Albert Mehrabian biografie en boeken

Albert Mehrabian - Toolshero

Albert Mehrabian (1939, emeritus Professor) is bekend geworden met zijn baanbrekende theorieën over verbale als non-verbale communicatie. Over de gehele wereld worden zijn theorieën geciteerd, met name zijn ontwikkelde 7 38 55 communicatiemodel.

Biografie Albert Mehrabian

Voordat het vakgebied psychologie Albert Mehrabian’s aandacht trok, behaalde hij een BSc. en MSc. graad in werktuig bouwkunde en natuurkunde aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Vanuit deze achtergrond wist Albert Mehrabian dat het toetsen van validiteit van subjectieve constateringen, wetenschappelijk erg lastig was. Eén van zijn mijlpalen in de vorm van erkenning voor onderzoek hiernaar is het behalen van zijn doctoraat (Ph.D.) aan de Universiteit van Clark in 1964.

Gratis e-book bij Toolshero

Mehrabian heeft in totaal meer dan 40 jaar onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van psychologische schalen en grote theoretische modellen voor het beschrijven en meten van complexe psychologische verschijnselen.

Vanwege ontwikkeling van zijn onderzoek heeft hij methoden ontwikkeld voor het selecteren van namen van personen die bevorderd zijn voor een gewenste indruk voor een profiel (ethisch, zorg, populair, plezier, succes, mannelijk en vrouwelijk) en methoden voor het selecteren van product, dienst, of bedrijfsnamen die bevorderd zijn voor het benaderen van de consument.

Albert Mehrabian heeft voor grote wetenschappelijke journals gezorgd waaronder Journal of Personality and Social Psychology en de Journal of Psychology. Daarnaast heeft Albert Mehrabian een aantal boeken geschreven.

Ook in de praktijk heeft Mehrabian adviesrollen vervuld bij wereldwijde organisaties waarbij strategische en complexe vraagstukken op het gebied van communicatie aan de orde van de dag waren.

Inmiddels is hij met pensioen.

Word lid van Toolshero

Bekende publicaties en boeken

  • 1997. Relations among personality scales of aggression, violence, and empathy: Validational evidence bearing on the risk of eruptive violence scale. Aggressive behavior, 23(6), 433-445.
  • 1996. Pleasure-arousal-dominance: A general framework for describing and measuring individual differences in Temperament. Journal: Current Psychology, vol. 14, no. 4, pp. 261-292.
  • 1995. Framework for a comprehensive description and measurement of emotional states. Genetic, social, and general psychology monographs.
  • 1994. Effects of color on emotions. Journal of Experimental Psychology-general, vol. 123, no. 4, pp. 394-409.
  • 1981, 1971. Silent Messages: Implicit Communication of Emotions and Attitudes. Wadsworth.
  • 1980. Basic Dimensions for a General Psychological Theory Implications for Personality, Social, Environmental, and Developmental Studies.
  • 1980. An Approach to Environmental Psychology. The MIT Pres.
  • 1977. Evidence for a three-factor theory of emotions. Journal of Research in Personality, vol. 11, no. 3, pp. 273-294.
  • 1976. Public places and private spaces: the psychology of work, play, and living environments. Basic Books.
  • 1976. Environmental variables in consumer research. Journal of Consumer Research, 3(1), 62-63.
  • 1974. A theory of affiliation. Lexington Books.
  • 1972. Non verbal Communication. Aldine-Atherton.
  • 1972. A measure of emotional empathy. Journal of Personality, vol. 40, no. 4, pp. 525-543.
  • 1969. Nonverbal concomitants of perceived and intended persuasiveness. Journal of Personality and Social psychology, 13(1), 37.
  • 1969. Significance of posture and position in the communication of attitude and status relationships. Journal: Psychological Bulletin, vol. 71, no. 5, pp. 359-372.
  • 1968. Language within language: Immediacy, a channel in verbal communication. Ardent Media.
  • 1968. Some referents and measures of nonverbal behavior. Behavior Research Methods & Instrumentation, 1(6), 203-207.
  • 1968. Male and Female Scales of the Tendency to Achieve. Journal: Educational and Psychological Measurement, vol. 28, no. 2, pp. 493-502.
  • 1968. Inference of attitudes from the posture, orientation, and distance of a communicator. Journal of consulting and clinical psychology, 32(3), 296.
  • 1967. Inference of attitudes from non verbal communication in two channels. Journal of Consulting Psychology , vol. 31, no. 3, pp. 248-252.
  • 1967. Decoding of Inconsistent Communications. Journal of Personality and Social Psychology 6 (1): 109–114.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2012). Albert Mehrabian. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/albert-mehrabian/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 02/04/2012 | Laatste update: 04/07/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/albert-mehrabian/”>Toolshero: Albert Mehrabian</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 3

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Article by:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Tags:

Geef een reactie