Alexander Osterwalder biografie en boeken

Alexander Osterwalder - Toolshero

Alexander Osterwalder (1974) is een beroemde Zwitserse bedrijfswetenschapper, auteur en strategie consultant. De meeste mensen kennen hem van zijn werk op het gebied van businessmodellen. Alexander Osterwalder is ook de grondlegger van de Business Model Canvas theorie en de Value Proposition Canvas.

Biografie Alexander Osterwalder

Opleiding

In 2000 behaalde Alexander zijn master in politieke wetenschappen aan de Universiteit van Lausanne. In 2004 behaalde hij zijn doctoraat (Ph.D.) in Informatie beheerssystemen van de Universiteit van Lausanne met zijn proefschrift “Business Model Ontologie”.

In 1999, nog voor zijn afstuderen, richtte Alexander Osterwalder “Netfinance” op, een bedrijf dat zich specialiseerde in onlinehandel en – beleggingen. In die tijd was hij ook werkzaam als zakelijk verslaggever voor Bilanz en collega-onderzoeker aan de Universiteit van Lausanne.

Gratis e-book bij Toolshero

Tijdens zijn promotieonderzoek deed hij op praktische wijze intensief onderzoek naar business modelling; deze manier van onderzoek doen inspireerde hem enorm. Het onderzoek leidde tot het opzetten van twee nieuwe ondernemingen: BusinessModelDesign.com, dat in 2006 werd opgezet, en Strategyzer, consultancydiensten. Beide bedrijven bestaan nog steeds en zijn zeer succesvol.

In 2010 publiceerde Alexander Osterwalder samen met Yves Pigneur een boek met de titel Business Model Generatie. Dit boek is geheel gewijd aan het opzetten van werkbare businessmodellen en het creëren van waardeproposities die verkopen. Het boek bevat bijdragen van 470 ‘coauteurs’ uit 45 landen. Het boek werd een groot succes en er zijn wereldwijd meer dan een miljoen exemplaren van verkocht in 30 talen.

Word lid van Toolshero

Bekende quotes

  1. “Once you understand business models you can then start prototyping business models just like you prototype products.”
  2. “Actions speak louder than words. There is a big difference between what people say and what they do. People might tell you they are excited about your new product, but when they are in a buying situation their behaviour might be totally different.”
  3. “Great entrepreneurs are often great listeners and they can spot patterns and pick up on small details in customer stories.”
  4. “Co-creation is much more work than writing somewhere in a hidden corner and then publishing your content. However, the benefits outweigh the costs.”
  5. “Founders go wrong when they start to believe their business plan will materialize as written. I advise entrepreneurs to burn their business plan – it’s simply too dangerous to the health of your business.”
  6. “Companies should focus on one of three value disciplines: operational excellence, product leadership, or customer intimacy.”
  7. “Dream jobs are more often created than found, so they’re rarely attainable through conventional searches. Creating one requires strong self-knowledge.”
  8. “People are moved more by stories than by logic. Ease listeners into the new or unknown by building the logic of your model into a compelling narrative.”

Publicaties en boeken van Alexander Osterwalder

  • 2020. The Invincible Company: How to Constantly Reinvent Your Organization with Inspiration From the World’s Best Business Models. John Wiley & Sons.
  • 2020. V Entrepreneurship. Module Handbook Modules of Mechanical Engineering for Exchange Students.
  • 2019. Testing business ideas: A field guide for rapid experimentation. John Wiley & Sons.
  • 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. John Wiley and Sons.
  • 2012. Business Model You: A One-Page Method For Reinventing Your Career. John Wiley and Sons Inc.
  • 2011. Business Model Generation: A handbook for visionaries, game changers and challengers. African Journal of Business Management, 5(7), 8918-8932.
  • 2011. Aligning profit and purpose through business model innovation. Responsible management practices for the 21st century, 61-76.
  • 2013. Designing business models and similar strategic objects: the contribution of IS. Journal of the Association for Information Systems, 14(5), 237.
  • 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley and Sons.
  • 2007. How to describe and improve your business model to compete better. draft version.
  • 2005. Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the association for Information Systems, 16(1), 1.
  • 2005. Skype’s disruptive potential in the telecom market: a systematic comparison of business models. University of Lausanne, Information Systems Institute, Lausanne, Working paper.
  • 2005. Comparing two business model ontologies for designing e-business models and value constellations. BLED 2005 Proceedings, 15.
  • 2004. The business model ontology: A proposition in a design science approach.
  • 2004. Understanding ICT-based business models in developing countries. International journal of information technology and management, 3(2-4), 333-348.
  • 2004. Investigating the Use of the Business Model Concept through Interviews. In ICEB (pp. 568-573).
  • 2003. Modeling value propositions in e-Business. In Proceedings of the 5th international conference on Electronic commerce (pp. 429-436). ACM.
  • 2003. Towards business and information systems fit through a business model ontology. In Strategic Management Society Conference, Baltimore.
  • 2003. Modelling Customer Relationships in eBusiness Illustrated through the Mobile Industry. BLED 2003 Proceedings, 41.
  • 2002. An eBusiness model ontology for modeling eBusiness. BLED 2002 Proceedings, 2.
  • 2002. E‐business model design, classification, and measurements. Thunderbird International Business Review, 44(1), 5-23.
  • 2002. An ontology for developing e-business models. IFIP DsiAge.
  • 2002. The Business Model Handbook for Developing Countries. Université de Lausanne, 5.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2016). Alexander Osterwalder. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/alexander-osterwalder/

Gepubliceerd op: 19/12/2016 | Laatste update: 04/04/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/alexander-osterwalder/”>Toolshero: Alexander Osterwalder</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 3

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Article by:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Tags:

Geef een reactie