbeelden zijn profbasketbalspeler Chris Bosh, rapper LL Cool J, zangeres Ciara, fotomodel Karlie Kloss en profvoetballer Gerard Piqué.

Elberse’s MBA-cursus ‘Businesses of Entertainment, Media, and Sports’ behoort tot de meest gewilde en langstlopende keuzevakken in het curriculum van de Harvard Business School. Daarnaast leidt ze een executive programma onder dezelfde naam, ontwikkelde ze een cursus ‘High Performance Management: Leading a Formula One Team’ en leidt ze een mentorprogramma voor professionele atleten, genaamd ‘Crossover Into Business’.

Elberse werd door Poets & Quants uitgeroepen tot een van de ‘40 best business school professors under the age of 40’. P&Q is een Amerikaanse website voor business-onderwijs voor afgestudeerden. Ze vroegen functionarissen, studenten en alumni van business schools naar hun favoriete hoogleraren, die vervolgens werden gesorteerd en genomineerd voor de genoemde top 40. Anita heeft bovendien de HBS Faculty Teaching Award en de ‘Outstanding Case Teacher’-prijs van het Case Centre gewonnen.

Auteur en spreker

In 2013 publiceerde Anita Elberse haar eerste boek ‘Blockbusters: Hit-making, Risk-taking, and the Big Business of Entertainment’, dat een bestseller werd en door Amazon werd uitgeroepen tot een van de beste boeken van het jaar. Dit boek bevat een aantal van haar casestudies. Gecombineerd met ander onderzoek op het gebied van media en sport stelt ze dat in de entertainmentindustrie het opbouwen van een bedrijf rondom blockbusterproducten de zekerste weg is naar succes op de lange termijn.

Elberse woont wereldwijd sprekersevenementen bij en was recentelijk (2023) headliner op Momentum’s ‘Women Who Make Moves in Sports Summit’ met haar keynote speech. Deze summit was bedoeld om vrouwen in topsportcarrières de beste zakelijke praktijken aan te leren voor het opbouwen van hun persoonlijke merken. Anita is tevens spreker op de Global Leadership Summit, waarvoor ze in datzelfde jaar in Chicago sprak.

Anita Elberse heeft nog geen Ted Talk gegeven, maar op basis van de zoekactiviteiten van Google is daar wel vraag naar, dus wellicht kunnen we er een in de toekomst verwachten.

Privéleven

Anita Elberse woont inmiddels ruim 20 jaar in de VS, samen met haar man. Om haar Amerikaanse staatsburgerschap te verkrijgen, moest zij haar Nederlandse nationaliteit opgeven. Samen met haar echtgenoot bouwde ze een huis op een kwartiertje fietsen van Harvard en voelt ze zich thuis in de VS en op Harvard, vertelde ze in 2021 in een interview aan Vice.

Wat betreft haar liefde voor voetbal als jong meisje lijkt dat cirkeltje inmiddels rond te zijn. Op Harvard speelt Anita namelijk in het voetbalteam van de academische versie van de Champions League, en via haar MBA-opleiding ontmoette ze heel wat voetbalgiganten, zoals Edwin van der Sar, Kaká, Dani Alves, Gerard Piqué en Oliver Kahn.

Een van haar hoogtepunten is het regelmatige contact dat ze nog altijd heeft met Sir Alex Ferguson, voormalig coach van Manchester United. Ze werkte nauw met hem samen voor o.a. een van haar casestudies. Hun gezamenlijke publicatie ‘Ferguson’s Formula’ werd een van de meest populaire artikelen in Harvard Business Review.

In haar interview met de Holland Herald vertelde Anita dat er nauwelijks dagen zijn waarop ze helemaal niet werkt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat haar werk en privéleven lijken te overlappen. Alleen wanneer ze op vakantie is, stopt ze echt volledig met werken.

Word lid van Toolshero

Quotes van Anita Elberse

  1. “As demand shifts from offline retailers with limited shelf space to online channels with much larger assortments, the sales distribution is not getting fatter in the tail.”
  2. “Because making movies is such an expensive endeavor, other media such as books and comics have long been a more feasible way to experiment with truly new ideas.”
  3. “Because they are inherently social, people find value in reading the same books and watching the same movies that others do.”
  4. “If anything, the impact of digital technology is creating bigger brands and bigger superstars.”
  5. “If you are the record label who owns Lady Gaga, and you have a new artist coming up, you can say, ‘Let’s have the artist play just before Gaga.’ Now you’ve exposed the huge Gaga audience to the new artist. It’s similar to showing a trailer before a movie. The hit creates a hit.”
  6. “In investing, we intuitively think we should make a number of small bets. A blockbuster strategy is the opposite. It means making fewer huge investments. But it turns out to be safer.”
  7. “It’s really not fun to have seen a movie that you want to talk about, and you can’t find anyone else who’s seen it.”
  8. “Mauricio Macri. He successfully ran for mayor of Buenos Aires, and when I asked him a few months into his term whether it was more challenging to run a soccer club or a city, he responded: “A soccer club. Without a doubt”.”
  9. “Media companies’ hit-focused marketing did not emerge in a vacuum. It reflects how consumers make choices. The truth is that consumers prefer blockbusters.”
  10. “Most large media firms make outsized investments to acquire and market a small number of titles with strong hit potential, and bank on their sales to make up for middling performance in the rest of their catalogs.”
  11. “Most of my colleagues have research awards on the shelf. I have party invites.”
  12. “No one disputes that online businesses offer much more variety than their analog counterparts.”
  13. “One problem with relying on existing concepts is that it could stifle innovation, weakening the film sector over time.”
  14. “The average movie-goer in this country sees six films in a year. That’s one every two months. What the studios are trying to do is make sure it’s their movie.”
  15. “The entertainment business remains a business of blockbusters, and increasingly so.”
  16. “What you get when you put all your resources behind a product, is you get everyone to join in.”
  17. “When a publisher spends an inordinate amount on an acquisition, it will do everything in its power to make that project a market success.”

Anita Elberse boek en publicaties

  • 2022. Number One in Formula One: Leadership Lessons from Toto Wolff and Mercedes, the Team behind One of the Greatest Winning Streaks in All of Sports. Harvard Business Review (November–December 2022): 70–78.
  • 2014. Investing in Superstars: Lessons from the World of Football [¿Cómo Invertir en Superestrellas? Lecciones del Mundo del Fútbol]. Foreign Affairs Latinoamérica 14, no. 3 (July–September 2014): 19–27.
  • 2013. How to Build a Fame Monster. Slate (October 31, 2013).
  • 2013. How the Competition for Superstar Endorsers is Changing the Sports Business. SportsBusiness Journal (October 28, 2013), 14.
  • 2013. The Blockbuster’s Endurance. Billboard (October 19, 2013).
  • 2013. Blockbusters: Hit-making, Risk-taking, and the Big Business of Entertainment. New York: Henry Holt and Co.
  • 2013. The Hidden Truth About Hits. Variety (October 11, 2013).
  • 2013. Why Hollywood Is Caught in the Blockbuster Trap — and Won’t Break Free Anytime Soon. Vulture (October 9, 2013).
  • 2013. Ferguson’s Formula. Harvard Business Review 91, no. 10 (October 2013): 116–125.
  • 2012. The Economic Value of Celebrity Endorsements. Journal of Advertising Research 52, no. 2 (June 2012): 149–165.
  • 2010. Bye Bye Bundles: The Unbundling of Music in Digital Channels. Journal of Marketing 74, no. 3 (May 2010): 107–123.
  • 2009. Risks and Rewards of Celebrity Endorsements. CNN.com (December 16, 2009).
  • 2009. Blockbuster or Bust. Wall Street Journal (January 3, 2009).
  • 2008. Should You Invest in the Long Tail? HBS Centennial Issue Harvard Business Review 86, nos. 7/8 (July–August 2008): 88–96. (HBS Centennial Issue.)
  • 2007. The Effectiveness of Pre-Release Advertising for Motion Pictures: An Empirical Investigation Using a Simulated Market. Information Economics and Policy 19, nos. 3-4 (October 2007): 319–343. (Special Issue on Economics of the Media.)
  • 2007. The Power of Stars: Do Star Actors Drive the Success of Movies? Journal of Marketing 71, no. 4 (October 2007): 102–120. (Featured in HBS Working Knowledge.)
  • 2007. Superstars and Underdogs: An Examination of the Long Tail Phenomenon in Video Sales. MSI Reports: Working Paper Series 4 (2007): 49–72. (Featured in HBS Working Knowledge.)
  • 2006. The Motion Picture Industry: Critical Issues in Practice, Current Research, and New Research Directions. Marketing Science 25, no. 6 (November–December 2006): 638–661.
  • 2005. How Markets Help Marketers. Harvard Business Review 83, no. 9 (September 2005): 32–34.
  • 2003. Demand and Supply Dynamics for Sequentially Released Products in International Markets: The Case of Motion Pictures. Marketing Science 22, no. 3 (Summer 2003): 329–354.
  • 1999. A Case Study of A Netizen’s Guide to Elections. Communications of the ACM 42, no. 12 (December 1999): 48–54.
  • 1999. An American Democracy Network: Factors Shaping the Future of On-line Political Campaigns. Parliamentary Affairs 52, no. 3 (July 1999): 535–552.
  • 1998. Consumer Acceptance of Interactive News in the Netherlands. Harvard International Journal of Press/Politics 3, no. 4 (1998): 62–83.

Citatie voor dit artikel:
Baas, S. (2024). Anita Elberse. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/anita-elberse/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 02/07/2024 | Laatste update: 02/07/2024

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/anita-elberse/”>Toolshero: Anita Elberse</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Sheryl Lynn Baas
Artikel door:

Sheryl Lynn Baas

Sheryl Lynn Baas is onze Communicatiemanager bij Toolshero en je herkent haar misschien wel van onze video's. Sheryl’s academische achtergrond ligt in de Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie en ze is de oprichter van de Sheryl Lynn Foundation, een stichting voor kinderen en educatie op de Filipijnen. Ze is een manusje-van-alles en deelt verder haar gaven als spiritueel coach, presentator en DJ. Leuk weetje: Sheryl is voormalig Miss Nederland 2006.

Tags:

Geef een reactie